مزایای نصب پنل خورشيدی خانگی در استان‌ های گرمسير + نحوه دریافت وام

ژیوار

نفت و گاز در صد سال گذشته انرژی مورد نیاز برای توسعه اقتصادی و صنعتی جهان را تامین کرده‌اند، اما اكنون تقاضا برای انرژی خورشیدی حتی سریع‌تر از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی سبز در حال رشد است. هزینه انرژی خورشیدی طی دو دهه اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته و تحقیقات در مورد کارایی صفحات خورشيدي گسترش يافته است.

به گزارش کاماپرس، تصور اینکه انرژی خورشیدی، منبع اول تامين انرژي در صد سال آینده خواهد بود، امري غير قابل تصور نيست. سادگی، طول عمر، هزینه کم و کارایی انرژي خورشیدی در حال حاضر آن را به یک انتخاب آسان تبدیل کرده است. اکثر پنل‌های خورشیدی مدرن دارای 25 سال ضمانت هستند، در حالی که نفت و گاز فروخته شده در يك سال، طي یک یا دو ماه استفاده شده و سپس برای همیشه از بین می‌رود.

از طرف ديگر در كشورهايي مانند ایران که در طول تابستان با تقاضای بالای برق و به دنبال آن ناترازی و قطعی برق روبرو هستند، استفاده از پنل‌هاي خورشيدي مي‌تواند اتكا به انرژی برق را كاهش دهد. این در حالیست که بیشتر مناطق در ایران آفتاب خیز و مستعد بهره‌برداری از انرژی خورشیدی هستند.

به نقل از برخی منابع، تعداد روزهای آفتابی ایران 300 روز یعنی بیش از دو سوم از سال گزارش شده است. براین اساس، میزان متوسط تابش خورشید 4.5 تا 5.5 کیلو وات ساعت بر متر مربع در روز است که این مساله نشان می‌دهد ایران یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است. بر اساس مطالعات انجام شده، ایران می‌تواند در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی را داشته باشد.

دریان سفر امید

مزايای پنل‌های خورشيدی

استفاده از پنل‌های خورشیدی مزایای متعددی دارد که به آنها اشاره مي‌كنيم:

كاهش هزينه برق: پنل‌های خورشیدی می‌توانند به طور قابل توجهی هزینه‌های برق را کاهش دهند. با تولید برق از انرژی خورشید، کاربران می‌توانند از پرداخت قبوض سنگین برق جلوگیری کنند.

منبع انرژی پایدار و تجدیدپذیر: انرژی خورشیدی منبعی پایدار و تجدیدپذیر است که به راحتی در دسترس قرار دارد. این انرژی معمولا هر روز قابل استفاده است.

سازگاری با محیط زیست: پنل‌های خورشیدی به تولید برق بدون آلودگی و در پی آن حفظ محیط زیست کمک می‌کنند. این سیستم‌ها همچنین در  کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا نیز تاثیر بسزایی دارند.

عملکرد در شرایط مختلف جوی: پنل‌های خورشیدی می‌توانند در شرایط جوی مختلف، از جمله بارش باران و برف، به کار خود ادامه دهند. آن‌ها در دماهای پایین با کارایی بیشتری عمل می‌کنند.

کاهش وابستگی به منابع فسیلی: با استفاده از انرژی خورشیدی، وابستگی به سوخت‌های فسیلی کاهش می‌یابد، که این موضوع به امنیت انرژی کمک می‌کند و خطر نوسانات قیمت سوخت را کاهش می‌دهد.

امکان استفاده در مناطق دورافتاده: پنل‌های خورشیدی می‌توانند در مناطق دورافتاده و غیرقابل دسترس به شبکه برق متصل شوند که این امر به تأمین انرژی در این مناطق کمک می‌کند.

کمک به کشاورزی و صنایع: پنل‌های خورشیدی می‌توانند در کشاورزی و صنایع به عنوان منبع انرژی برای سیستم‌های گرمایشی و آبیاری استفاده شوند.

کاهش هزینه‌های نگهداری: پس از نصب، پنل‌های خورشیدی نیاز به نگهداری کمی دارند و معمولاً به مدت طولانی کار می‌کنند.

مزایای بکارگیری پنل‌های خورشيدی در استان‌های گرمسير

تکنولوژی پنل‌های خورشیدی در ایران در حال توسعه و رشد قرار دارد. همچنین پتانسیل عظیمی برای تولید انرژی خورشیدی وجود دارد. ایران به طور متوسط ​​سالانه 300 روز آفتابی دارد. تابش معمولی مستقیم آفتاب در ایران تا 5.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز است. به خصوص، مناطق مرکزی و جنوبی کشور مستعد دریافت تابش خورشیدی بالای 5.2-5.4 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز هستند.

ایران مصرف انرژی بالایی دارد و تقاضا به صورت سالانه در حال افزایش است. مصرف برق ایران سالانه بیش از 5 درصد رشد می‌کند. تخمين زده مي‌شود که مصرف برق در ايران تا سال 2030 به 444 میلیون مگاوات ساعت برسد. علاوه بر این، نیروگاه‌های حرارتی قدیمی مقادیر زیادی دی اکسید کربن منتشر می‌کنند. در این راستا، روی آوردن به انرژی سبز و خورشیدی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش تقاضای هیدروکربن داخلی و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کمک می‌کند.

البته تولید انرژی از پنل‌های خورشیدی چندین سال است که در کشور آغاز شده است. هم اکنون استان یزد با میزان تولید ۶۸ مگاوات، فارس با ۵۸ مگاوات و کرمان با ۴۷ مگاوات با استفاده از انرژی خورشیدی در رتبه‌های برتر ایران قرار دارند.

تسهيلات راه‌اندازی نيروگاه خورشيدی

در حال حاضر و با توجه به قانون توسعه دانش بنیان تجدیدپذیر (ماده ۱۶)؛ صنایع با دیماند بالای ۱ مگاوات باید ۵ درصد برق خود را طی ۵ سال از انرژ‌های تجدیدپذیر تامین کنند در غیراینصورت مشمول جریمه ۵ درصدی می‌شوند. اگر این صنایع بالای ۱ مگاوات مصرف؛ به میزان ۵ درصد دیماند خود نیروگاه احداث نکنند یا به همین میزان از تابلو سبز بورس انرژی، برق خریداری نکنند، شرکت توانیر برای آن‌ها قبض جریمه به اندازه ۲۰ درصد بالاتر از قیمت خرید و فروش برق در تابلو سبز بورس انرژی صادر می‌کند.

ارائه وام بانکی برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی

همچنين در حال حاضر، تنها وامی که می‌توان به راحتی آن را دریافت کرد وام نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی است که به تازگی تصویب شده و به عنوان بسته حمایتی به خانواده‌های تحت پوشش (کمیته امداد، بهزیستی، سازمان اوقاف وخیریه، حوزه علمیه، شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، بسیج سازندگی، استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست، بنیاد برکت، خیرین مدرسه ساز) ارایه می‌شود. این تسهیلات که توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود، مبلغی بین 120 تا 150 میلیون تومان داشته که ۵ ساله و با سود ۴ درصد است.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است، نرخ خرید تضمینی برق این نیروگاه‌ها؛ کیلووات ساعتی ۳۰۰۰ تومان است که با این نرخ، هم قسط وام پرداخت می‌شود و هم مقداری برای خود فرد می‌ماند. شخص تحت پوشش، با مراجعه به شرکت توزیع منطقه سکونت خود می‌تواند نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کند. شرکت توزیع با استعلام از سازمان تحت پوشش آن شخص و پس از تایید اطلاعات، وی را به بانک معرفی می‌کند.

در پایان شایان ذکر است که با توجه به رشد روزافزون محبوبیت انرژی خورشیدی در زمینه تامین انرژی خانوارها، این انرژی نویددهنده دستیابی به یک منبع انرژی تجدیدپذیر و ارزان قیمت است که به طور عمده در کاهش هزینه‌های برق مصرفی خانوارها نیز نقش دارد. در این رابطه مشترکان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی با وزارت نیرو در ارتباط باشند.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز