سرور چیست؟ انواع سرور (اختصاصی و مجازی)

سرور - کاماپرس
ژیوار

یکی از واژه‌هایی که احتمالاً درباره فضای مجازی و فعالیت در اینترنت زیاد شنیده‌اید، سرور است. به‌عنوان‌مثال، گاهی اوقات، می‌شنویم که امنیت سرورهای یک سایت با مشکل مواجه شده‌اند یا موقع مرور یک وب‌سایت با خطای سرور مواجه می‌شویم. شاید این اتفاقات را زیاد دیده یا شنیده باشیم اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که منظور از این سرور که مدام درباره آن صحبت می‌کنند چیست؟ آیا همه سرورها به یک‌شکل هستند؟

در این گزارش کاماپرس با مفاهیمی مانند سرور آسیاتک و انواع سرور از نظر اختصاصی و مجازی بودن آشنا می‌شوید.

منظور از سرور چیست؟

سرور به برنامه یا دستگاهی می‌گویند که درخواست‌های ارسال شده از طریق کلاینت و شبکه را پردازش می‌کند و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. کلاینت دستگاهی است که درخواستی را از طریق شبکه ارسال می‌کند و منتظر پاسخ سرور می‌ماند. سرورها می‌توانند عملکردهای مختلفی به نام سرویس ارائه دهند. این خدمات شامل به اشتراک‌گذاری داده‌ها یا منابع میان چندین کلاینت یا انجام محاسبات برای یک کلاینت می‌شوند. ممکن است چندین کلاینت توسط یک سرور واحد ارائه شوند و یک کلاینت می‌تواند از چندین سرور استفاده کند.

فرایند محاسباتی یک کلاینت ممکن است در همان دستگاه اجرا شود یا از طریق شبکه به سرور منتقل شود تا روی دستگاهی دیگر اجرا شود. سیستم‌های کلاینت- سرور اغلب به روش درخواست- پاسخ پیاده‌سازی می‌شوند یعنی کلاینت درخواستی را به سرور ارسال می‌کند. سپس، سرور اقداماتی را انجام می‌دهد و پاسخی را که معمولاً همراه با یک نتیجه یا تأیید است به کلاینت ارسال می‌کند.

انواع سرورها

سرور - کاماپرس

دریان سفر امید

سرورها را می‌توان از جهات مختلفی دسته‌بندی کرد. یکی از دسته‌بندی‌هایی که اغلب درباره سرورها انجام می‌شود، تقسیم‌بندی آن‌ها به سرور اختصاصی و سرور خصوصی مجازی (سرور مجازی VPS) است.

سرور اختصاصی و مجازی دو نوع راهکار میزبانی وب‌سایت هستند. در سرور اختصاصی می‌توانید یک سرور فیزیکی کامل را برای میزبانی وب‌سایت خود اجاره کنید. به این ترتیب، شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب به شما امکان دسترسی انحصاری به‌کل سرور فیزیکی را می‌دهد. البته، این راهکار برای بیشتر کسب‌وکارها پرهزینه و اغلب غیرضروری است. به دلیل پیشرفت‌های سخت‌افزاری، امروزه یک سرور فیزیکی ظرفیت محاسباتی بسیار بیشتری نسبت به هاست یک وب‌سایت واحد دارد.

در مقابل و به‌جای تأمین بیش‌ازحد منابع، می‌توان از سرور مجازی استفاده کرد. سروری مانند سرور آسیاتک VPS می‌تواند یک محیط اختصاصی را به شکلی مقرون به‌صرفه‌تر فراهم کند. به این سرور مجازی گفته می‌شود چون تنها بخشی از منابع فیزیکی زیربنایی یک سرور را مصرف می‌کند. یک سرور فیزیکی یا اختصاصی می‌تواند چندین سرور مجازی داشته باشد که منابع اصلی را به شیوه‌ای از پیش تعیین‌شده به اشتراک بگذارند.

روش کار سرورهای اختصاصی و مجازی

سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی با RAM، فضای ذخیره‌سازی، تنظیمات اتصال شبکه و موارد دیگر است که همه به برنامه‌ها و خدمات شما اختصاص داده شد‌ه‌اند. با استفاده از سرورهای اختصاصی، می‌توانید مستقیماً تمام تنظیمات سخت‌افزاری را کنترل کنید چون دسترسی انحصاری به سیستم فیزیکی دارید.

سرورهای خصوصی مجازی که گاهی اوقات با نام هاست خصوصی مجازی هم شناخته می‌شوند، سرور مجازی هستند. شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی سرورهای فیزیکی را به چندین محیط مجازی پارتیشن‌بندی می‌کند. هر یک از این محیط‌ها منابع اختصاصی مانند RAM و CPU مختص به خود را دارند. یک لایه نرم‌افزاری به نام Hypervisor، منابع را برای هر ماشین مجازی (VM) ایجاد، مدیریت و تخصیص می‌دهد. این سیستم تخصیص تضمین می‌کند که می‌توانید چندین VPS را در یک سرور فیزیکی بدون هیچ‌گونه تداخلی بین آن‌ها داشته باشید. حتی باوجوداینکه چندین ماشین مجازی روی یک ماشین فیزیکی ذخیره می‌شوند، آن‌ها کاملاً از یکدیگر جدا هستند.

سرور مجازی - کاماپرس

سرور مجازی بهتر است یا اختصاصی؟

پاسخ این سؤال کاملاً به نیازها و ترجیحات کسب‌وکار شما بستگی دارد. اگر شرکتی هستید که به حجم کاری بالا و منابع فشرده مانند پردازش یا مدیریت داده‌های سنگین نیاز دارید، یک سرور اختصاصی ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد. سرورهای اختصاصی می‌توانند محیط‌های با کارایی بالا ارائه دهند چون به تمام قدرت و منابع محاسباتی دسترسی کامل دارند. امنیت سرورهای اختصاصی هم ممکن است برای داده‌های بسیار حساس مناسب‌تر باشد.

سرور مجازی برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ​​مناسب است تا برنامه‌های تجاری خود را راه‌اندازی کنند، یک وب‌سایت را میزبانی کنند یا زمانی که درحال‌توسعه نرم‌افزار جدید هستند، یک محیط آزمایشی ایجاد کنند. سرور VPS راهکاری انعطاف‌پذیر، مقیاس‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه را برای برآوردن نیازهای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ارائه می‌دهد.

سرور مجازی - کاماپرس

سرور آسیاتک

معمولاً برای شروع فعالیت مجازی کسب‌وکارهای در حال رشد استفاده از سرورهای مجازی گزینه‌ای هوشمندانه‌تر است. این سرورها دردسرهای سرورهای اختصاصی را ندارند. به‌علاوه‌، اگر سرور مجازی مانند سرور آسیاتک بخواهید، تنها با چند کلیک ساده به آن دسترسی خواهید داشت. سرور آسیاتک با سیستم‌های عامل لینوکسی و ویندوزی هر دو کار می‌کند، از سرورهای پیشرفته و قدرتمند HP استفاده می‌کند، داده‌ها را روی دیسک‌های پرسرعت SSD ذخیره می‌کند و در برترین دیتاسنترهای ایرانی میزبانی داشته است. از آن گذشته، باوجود سرور آسیاتک می‌توانید از پشتیبانی شبانه‌روزی این شرکت بهره‌مند شوید. پشتیبانی ۲۴ ساعته به‌ویژه در مواردی که با داده‌های مهم و حساسی سروکار دارید، اهمیت بسیاری دارد.

آسیاتک ارائه‌دهنده خدمات ابری باتجربه‌های موفق ارائه خدمات به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شما است. این شرکت با ارائه راهکارهای نوین و کاربردی به شما کمک می‌کند تا منابع کسب‌وکار خود را در فضای ابری به بهترین شکل ممکن اداره کنید. برای دریافت خدمات این شرکت با کارشناسان آسیاتک از طریق ایمیل sales@asiatech.cloud یا شماره تماس ۹۰۰۰۵۵۵۵ در ارتباط باشید.

انتهای پیام

مرتبط با : ابر آسیاتک
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز