هاوینگ بیت کوین چیست؟

ژیوار

هاوینگ یا هالوینگ در لغت به معنای نصف‌ شدن است اما این کلمه در شبکه بیت کوین معنایی متفاوت دارد. هاوینگ یک اتفاق از پیش برنامه‌ریزی‌ شده در پروتکل بیت کوین یا همان ارز دیجیتال بوده که پس از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک -فایلی که اطلاعات تراکنش‌‌های شبکه‌ بیت کوین به‌ صورت کامل و دائمی روی آن ثبت می‌شود- یا تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد. در رخداد هاوینگ بیت کوین، پاداشی که ماینرها -فرد یا سازمانی که قدرت پردازش شبکه را تامین کرده و در ازای آن ارز دیجیتال شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کند- برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند، نصف می‌شود. با نصف‌ شدن پاداش بلاک‌ها، بیت کوین‌های کمتری تولید شده و تورم BTC یا همان توکن داخلی شبکه بیت کوین کاهش می‌یابد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی اهمیت هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر سرمایه‌گذاران و ماینرها می‌پردازد.

چرا هاوینگ بیت کوین حائز اهمیت است؟

ماینرها باید زمان رویدادهای هاوینگ بیت کوین را بدانند و خود را برای آن آماده کنند چراکه این رویداد منجر به کاهش آنی درآمدشان می‎‌شود. این رویداد غالبا مقدار قابل توجهی بی‌ثباتی و آشفتگی برای بازار ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت. هاوینگ بیت کوین، کارکرد داخلی شبکه بیت کوین بوده اما بر کل اکوسیستم کریپتوکارنسی یا همان دسته‌ای از ارزهای دیجیتال که امنیت آن‌ها توسط تکنیک‌های رمزنگاری تامین می‌شود، تأثیر می‌گذارد. به علاوه، هاوینگ راهی برای حفظ ارزش بیت کوین به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری خواهد بود که سوددهی بلندمدت ماینرها و دارندگان ارز BTC را تضمین می‌کند. به عبارت دیگر رویداد هاوینگ بیت کوین هسته مدل‌های اقتصادی ارز دیجیتال است چراکه اطمینان می‌دهند کوین‌ها با سرعتی ثابت منتشر می‌شوند. این نوع نرخ تورم پولی کنترل شده، یکی از تفاوت‌های اصلی رمز ارزها و ارزهای فیات سنتی که عرضه نامحدود دارند را رقم می‌زند. براساس سابقه تاریخی بیت کوین، رویداد هاوینگ یک همبستگی قوی با رشد انفجاری قیمت بیت کوین خواهد داشت. به عنوان نمونه، اولین رویداد هاوینگ در شبکه بیت کوین، قیمت این رمز ارز را در مدت یک سال از 12 دلار به 1150 دلار رساند. البته عوامل بسیاری بر رشد ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند اما قطعا هاوینگ از مهمترین آن‌ها خواهد بود.

هاوینگ بیت‌ کوین تاثیری بر سرمایه‌گذاران دارد؟

به طور کلی هاوینگ بیت‌ کوین منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود. این امر خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود چراکه فعالیت معاملاتی آن‌ها بر بلاک‌چین بیت‌ کوین با پیش‌بینی هاوینگ افزایش می‌یابد. بلاک‌چین شبکه‌ای بوده که با استفاده از تکنولوژی‌های غیرمتمرکز و رمزنگاری، تاریخچه تمام تراکنش‌های انجام شده با دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین را در یک دفتر کل دیجیتال و عمومی ذخیره می‌کند.

دریان سفر امید

هاوینگ بیت‌ کوین چه تاثیری بر ماینرها می‌گذارد؟

کاهش عرضه‌ی بیت‌ کوین، تقاضا و قیمت‌ آن‌ را افزایش می‌دهد. پاداش‌های کمتر نیز می‌تواند بقای ماینرهای شخصی را در اکوسیستم بیت‌ کوین با مشکل مواجه کند چراکه ممکن است رقابت با سازمان‌های بزرگ استخراج بیت‌ کوین برای آن‌ها دشوار باشد. براساس تحقیقات، ظرفیت استخراج بیت‌ کوین نسبت به قیمت آن دارای تضاد است. بنابراین، زمانی که قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد، تعداد ماینرها در اکوسیستم آن نیز باید کاهش یابد. یک رویداد هاوینگ می‌تواند احتمال حمله ۵۱ درصدی به شبکه بیت‌ کوین را افزایش دهد چراکه ماینرها از شبکه آن خارج شده و در نتیجه امنیت شبکه را کاهش می‌دهند. ادامه تسلط بیت کوین بر بازار، باعث ورود افراد جدید به صنعت ماینینگ یا همان استخراج می‌شود.

از دید یک فرد تازه‌وارد، اگر هاوینگ قیمت بیت کوین را بالا برد، پس ماینرها غرق در پول خواهند شد اما در واقعیت، عوامل دیگری نیز وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‎‌شوند. در ابتدا با نزدیک شدن به سناریوی هاوینگ، فضای استخراج رقابتی‌ و اشباع‌تر از قبل می‌شود؛ این در حالیست که بیت کوین برای مقابله با این احتمال برنامه‌ریزی شده است. در واقع ماینرها برای استخراج بلاک‌های جدید با سختی شبکه بیشتری مواجه می‌شوند که زمان، قدرت پردازش و هزینه بیشتری نیز می‌خواهند. این وضعیت منجر به کاهش یا حتی از بین رفتن حاشیه سود پاداش‌های ماینرها خواهد شد. در نتیجه، هاوینگ می‎‌تواند ماینرهایی که حاشیه سود کمتری دارند و از پس هزینه‌های استخراج برنمی‌آیند را از ادامه فعالیت‌شان منصرف کند.

هاوینگ بیت کوین - کاماپرس

آشنایی با هاوینگ بیت کوین از طریق “ارزفی”

صرافی ارزفی با گردآوری تیم با تجربه در زمینه ارزهای دیجیتال، بازار سرمایه همچنین برنامه‌نویسی و طراحی سایتی قوی از سال ۱۴۰۰ اقدام به راه‌اندازی یکی از جامع‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران کرد. این مجموعه با هدف تسهیل خرید و فروش همچنین تبدیل ارزهای دیجیتال در ایران با تاکید بر دانش جوانان توانسته  به یک صرافی بسیار خوب تبدیل شود. تیم ارزفی در تلاش است تا با شفافیت در انتقال اطلاعات همچنین حفظ حریم شخصی کاربران به امن‌ترین سامانه تبادل ارزهای دیجیتال در ایران بتدیل شده و رضایت کاربران خود را جلب کند. برای دریافت مشاوره از کارشناسان مجموعه می‌توانید با شماره تلفن 02191311003 تماس گرفته یا برای تسهیل فرآیند ارتباط به نشانی اینترنتی https://arzfi.net مراجعه کنید. همچنین می‌توانید به صورت حضوری به آدرس تهران، میدان پونک، ضلع شمالی مجتمع تجاری بوستان، پلاک ۱۱، واحد ۴ بروید.

انتهای پیام

مرتبط با : ارزفی
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز