4 مانع اصلی رشد صنعت هتلداری در کشور

ژیوار

برای هتلداران رونق بازار و بازگشت سرمایه وابسته به حضور گردشگر است؛ گران و فرسوده بودن سیستم حمل و نقل در ایران، بی‌میل شدن ایرانیان به مسافرت به‌خاطر گرانی آن و جذاب نبودن ایران برای گردشگران خارجی از جمله عواملی است که گردشگری را در ایران با مشکل مواجه کرده و هتلداری را از رونق انداخته است. در این شرایط هتلداران برای ادامه کار نیازمند حمایت مالی دولت و تصمیمات صحیح رئیس جمهور در زمینه گردشگری هستند.

کاماپرس در گفت‌وگو با چهار فعال صنعت هتلداری مطالبه آن‌ها را از دولت جدید جویا شده است.

حمایت دولتی از هتلداری

مهرداد تاوتلی- دبیرکل جامعه هتلداران کیش

هتلداری یکی از اضلاع مثلث گردشگری است که نسبت به دو ضلع دیگر (حمل‌ونقل و رستوران‌داری) زمان بیشتری می‌برد. هتلدار در زمان تهیه مجوز، ساخت و تجهیز هتل هزینه بسیاری می‌پردازد و این هزینه به‌مرور زمان به او بازمی‌گردد که این فرایند صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین دولت باید با اختصاص زمین رایگان و یا ارزان به هتل‌سازان، رایگان کردن هزینه آب و برق، وام بلندمدت، معافیت از مالیات و غیره از بخش خصوصی حمایت کند. بهبود وضع اشتغال، توقف ایران‌هراسی و شعارهای دیگری که آقای پزشکیان داده‌اند برای تحقق، نیازمند رونق در گردشگری است. همان‌طور که سایر کشورها متوجه اهمیت گردشگری شده‌اند و در سفارت ایران رویداد فرهنگی برگزار می‌کنند، وزارت خارجه ایران نیز باید به این سمت حرکت کند.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

مهار تورم، نخستین گام دولت

صمد درویشی، عضو هیئت مدیره جامعه هتل‌داران کیش

مهار تورم، یکی از اقدامات مهمی است که دولت می‌تواند برای کمک به هتل‌داران انجام دهد. وقتی که تورم بالا است، خدمات ارزان می‌شوند؛ زیرا اقلام ضروری و ابتدایی، به‌تدریج جای مسافرت را در فهرست هزینه‌های خانوار می‌گیرند و این پایین آمدن تقاضا منجر می‌شود که هزینه و به تبع آن کیفیت خدمات پایین بیاید. وقتی هتلدار در ابتدای سال هزینه‌های جاری هتل را یک میلیارد تومان برآورد می‌کند و در نیمه سال این عدد به 2 و 3 میلیارد تومان می‌رسد، ناگزیر است که کیفیت خدمات را پایین بیاورد. در کشورهای دیگر هتل‌ها یک فصل رونق و یک فصل رکود دارند که با شرایط آب‌وهوایی و فصلی تعیین می‌شود. در ایران به دلایل فرهنگی دوره‌های رکود بیشتری داریم که در این دوره‌ها دولت باید از هتلدار حمایت کند.

بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل

سید حسین میررضی- مدیر داخلی هتل شایگان کیش

برای حل مشکلات هتلداری دولت باید ابتدا زیرساخت‌های اولیه گردشگری را بسازد و یا تأمین کند؛ زیرا در بسیاری از بخش‌ها با مشکل مواجه هستیم. اولین گام برای اصلاح زیرساخت‌های گردشگری، بهبود وضعیت حمل‌ونقل است؛ به‌ویژه برای مقاصدی که نیاز به حمل‌ونقل دریایی و یا هوایی دارند. برای مثال در جزیره کیش، در بیشتر روزهای سال به‌علت فراهم نبودن زیرساخت لازم برای حمل‌ونقل هوایی، قیمت پرواز بسیار بالا است و این دو موضوع در کنار هم منجر به کاهش تعداد گردشگر در این جزیره شده‌اند. درصورتی‌که اگر وضع حمل‌ونقل هوایی بهتر می‌شد و تعداد پروازها افزایش می‌یافت مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت بلیت را به مقدار بهینه درمی‌آورد و این به رونق گردشگری کمک می‌کرد.

پاسخ‌گویی هتلداران به یک نهاد خاص

علی حائری- مالک گروه تجهیزات هتل حائری

مشکلات زیادی پیش‌روی هتل‌ها قرار داد که هم از نوع مالی و هم فرهنگی هستند؛ مشکل فرهنگی هتلداران این است که ضوابط اداره هتل را دولت تعیین نمی‌کند و مدیران هتل در کنار دولت باید به سایر نهادها و حتی مردم نیز پاسخ‌گو باشند. باید مشخص شود که هتلداران دقیقاً باید به کدام نهاد (اماکن، وزارت ارشاد، استان‌دار، وزارت بهداشت و…) پاسخگو باشند و بعد از تعیین نهاد ناظر بر هتل‌ها، جلوی دخالت باقی ارگان‌ها گرفته شود. بعضی از محدودیت‌ها برای شهرهای مذهبی و در محدوده اماکن مقدس قابل پذیرش است، اما اعمال آن‌ها برای سایر شهرها و یا در مناطق آزاد توجیهی ندارد؛ به‌عنوان مثال نمی‌توان گردشگرانی را که از کشورهای عربی به ایران وارد می‌شوند را از قلیان محروم کرد. اما اخیراً چنین محدودیتی برای بعضی از هتل‌ها در نظر گرفته شده است. موضوع بعدی گسترش هتل‌آپارتمان‌ها و تغییر کاربری خانه‌های مسکونی به اماکن اقامتی است که شیوع زیادی پیدا کرده است. این مراکز اقامتی ارزان‌قیمت رقیبی جدی برای هتل‌ها هستند که باید جلوی فعالیت و گسترش آن‌ها گرفته شود و از سوی دیگر به هتل‌ها تسهیلاتی تعلق بگیرد. گرانی هزینه سفر نیز معضل دیگری است که هتل را از رونق می‌اندازد؛ وقتی یک خانواده معمولی برای سفر به مشهد با قطار باید 10 میلیون تومان هزینه حمل‌ونقل بپردازد، کسادی بازار هتل‌ها تعجبی ندارد.

انتهای پیام

مرتبط با : صمد درویشیمهرداد تاوتلی
نهال گشت
روکش مارال
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز