در ونزوئلا چه خبر است؟

اعتراضات در ونزوئلا-کاماپرس
ژیوار

هفتم مرداد ماه انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا آغاز شد. انتخاباتی که دو روز بعد موجب درگیری‌های خیابانی در این کشور شد.

به گزارش کاماپرس، پیش از انتخابات و براساس نظرسنجی‌ها، ادموندو گونزالس، دیپلمات سابق ۷۴ ساله، رقیب اصلی نیکلاس مادورو از او پیشی گرفته بود. تهدیدها از همینجا آغاز شد و مادورو که انتظار داشت سومین دوره متوالی ریاست جمهوری ونزوئلا را نیز از آن خود کند، مدعی شد که شکست متحد سوسیالیست، باعث «جاری شدن حمام خون» می‌شود.

حالا نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا مشخص و بر اساس آن مادورو دوباره پیروز انتخابات معرفی شده است. عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده خبر از درگیری‌های خیابانی بین ماموران و معترضان در کاراکاس می‌دهد.

جنجال مجازی مادورو و ایلان ماسک

ساعت 12:45 نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا ایلان ماسک، کارآفرین و میلیاردر آمریکایی را به مبارزه فراخواند. این اتفاق زمانی رخ داد که ایلان ماسک انتخاب دوباره او به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا را تقلب خواند. ماسک در شبکه اجتماعی اکس که خود مالک آن است، مدعی شده که انتخابات توسط مادورو جعل شده است. مادورو هم در واکنش به ادعای ایلان ماسک در یک سخنرانی تلویزیونی او را دشمن اصلی خود خواند.

اعتراضات در ونزوئلا-کاماپرس

دریان سفر امید

20 ایالت ونزوئلا درگیر اعتراضات، 2 نفر کشته شدند

ساعت 11: از سوی دیگر، مرکز نظارت بر مناقشات ونزوئلا (Venezuelan Conflict Observatory) اعلام کرده است که تا این لحظه ۱۸۷ اعتراض را در ۲۰ ایالت این کشور ثبت کرده است.

البته تا کنون دست‌کم دو نفر یا در ارتباط با شمارش آرا یا در جریان اعتراضات کشته شدند؛ یکی از کشته شدگان در شب شمارش آراء در ایالت مرزی تاچیرا و دیگری روز دوشنبه در اعتراضاتی که در شهر ماراکای به وقوع پیوست کشته شده است. البته آمار غیر رسمی از کشته شدن 7 نفر در این اعتراضات خبر می‌دهند.

سرنگونی مجسمه مادورو در کورو

ساعت 10:30 آخرین خبرها از شهر کورو، مرکز ایالت ساحلی فالکون، حاکی از این است که تظاهرکنندگان مجسمه مادورو را سرنگون کردند و این گمان وجود دارد که با ادامه دارد شدن این اعتراضات، شاهد یک موج جدید از ناآرامی در ونزوئلا باشد.

یک تقلب درست و حسابی در ونزوئلا؟

ساعت 10:00 مقامات انتخاباتی ونزوئلا در ساعات اولیه دوشنبه ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) علیرغم نظرسنجی‌های متعدد که حاکی از پیروزی نامزد اپوزیسیون بودند، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور فعلی این کشور را با ۵۱ درصد آرا برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کردند. خبرها حاکی از این است که ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان، ۴۴ درصد آرا را از آن خود کرده است.

این نتایج برخلاف نظرسنجی‌های اخیر است و مردم ونزوئلا باور دارند که این نتایج درست نیست و خواهان شفافیت هستند.

گونزالس و مادورو-کاماپرس

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا کیست؟

در روزهای اخیر تصاویری از ماریا کورینا ماچادو در فضای بین‌الملل منتشر شده است. فردی که تمام این مدت در کنار گونزالس حاضر شده بود و اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که «ونزوئلا یک رئیس‌جمهور منتخب دارد و او ادموندو گونزالس است». ماچادو همچنین طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است که در تمام مناطق و استان‌های کشور گونزالس برنده انتخابات است.

بیشتر بخوانید:

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در پیامی به ارتش ونزوئلا هم اعلام کرده است که «مردم ونزوئلا حرف خودشان را زده‌اند: آن‌ها مادورو را نمی‌خواهند.» او از ارتش خواسته کنار مردم باشند.

ماریا کورینا ماچادو یکی از چهره‌های سرشناس ونزوئلا و یکی از مخالفان سرسخت مادورو است و از سال 2011 تا 2014 به عنوان عضو منتخب مجلس ملی ونزوئلا خدمت کرد.

ماریا کورینا ماچادو-کاماپرس

کدام کشورها انتخابات ونزوئلا را به رسمیت نشناختند

   مخالفت‌ها با پیروزی مادورو تنها به داخل کشور محدود نشده است. برخی از همسایه‌ها و کشورهای آمریکای لاتین هم پیروزی مادورو را به رسمیت نشناختند

اتحادیه اروپا: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که باید به رای و اراده شهروندان احترام گذاشت.

آمریکا: آنتونی بلنکین، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما خیلی جدی نگرانیم که نتیجه اعلام شده منعکس کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نباشد. او همچنین شجاعت مردم ونزوئلا را تحسین کرد.

آرژانتین: خاویر میلی، رییس‌جمهوری آرژانتین گفته است که تقلب را به رسمیت نمیشناسیم.

اوروگوئه: لوئیس لاکال پو، رییس‌‌جمهوری اوروگوئه، اعلام کرد تا زمانی که نتایج قابل اعتماد نباشد نمی‌شود آن را به رسمیت شناخت.

پرو: خاویر گونزالز اولاچیا، وزیر امور خارجه پرو، نیز گفته که نتایج اعلام شده را نمی‌پذیرد.

شیلی: گابریل بوریک، رییس‌جمهوری شیلی گفت که مادورو باید درک کند که نتایج غیرقابل باور بوده و مردم ونزوئلا خواهان شفافیت هستند.

انتخابات ونزوئلا-کاماپرس

ایران، روسیه و کوبا انتخابات ونزوئلا را به رسمیت شناختند

روسیه: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که همیشه در خاک روسیه خوشامدگوی مادورو است.

ایران: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، انتخابات ونزوئلا اعلام کرد با حضور و مشارکت گسترده مردم و با نظارت صدها ناظر بین‌المللی از کشورها، نهادها و سازمان‌ها برگزار شد، حاکی از نهادینه شدن روند مردم‌سالاری در این کشور است.

کوبا: میگل دیاز کانل، رییس‌جمهوری کوبا از پیروزی مادورو حمایت کرد و پیروزی او را «شکست قاطع و واضح اپوزیسیون امپریالیستی ونزوئلا» توصیف کرد.

این خبر در حال به روز رسانی است…

نهال گشت
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز