قانون شکنی مدارس دولتی و دریافت هزینه از والدین

مدارس دولتی-کاماپرس
ژیوار

طبق قانون مدارس دولتی، دریافت هرگونه مبلغ از خانواده‌ها غیرقانونی است اما بسیاری از این مدارس به روش‌های مختلف از خانواده‌ها تقاضای پول می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، اصل 30 قانون اساسی تاکید کرده: «دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.» اما هرسال با نزدیک شدن به شروع مدارس گزارش‌هایی مبنی بر اخذ شهریه در برخی مدارس دولتی منتشر می‌شود که گلایه‌های خانواده‌ها را در پی دارد.

مدرسه-کاماپرس

مدارس فاکتور تعمیرات یا خرید را نشان نمی‌دهند

در همین زمینه یکی از والدین گفته است: مدیران مدارس برای دریافت پول‌های اجباری بهانه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند مانند تعمیرات یا خرید وسایل موردنیاز اما هیچ گاه صورت‌حساب اقدامات انجام‌شده را ارائه نمی‌کنند و فاکتورسازی برای هزینه‌های تعمیرات کار چندان دشواری نیست.

به نقل از تسنیم، از آنجایی که مدارس دولتی جمعیت دانش‌آموزی بالایی دارند؛ اگر حداقل مبلغی که این مدارس از والدین اخذ می‌کنند ۴ میلیون تومان باشد در یک مدرسه با جمعیت دانش‌آموزی ۷۰۰نفره، میزان مبلغ دریافت‌شده حدودا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود. که عملاً هیچ نظارتی بر نوع هزینه‌کرد این مبالغ کلان توسط مدیران مدارس دولتی وجود ندارد و گزارشی از محل هزینه‌کردن آن نیز ارائه نمی‌شود.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

نظارتی بر هزینه‌های کمک به مدرسه وجود ندارد

مساله قابل توجه اینکه این مبالغ به صورت نقدی درخواست می‌شود. منصور مجاوری؛ مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش و پرورش درباره پول‌های دریافتی از شهروندان در مدارس دولتی گفته است: بنده از مدارسی بازرسی کردم که چندین سال قبل حدود 2 میلیارد تومان پول در حساب آنها بود, ما اصطلاحی داریم مبنی بر اینکه “حساب مدارس چاه ویل است” و مدیر مدرسه هم صاحب اختیار آن است. متأسفانه نظارتی نیست تا مدارس درمورد پول‌های دریافتی پاسخی ارائه بدهند، در طول  20 سال گذشته، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی چه نظارتی بر حساب مدارس دولتی انجام داده‌اند؟ اگر نظارتی هم بوده در صورت وقوع یک تخلف مالی بزرگ انجام شده است.

انتهای پیام

آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز