این فناوری مصرف برق کولرگازی را نصف می کند

ژیوار

طی تابستان و روزهای گرم سال به دلیل اضافه شدن وسایل سرمایشی همچون انواع کولرهای گازی و آبی به چرخه کاربری، مصرف برق چندین برابر می‌شود. این مساله در ایران باعث ناترازی انرژی یعنی افزایش تقاضا در برابر تولید و گاهی قطعی برق و خاموشی می‌شود. در این میان علاوه بر تمهیدات دولت برای افزایش سطح تولید و همچنین مدیریت مصرف برق از سوی مشترکان، استفاده از وسایل برقی کم مصرف و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند تاثیر بسزایی در سطح مصرف این انرژی ارزشمند داشته باشد.

به گزارش کاماپرس، از طرف دیگر، با گرم شدن تدريجي زمين و تغييرات آب و هوايي طی چند سال اخیر، استفاده از انواع کولرها از جمله كولرهاي گازي و سیستم‌های تهویه مطبوع به شدت رشد داشته است. این مساله منجر به افزایش مصرف انرژی و در نتیجه گسترش گازهای گلخانه‌ای می‌شود. نگراني نسبت به وخيم‌تر شدن شرايط، محققان و دانشمندان را به فكر يافتن راهي براي كاهش مصرف برق انداخته است.

قابلیت‌های برتر فناوری جدید در کولرهای گازی

به تازگي دانشمندان راهكاري را کشف کرده‌اند که طی آن با قرار دادن سیستمی تحت عنوان “هلیکس میکرا” (Helix Micra) در سیستم‌های تهویه تجاری موجود در بازار، می‌توان مصرف برق را به طور چشمگیری کاهش داد. اين فناوری كه پیش از این در فضاپیماها مورد استفاده قرار مي‌گرفت، 6 تا 8 برابر موثرتر بوده و میزان مصرف برق دستگاه را تا 50 درصد می‌کاهد.

بیشتر بخوانید:

این تکنولوژی که توسط شركت Helix Earth Technologies تغییر کاربری داده شده، در واقع توسط مدیرعامل شرکت “راوند رشید” و تیمش در زمانی که در ناسا بود، توسعه داده شد؛ این فناوری ابتدا برای فیلتر کردن هوا در داخل فضاپیماها توسعه یافت.

دریان سفر امید

رشید ادعا می‌کند که سیستم هلیکس میکرا شش تا هشت برابر کارآمدتر از سایر سیستم‌های رطوبت زدایی تجاری موجود است. این سیستم همچنین بسیار کوچکتر از سیستم‌های فعلی بوده و ساخت فیلترهاي آن با استفاده از چاپ سه بعدی بسيار آسان است.

به گفته سازندگان، در چاپ سه بعدي این سیستم، مي‌توان از مواد بازیافتی نیز استفاده کرد و همچنین نیازی به پشتیبانی ساختارهای اضافی در پشت بام‌ها نیست. بر این اساس دستگاه‌هاي هليكس ميكرا در عرض چند دقیقه قابل تعمیر هستند.

به نقل از سايت Interesting Engineering، سیستم “هلیکس میکرا” با استفاده از تکنولوژی اختصاصی و خشک کننده‌های مایع، تا ۵۰ درصد و در مواردي حتي بيشتر مصرف برق سیستم‌های تجاری را کاهش می‌دهد. این سیستم برای رطوبت‌زدایی از هوا استفاده شده و این کار را بسیار کارآمدتر از روش‌های قبلی انجام می‌دهد.

فناوری “هلیکس میکرا” به گونه‌اي است كه با جذب قطرات آب در اندازه میکرومتر، بدون استفاده از قطعات متحرک عمل مي‌كند. این قابلیت به دستگاه کمک می‌کند تا برای رطوبت زدایی بیشتر از هوای ورودي به دستگاه مناسب باشد.

روش نصب آن نیز بسیار ساده است. یک تکنسین طي چند ساعت دستگاهی را اضافه مي‌کند که بدون زحمت به تقریباً هر واحد AC موجود در پشت بام  یا سیستم اختصاصی هوای بیرون متصل می‌شود. این سیستم بر روی سیستم‌های تهویه مطبوع موجود در بازار نیز مناسب بوده و نصب آن نیاز به زمان و هزینه زیادی ندارد. همچنین تعمیر و نگهداری آن نسبت به دستگاه تهویه مطبوع ساده‌تر است.

این تكنولوژي به طور قابل توجهی بار روی دستگاه تهويه را کاهش داده و نیاز برق را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. طبق گفته شرکت، نیازی به تعویض یا اصلاح قطعات موجود يا وسايل اضافي سنگين نیز ندارد.

شرکت هلیکس ارث با دریافت کمک مالی از منابع مختلف قصد دارد این سیستم را در ابتدا در بازار ایالت تگزاس عرضه کند و سپس آن را به سایر بازارها در داخل و خارج آمريكا گسترش دهد. به نظر مي‌رسد در آينده نزديك افزودن محصولات هلیکس هم برای بازسازی و هم برای شرایط جایگزینی انتخاب خوبی خواهد بود.

راندمان بی‌نظیر تکنولوژی جدید کولر گازی

دستگاه مقاوم سازی پیشرفته HVAC کارایی و صرفه جویی بی نظیری در انرژی را برای واحدهای تهویه مطبوع موجود به ارمغان می‌آورد. ادعا می شود که این دستگاه یک تغيير اساسي در شرايط و كسب و كار افرادي ايجاد مي‌كند كه در املاک تجاری و خرید تجهیزات تهويه مطبوع مشغول به كار هستند.

این شرکت هنوز جزئیات و قیمت خاصی را برای واحدها ارائه نکرده است، زیرا باید برای سیستم‌های مختلف سفارشی‌سازي شود. با این حال، گفته می‌شود این واحدها حدود 15 تا 20 سال عمر می‌کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز