چرا لیر دوباره ریخت؟

ژیوار

نرخ تبدیل دلار آمریکا به لیر ترکیه به ۳۳.۶۸۸  رسید که بالاترین نرخ تاریخی آن به‌شمار می‌رود. لیر ترکیه در سه سال اخیر با سرعت بالایی ارزش خود در برابر دلار از دست داده است.

به گزارش کاماپرس، این روند در طول یک سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته و در حالی‌که نرخ تبدیل دلار آمریکا به لیر ترکیه در ابتدای سال میلادی ۲۰۲۴ معادل ۲۸.۹۲۵ بود، در طول حدود هفت ماه گذشته لیر ترکیه ۱۶.۴۷ درصد ارزش خود را نسبت به دلار از دست داده است.

طبق آخرین گزارش‌های موجود، تورم مصرف‌کننده ترکیه در ماه جولای سال ۲۰۲۴ میلادی ۶۱.۷۸ درصد ثبت شده است. آمار مربوط به ماه ژوئن ۷۱.۶ درصد و ماه می ۷۵.۴۵ درصد است و پیش‌بینی می‌شود تورم سالانه ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۴ بالای ۷۰ درصد باشد.

خبرگزاری ایسنا در تحلیل خود در این باره نوشته است: «افزایش ناگهانی نرخ دلار در ترکیه پس از این اتفاق افتاد که بانک مرکزی ترکیه در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ تصمیم گرفت نرخ بهره را افزایش دهد. گرچه این اقدام بانک مرکزی ترکیه برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته نرخ تورم بود اما پس از این اقدام نه تنها تورم ترکیه کاهش پیدا نکرد بلکه روند افزایشی به خود گرفت. با این اتفاق نگرانی‌ها از وخامت وضعیت اقتصادی ترکیه در نبود سیاست‌های مناسب برای اصلاحات ساختاری در اقتصاد، شدت گرفته است.»

دریان سفر امید

به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل بالا رفتن ناگهانی قیمت دلار در ترکیه، منطبق نبودن انتظار نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران با میزان افزایش نرخ بهره بوده است. یکی از دلایل دیگری که مطرح می‌شود، ناهمخوانی سیاست‌های اتخاذی بانک مرکزی و دولت با آمارهای اقتصادی است. افزایش پائین‌تر از انتظار نرخ بهره در سیاست انقباضی بانک مرکزی ترکیه نه تنها علاجی برای اقتصاد این کشور نبوده است بلکه اقتصاد را در رکود توامان با سردرگمی فرو برده است.

مقایسه روند نرخ تبدیل ریال به دلار و لیر به دلار از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حاکی از آن است که نرخ تبدیل ریال به دلار در این مدت ۲.۲۵ برابر شده و این در حالیست که نرخ تبدیل لیر به دلار با افزایش ۴.۵ برابری همراه شده است. مقایسه این شاخص‌ها از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۴ تاکنون نیز حاکی از آن است که نرخ تبدیل لیر به دلار افزایش ۱۶.۵ درصد داشته، در حالیکه قیمت دلار در ایران تنها حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.

ثبات نسبی بازار ارز ایران نسبت به ترکیه در حالیست که اقتصاد ایران در یک سال و نیم اخیر با شوک‌های متعدد سیاسی مواجه شده و از طرفی نیز به دلیل رابطه نزدیک ایران با جبهه مقاومت، تنش‌های خارومیانه با ایران تقارب بالایی داشته و اخبار تشدید تنش در جنگ غزه می‌توانست اثرات بزرگی بر اقتصاد کشور داشته باشد. علاوه بر این اقتصاد ایران بیش از یک دهه است که با شدیدترین تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند؛ تحریم‌هایی که فشار آن‌ها بر اقتصاد کشور روز به روز سنگین‌تر می‌شود.

در ایران نرخ تورم سالانه ۴۵.۸ درصدی در پایان سال ۱۴۰۱ را به نرخ ۳۵.۸ درصدی در تیرماه امسال رسانده است. این در حالیست که تورم بالا و حدود ۷۰ درصدی با روند صعودی، در سال‌های اخیر گریبان اقتصاد ترکیه را گرفته است.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام

نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز