بنیانگذار اپلیکیشن آی قصه: به جای ساخت ایده باید در فکر هزارتوی ادارات باشیم

پوریا عالمی - کاماپرس
ژیوار

حالا پلتفرم‌های فراوانی برای شنیدن کتاب و قصه‌های صوتی وجود دارند. اما داستان «آی قصه»‌ متفاوت است. این اپلیکیشن فقط و فقط برای بچه‌ها قصه می‌گوید.

به گزارش کاماپرس، قصه‌گوهای دوران کودکی ما مانند نگار استخر و لیلی رشیدی و نویسندگان و چهره‌هایی چون شرمین نادری و الهام پاوه‌نژاد و صداپیشه‌های زیادی که می‌شناسیم، در این اپلیکیشن، داستان‌های کودکانه روایت می‌کنند.

پوریا عالمی،‌ نویسنده و روزنامه‌نگار خالق آی قصه و شهرهایی است که به عنوان لوکیشن محل وقوع بیشتر قصه‌ها می‌شناسیم. کاماپرس با عالمی درباره این اپلیکیشن و چالش‌های اکوسیستم فناوری گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانیم:

ایده آی قصه از کجا آمد؟

همزمان روی چند ایده درباره تولید اثر دیجبتال داشتیم کار می‌کردیم. یکی از ایده‌ها تولید کتاب صوتی با کیفیت بالا و در خور ادبیات بود که با همکاری دوستانم در نشر چشمه مشغول بررسی و کار کردن روی آن بودیم. چند پادکست با عنوان گوشه ساخته و منتشر کرده بودیم. گوشه دانشگاه تهران، گوشه نان و… از این مجموعه بود که بازخورد خوبی هم داشت. همزمان مشغول تهیه و تولید اولین کتاب صوتی رادیوگوشه با عنوان مغازه خودکشی بودیم که یک داستان بسیار خوش‌خوان و پر شخصیت است که هوتن شکیبا برای خواندن آن با حوصله بسیار به ما پیوسته بود.

دریان سفر امید

موازی آن ایده‌هایی برای محتوای کودک و نوجوان در ذهن داشتیم و مشغول بررسی آن بودم. تجربه چندسال سردبیری و نویسندگی در رادیو تهران تا سال ۸۸ و تولید بازی فکری کودک و نوجوان در سال ۸۰ و دبیر گروه بازی مجله بچه‌ها گل‌آقا بودن، مسوولیت همفکری و نوشتن استراتژی برندینگ فیلم سینمایی شهر موش‌ها ۲ و در نهایت معملی که در بعضی از مدارس می‌کردم، از طرفی همکاری‌ با خواهرم ملیکا در سامان‌دهی یک انتشارات کودک به نام نشر گاندو، این فرصت و اعتماد به‌نفس را به من می‌داد که آرزوی راه‌انداختن کاری برای کودکان را عملی کنم. اما تجربه بسیار سخت، بسیار پرزحمت و بسیار پرهزینه و پر دردسری بود. آی قصه در ابتدا یک تلاش برای ساختن بود و دقیق نمی‌دانستم باید انتشارات کتاب باشد، یک پادکست باشد یا یک برنامه تلویزیونی. در نهایت تولید محتوای صوتی بر پایه قصه و اهمیت سرگرمی‌سازی به هویت اصلی آی قصه تبدیل شد.

کار برای تولد آی قصه از کجا شروع شد؟

موقعی که امکان کار در مطبوعات را از دست دادم و بابت این هم خوشحالم هم ناراحت، زمان بیشتری داشتم که آن را صرف اپلیکیشن آی قصه برای ادبیات و قصه‌های کودکان و نوجوانان و رادیوگوشه برای ادبیات بزرگسال کردم. در واقع زمان زیادی به دست آورده بودم و نمی‌دانستم چه کار کنم! برای همین می‌رفتم در ساختمان نشر چشمه و با کمک چند دوست بنا استودیو می‌ساختیم و خاک‌بازی می‌کردیم و از طرفی چون فرزندمان تازه به دنیا آمده بود توجه زیادی به حوزه کودک و نوجوان پیدا کرده بودم.

در ساخت آی قصه یک سرمایه اجتماعی بزرگ وجود داشت و آن حضور و حمایت اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات ایران بود. به حتم اگر این سرمایه اجتماعی نبود، آی قصه نمی‌توانست رشد کند یا زنده بماند.

مهمترین چالش‌های شما به عنوان بنیانگذار چه بود؟

مهمترین سختی من این بود که تجربه مدیریت نداشتم. یک نویسنده و روزنامه‌نگار بودم و هستم که همیشه به عنوان مشاور کار کرده بودم و در نهایت پروژه‌های کوچک را سازمان‌دهی کرده‌ام. اما راه‌اندازی و مدیریت همزمان دو شرکت مثل آی قصه و رادیوگوشه واقعا برای من تجربه‌ای سخت و آموزنده و شیرین و فرسایشی بود.

تیم فنی و برنامه‌نویسی که با هدایت کیوان نوروزی در ابتدا به آی قصه اضافه شد باعث شد در فرصتی بسیار کم یک اپلیکیشن و یک وب‌اپلیکیشن خیلی خوب به دست بیاوریم. روابط عمومی قوی و کاملا انسانی ما در ابتدا با هدایت دلسوزانه و مبتکرانه آرش ترابی سنگ بنای محبوبیت آی قصه شد. تبدیل ایده به یک محصول و مدیریت آن با هدایت امین نوبهار و گروهش شکل گرفت. هویت بصری آی قصه با خلاقیت مجتبی حیدرپناه ساخته شد. کاراکترهای دایناماینا و هاپ هاپ و شهر آی قصه را سلمان طاهری طراحی کرد. اسماعیل باستانی مسوولیت ساماندهی و تولید قصه‌های صوتی و میکس و مسترینگ را به عهده گرفت. هدایت تولید قصه‌های آزاد آی قصه را مهراوه فردوسی انجام داد. لیلی رشیدی، الکا هدایت، بهادر مالکی، آزاده موئدی فرد و یاشار ابراهیمی و پیمان فاطمی کاراکترهای اصلی شهر آی قصه را گفتند.

پیمان فاطمی علاوه بر این مجموعه انیمیشن ماکی ماکی و مجموعه تصویری می‌خوای چه کاره شوی! را در آی قصه ساخت و مجموعه دایناشهر را کارگردانی کرد. الهام پاوه‌نژاد یک مجموعه عالی را در شهر آی قصه خواند. شرمین نادری و فریناز مختاری و نویسندگان و هنرمندان بسیاری هم بعدها در آی قصه شروع به نوشتن کردند. دوستان استودیو صبا و کاوه عابدین تمام توان خود را برای تولید این مجموعه‌ها صرف کردند و در نهایت این مجموعه پس از چندماه در یک رونمایی توانست با حضور بزرگان ادب و هنر خود را به جامعه معرفی کند.

من ابتدا فکر می‌کردم مهمترین مساله ما نداشتن منابع مالی است. چون آی قصه به‌هر حال با سرمایه‌گذاری شخصی و خانوادگی ساخته و نگهداری می‌شود. اما بعد که با چالش‌های مدیریت مواجه شدم و امروز که به گذشته نگاه می‌کنم فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکل هر کسب‌وکاری محصول است. ما سرمایه اجتماعی بزرگی داشتیم ولی در دو دوره به دلیل مسائل داخلی، و در دو برهه به دلیل مسايل اینترنتی و فیلتر و قطعی در کل کشور، با مشکل بخش فنی مواجه شدیم. اگر سرمایه اجتماعی آی قصه نبود و اگر قصه‌هایی با استاندارد بالا نساخته بود، با آسیب‌های فنی می‌توانست از بین برود.

آی قصه- کاماپرس

 

چه اهدافی و چشم اندازی برای آی قصه دارید؟‌

من آرزو دارم آی قصه زنده بماند. تولیدمان را بیشتر کنیم. رویدادهای حضوری برای بچه‌ها برگزار کنیم. مسابقات سراسری راه بیندازیم. بخش زبان‌های دیگر را به آی قصه اضافه کنیم.

از طرفی نشر گاندو را دوباره برنامه‌ریزی کردیم که کتاب تولید کند. ایده‌های بسیاری برای کتاب کودک و نوجوان دارم که آرزو دارم بتوانم با تامین سرمایه یک جریان تازه و نزدیک به زبان امروز کودک و جامعه با استفاده از سرمایه اجتماعی و تجربه نویسندگان و طراحان تازه‌نفس شکل بدهیم. در واقع آرزو دارم اساس اقتصادی این انتشارات مثل خود آی قصه طوری طراحی شود که اولویت با قصه فارسی باشد. در آی قصه ما ۶۰۰ قصه داریم که کمتر از ۳۰ تای آن ترجمه و بازنویسی است. اگر بتوانیم انتشارات کودکی طراحی کنیم که بیشتر از ۷۰ درصد آثار آن کتاب غیر ترجمه باشد واقعا احساس رضایت می‌کنم.

در ضمن آی قصه به جایی رسیده که می‌تواند جاها و مکان‌هایی در کشور برای خودش داشته باشد. جاهایی که برای کودکان طراحی شده و یک اتفاق تازه برای بچه‌ها ایجاد خواهد کرد. مدتی است در حال بررسی چالش‌های این کار هستیم.

بیشتر بخوانید:

چالش‌های شما در اکوسیستم فناوری چه بود؟

اکوسیستم فناوری در ایران همان چالش‌های ابتدایی را دارد که هر کسب‌وکار و صنعت دیگری در ایران با آن مواجه است. عدم ثبات اقتصادی، تورم، از بین رفتن طبقه متوسط و تقسیم شدن جمعیت به برخوردار و نابرخوردار و در نهایت مسائل مربوط به اینترنت و نهادهای نظارتی باعث می‌شود شما به جای ساختن ایده و کسب‌وکاری مدام به هزارتوی ادارات دولتی و مجوزها و از بین رفتن سرمایه و غیره فکر کنی.

در واقع صاحب اندیشه، صاحب تجربه، صاحب سرمایه و صاحب مهارت برای ماندن در کسب‌وکار باید هزینه بسیاری کند و در نهایت طبیعی است تصمیم بگیرد یا شغلش را عوض کند و به کاری درآمدزا رو بیاورد یا در نهایت شهر و کشورش را عوض کند.

چقدر به اهداف خود برای قصه‌گویی کودکان رسیده‌اید؟

آی قصه تا امروز سینه‌به‌سینه نقل شده و دهان‌به‌دهان چرخیده. من فکر می‌کنم اگر بتوانیم با بهبود وضعیت محصول به ثبات سرویس‌دهی برسیم با کمی مدیریت منابع یا تزریق سرمایه و در نهایت با استفاده از فرصت‌های برندها و کسب‌وکارهای سالم می‌توانیم آی قصه را تبدیل به یک امکان سرگرم‌کنندگی و قصه‌گویی برای همه بچه‌های ایرانی و فارسی‌زبان کنیم. تا برآورده شدن این آرزو فکر کنم بین ۹ تا ۱۲ ماه فاصله داشته باشیم. امیدوارم!

انتهای پیام

مرتبط با : آی قصه
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز