عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز ورق

ژیوار

ورق به طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی گفته می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای کاربردها و قیمت‌های متفاوتی هستند. بر همین اساس عوامل بسیار متنوعی بر قیمت روز ورق و نوسانات قیمتی آن تاثیرگذار هستند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز ورق پرداخته است.

تاثیر جنس و کاربرد ورق بر قیمت روز آن

جنس ورق معمولا تعیین کننده کاربرد آن در صنایع مختلف است و این کاربرد نیز در نهایت تاثیرگذاری مستقیمی روی قیمت روز ورق دارد. برای نمونه برخی از ورق‌ها از جنس گالوانیزه، استیل، رنگی و یا سایر آلیاژهای ضد زنگ هستند که کاربردهای خاصی در مناطق مرطوب و صنایع خاص داشته و طبیعتا از قیمت به مراتب بالاتری برخوردار هستند.

در عوض برخی از ورق‌ها دارای کاربرد عمومی‌تری هستند. از آن جمله می‌توان به ورق سیاه و ورق‌هایی اشاره کرد که از آلیاژهای ارزا‌نتر و کمتری در تولید آن‌ها استفاده شده است.

تاثیر ضخامت ورق بر قیمت روز این محصول فولادی

ضخامت ورق نیز در قیمت‌گذاری آن تاثیر مستقیم دارد. چراکه داشتن ضخامت بیشتر می‌تواند به معنی وزن بیشتر نیز باشد و چون ورق‌ها بر اساس وزن به فروش می‌روند، تغییر ضخامت نیز بر تعیین قیمت روز ورق تاثیر می‌گذارد.

دریان سفر امید

برای نمونه ورق 3 میل که در صنایع سنگین کاربرد داشته و یکی از ورق‌های پرمصرف در صنعت است دارای قیمت بالاتری نسبت به بیشتر ورق‌های موجود در بازار است. اما ورق 2 میل که کاربردهای نسبتا مشابهی داشته ولی از نظر وزن کمتر است، قیمت به مراتب پایین‌تری از ورق 3 میل دارد.

حتی در ایران برخی از کارخانه‌ها ورق‌های فولادی را با ضخامت 1.2 ، 1.8 و 1.8 میل نیز تولید و روانه بازار می‌کنند تا ورق با قیمت ارزان‌تری نیز برای کاربردهای خاص در بازار موجود باشد.

قیمت روز ورق - کاماپرس

قیمت ورق از نظر نوع تولید

ورق‌ها معمولا در دو نوع نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند و هر کارخانه با توجه به تجهیزات خود و نوع ورق تولیدی یکی از این روش‌ها را برای تولید ورق انتخاب می‌کند. هر کدام از این دو روش دارای مزایای و معایبی هستند و معمولا هزینه متفاوتی نیز از نظر هزینه تولید دارند. به همین دلیل ورق‌های تولید شده به روش نورد سرد، قیمت متفاوتی نسبت به ورق‌های تولید شده به روش نورد گرم دارند.

در حالت کلی هزینه تولید ورق به روش نورد گرم ارزان‌تر بوده و این روش به مراتب ساده‌تر است. بر همین اساس، قیمت روز ورق نورد گرم نیز معمولا ارزان‌تر از بیشتر ورق‌های نورد سرد است. گران‌تر بودن ورق‌های نورد سرد می‌تواند دلیل دیگری نیز داشته باشد. معمولا کیفیت و خواص مکانیکی ورق نورد سرد بهتر از ورق نورد گرم است.

قیمت متفاوت ورق برای کارخانه‌ها و برندهای مختلف

هر کارخانه و برند نیز ممکن است قیمت متفاوتی را برای محصولات خود در بازار فولاد و آهن اعلام کند. به همین دلیل قیمت روز ورق برای دو ورق یکسان از دو کارخانه یا برند مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. برخی از برندها به دلیل تولید محصولات با کیفت‌تر و برخی دیگر به دلیل بیشتر شناخته شده بودن، قیمت بالاتری داشته و معمولا نیز مشتریان بیشتری دارند.

شرکت فولاد مبارکه، کارخانه فولاد سبا، فولاد اصفهان، فولاد کاویان، فولاد اکسین اهواز، فولاد امیرکبیر و فولاد گیلان از معروف‌ترین و بهترین کارخانه‌های تولید کننده ورق هستند.

سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق

عوامل دیگری نیز بر قیمت روز ورق تاثیرگذار هستند. برای نمونه قیمت دلار و نوسانات نرخ ارز می‌توانند بر این قیمت تاثیر مستقیم داشته باشند. همچنین میزان عرضه و تقاضا در بخش‌هایی از سال افزایش و کاهش پیدا می‌کند تا قیمت ورق نیز برهمین اساس افزایشی یا کاهشی شود.

عوامل خاص اقتصادی، بحران‌های جهانی و ملی، قیمت مواد اولیه و قیمت جهانی فولاد نیز در این زمینه تاثیر زیادی دارند. همچنین هزینه‌های جانبی مانند هزینه حمل و نقل نیز می‌تواند قیمت تمام شده ورق خریداری شده را تا حد زیادی افزایش دهد.

استعلام قیمت روز ورق از سایت «آهن ملت»

آهن ملت به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در بازار آهن شناخته شده است. این شرکت در زمینه فروش آهن آلات، انواع ورق و مقاطع فولادی فعالیت می‌کند و در چند سال گذشته خدمات خود را به صورت آنلاین و طریق راه اندازی سایت «آهن ملت» به صنعتگران و پیمانکاران ارائه می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس https://ahanmelat.com مراجعه و یا با شماره تلفن 02167103 تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز