راز بارتندرهای حرفه‌ای، ابزارهای ضروری بار سرد

بسیط کالا - کاماپرس
ژیوار

دیروز عصر به همراه دوستم به یکی از کافه‌ها که سال‌هاست کافه مورد علاقه من است رفته بودم. علی، بارتندر باسابقه کافه، با مهارت خاصی شیکر را تکان می‌داد. هر تکان، صدایی دلنشین ایجاد می‌کرد که گوش‌ها را نوازش می‌داد. نگاهم به پشت بار افتاد و به ردیف ابزارهای براق و درخشانی که با دقت چیده شده بودند خیره شده بودم، علی که طی این چند سال تبدیل به یکی از دوستان نزدیکم شده بود لبخندی زد. هر کدام از این ابزارها، داستانی برای گفتن داشتند. از شیکر قدیمی که سال‌ها همراهش بود گرفته تا زِستر مدرنی که اخیراً به مجموعه ابزارهایش اضافه کرده بود.

علی می‌دانست که یک بارتندر حرفه‌ای، تنها با دانستن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند موفق شود. داشتن ابزار مناسب، کلید تهیه نوشیدنی‌های باکیفیت و حرفه‌ای است. شیکر، برای مخلوط کردن مواد به صورت یکدست، زستر برای گرفتن پوست مرکبات، جیگر برای اندازه‌گیری دقیق مایعات، و بسیاری از ابزارهای دیگر، هر کدام نقش مهمی در خلق یک نوشیدنی بی‌نظیر داشتند.”

علی در حالی که شیکر را به آرامی در دست می‌چرخاند، درباره روزهایی توضیح می‌داد که تازه کار بود. آن زمان، با ابزارهای ساده‌ای شروع کرده بود و کم‌کم با دنیای گسترده بارتندری آشنا شده بود. حالا، با سال‌ها تجربه، می‌دانست که داشتن یک ست کامل و حرفه‌ای، چقدر می‌تواند در کیفیت کارش تاثیرگذار باشد.

علی به ست بار سرد حرفه‌ای خودش اشاره کرد و گفت: “یک ست خوب، باید بادوام باشد و سال‌ها کار کند.” من که آشنایی زیادی با کاربرد ابزار بارتندری نداشتم، از علی درباره این موضوع سوال کردم و او شروع به توضیح کاربرد هرکدام کرد، بنظرم دانستن این اطلاعات برای شما هم جالب باشد در ادامه توضیحات علی را در مورد ابزارهایش را با شما به اشتراک می گذارم امیدوارم دفعه بعد که با دوستانتان رفتید کافه در موردشان بیشتر دقت کنید.

بسیط کالا - کاماپرس

دریان سفر امید

شیکر

شیکر از جمله ابزار پایه و ضروری برای تمامی بارتندرها است. شیکر‌ها برای ترکیب کردن مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن نوشیدنی و نیز خنک کردن همزمان آن این ابزار را استفاده می کنند. انواع شیکرها شامل کوبلر و بوستون هستند.

بار اسپون

این ابزار که با نام دیگر آن تال اسپون هم هست، از جمله لوازم بار سرد ضروری دیگر است که کاربردهای متفاوتی دارد. از بار اسپون می‌توان برای هم زدن و مخلوط کردن مواد، اندازه‌گیری مایعات در حجم کم و نیز لایه‌بندی (ایجاد لایه‌های مجزا در نوشیدنی) استفاده کرد.

جیگر

مهمترین نکته در تهیه نوشیدنی‌ها، رعایت استانداردها و ترکیب کردن مواد کاملا مطابق با دستور رسپی است تا بتوان به طعم مطلوب و واقعی نوشیدنی مورد نظر دست یافت. جیگر به شما امکان اندازه‌گیری دقیق مایعات را می‌دهد.

صافی یا استرینر

برای جدا کردن مواد جامد و یخ موجود در نوشیدنی، نیاز به یک صافی یا استرینرداریم. این صافی‌ها در انواع مختلفی ارائه می‌شوند که شامل صافی هاورتون، جولپ و فاین مش است. شکل و روش استفاده از هر کدام از این استرینرها متفاوت بوده و شما باید با توجه به سلیقه و نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

مادلر

مادلر یکی دیگر از ابزارهای بارتندری است که کاربرد آن خرد و له کردن میوه، برگ سبزیجات و قند است. به این کار مادلینگ گفته می‌شود که با فشار دادن و چرخاندن همزمان مادلر به روی مواد انجام می‌گیرد.

پوراسپات

پوراسپات ابزاری است که در سر بطری‌ها قرار گرفته و باعث جاری شدن آرام و کنترل شده مایعات از درون بطری به بیرون می‌شود. در نتیجه این ابزار بارتندری به شما امکان اندازه‌گیری دقیق‌تر مواد را داده و نیز از هدر رفتن مایعات جلوگیری می‌کند.

انبر

انبر برای برداشتن یخ و انتقال آن به لیوان سرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانع برخورد دست با یخ‌ها و رعایت کامل بهداشت می‌شود. نوع دیگری از انبر، پنس گارنیش است که هدف از آن، قرار دادن دقیق گارنیش‌ها روی نوشیدنی‌ها و انجام تزئینات ظریف و زیبا است. در نتیجه انبر گارنیش به افزایش دقت و ظرافت کار کمک می‌کند.

چوب پنبه کش/ درب بطری باز کن

این ابزار به باز کردن آسان و سریع درب بطری ها کمک می‌کند. همچنین درب بطری‌هایی که با چوب پنبه مهر و موم شده‌اند نیز با استفاده از این وسیله آسانتر باز می‌شود.

زِستر

زستر از یک دسته و چند دایره کوچک از جنس تیغه در سر آن تشکیل شده است. با کشیدن این تیغه‌ها روی پوست مرکبات از بالا به سمت پایین، می‌توان رشته‌هایی از پوست مرکبات به نام زِست بدست آورد. افزودن زست به نوشیدنی‌ها آرومای خاص و دلپذیر و نیز احساس تازگی به آن می‌بخشد.

نکات مهم در خرید لوازم بار سرد

بسیط کالا - کاماپرس

1.کیفیت و دوام

متریال و جنس این ابزار اهمیت بسیار زیادی دارد و تعیین کننده دوام آن است. استیلی که در تولید این محصولات استفاده می شود بهتر است از جنس استیل ضد زنگ بوده و اجزای شیشه‌ای نیز ضخیم و در مقابل شکنندگی مقاوم باشند.

2.ظرفیت ابزارها

گنجایش ابزارها نیز باید با حجم مواد اولیه مورد نیاز و نوشیدنی مطابقت داشته باشد که به دنبال آن کار با ابزار راحت‌تر و انجام اندازه‌گیری‌ها نیز بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

3.قابلیت شست و شو

شست و شوی لوازم بار سرد باید به گونه‌ای باشد که بتوانید آن‌ها را مرتبا و به خوبی تمیز کرد تا مانع تجمع مواد و باکتری در آن شد. این مورد از جهت رعایت بهداشت از اهمیت بالایی دارد. لوازم بار سردی که از جنس استیل ضدزنگ هستند، قابلیت شست و شو در ظرفشویی را نیز دارند.

4.قیمت لوازم بار سرد

در فروشگاه‌های مختلف سراسر کشور، لوازم بار سرد با قیمت‌های متفاوتی عرضه شده و به دلیل نواسانات ارز و وجود واسطه‌ها گاهی با قیمت‌های بسیار بالایی در بازار به فروش می‌رسند. در نتیجه هنگام خرید لوازم بار سرد باید توجه داشت که در کنار کیفیت بالا، از قیمت‌های معقول و مقرون به صرفه‌ای برخوردار باشد.

برایم جالب بود که بعد از چند سال نشستن در این کافه، ابزارهای بارتندری علی برای اولین بار توجهم را تا این حد به خود جلب کرده بودند. او درحالیکه مشغول سرو نوشیدنی بود گفت: فروشگاه ها و وبسایت های زیادی هستند که انواع مختلف این ابزار ها و لوازم بار سرد را می‌فروشند اما افراد علاقه مند به این حرفه حتما باید دقت کنند که این ابزار را از جای معتبری تهیه کنند تا با یکبار هزینه بتوانند سالها کار کنند و از لوازم و ابزارالاتشان استفاده کنند.

علی می گفت با خرید لوازم بار سرد می‌توانی مطمئن باشی که یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برای کارت انجام داده‌ای.

انتهای پیام

مرتبط با : بسیط
نهال گشت
روکش مارال
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز