چرا همه با نسل زد مشکل دارند؟

نسل-زد-کاماپرس
ژیوار

نوع زیست نسل زد با نسل‌های قبل از خود بسیار متفاوت است. این موضوع را حتی می‌توان از سلیقه ظاهری آنها تا انتخاب آهنگ، کتاب و روش زندگی که انتخاب کردند، متوجه شد. البته همین ماجرا منجر به آن شده که بسیاری از بزرگ‌ترها با این نسل به مشکل بربخورند.

به گزارش کاماپرس، زندگی برای بچه‌های نسل زد قاعده و قانون خودش را دارد. نسل زد به گروه متولدین بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ می‌گویند. این بچه‌ها از همان بدو تولد در اوج پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای هوشمند بزرگ شدند و برای همین خیلی وقت‌ها به این بچه‌ها نسل نت هم می‌گویند. این گروه به دلیل شرایط زندگی، معمولا در تحلیل مسائل پردازش بالا دارند و همه چیز برای آنها به سرعت اتفاق می‌افتد. هر اتفاق اجتماعی به سرعت واکنش آنها را برمی‌انگیزد و برای همین نسبت به نسل‌های قبل‌تر از خود به مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری می‌دهند.

مطالبه‌گرهای سر سخت

همه‌ی این عوامل باعث شده تا این نسل مطالبه‌گرتر از نسل‌های قبل خود باشند. این موضوع در مدرسه، خانه و حتی جمع‌های دوستانه‌ی بین خودشان هم صدق می‌کند. شاید نسل بچه‌های اوایل دهه 70 یا دهه 60 گاها به دلیل سکوت در برابر زور بزرگترها، مدیر و یا مسئولان مدرسه و دانشگاه، متحمل آسیب‌های روانی و اجتماعی بسیاری در بزرگسالی شدند. اما بچه‌های نسل زد با روحیه مطالبه‌گری خود در برابر هر رفتاری با درون مایه زور می‌ایستند و همین به مهم‌ترین چالش سیستم آموزشی کشور تبدیل شده است.

از طرفی قواعد و قانون بسیاری از خانواده‌های ایرانی حالا برای این گروه غیر قابل پذیرش است و با دلیل و منطق آن را کنار می‌گذارند. وقتی نوجوانی افراد دهه 60 را با بچه‌های دهه 80 مقایسه می‌کنیم، این تفاوت به خوبی قابل مشاهده است که چطور این بچه‌ها با عزت نفس خواسته خود را بیان می‌کنند و آزادی خود را به دست می‌آورند. همه‌ی این مسائل باعث می‌شود تا ارتباط با آنها برای خیلی از بزرگ‌ترها مشکل باشد.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

کاوشگرهای آزادی خواه

نسل زد تقریبا کنجکاوتر از نسل قبل خود عمل می‌کند، سوال می‌کند و هیچ وقت هم قانع نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا در خیلی مناسبات اجتماعی جای نگیرد، در حالی که توان این نسل به قدری بالا است که خودشان مناسبات جدید اجتماعی خلق می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کارشناس‌ها باور داشته باشند که این بچه‌ها درک بسیار عمیق‌تری نسبت به جهان پیرامون خود و زندگی دارند. چون تحت هیچ شرایط خود را درگیر حواشی زندگی نمی‌کنند و همیشه ذات زیستن برای آنها مهم است. پس چون به اصطلاح تکلیفشان با خودشان مشخص است، الویت اول همه چیز را، نیازهای خودشان قرار می‌دهند.

نسل زد بازار را به دست خواهند گرفت؟

این بچه‌ها معمولا اطلاعات جامع‌تری در مورد تکنولوژی دارند و همین باعث می‌شود در بازار کار چند گام جلوتر از نسل‌های قبل از خود باشند. خیال پردازی و خلاقیت بالای آنها، موفقیت‌شان در رشته‌های هنری، مهندسی، علوم اجتماعی و حتی پزشکی را بالا برده. بنابراین بسیاری باور دارند باید منتظر تحولات جهانی آینده، آنهم به دست این گروه باشیم. همه‌ی این مسائل باعث می‌شود تا کم کم فضا برای نسل‌های قبل از زد محدودتر شود، تا آنها اوج بگیرند و همین مساله نیز گاها منجر به چالش‌های عمیق بین نسلی شده است.

انتهای پیام

نهال گشت
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز