یک پیشنهاد ویژه برای وزیر ارتباطات آینده

حسام اسدی- کاکماپرس
ژیوار

انتخاب وزیر فناوری اطلاعات برای اکوسیستم ارتباطات بسیار مهم است زیرا این وزارتخانه مسئولیت‌های متعددی در توسعه و تنظیم بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) دارد. این وزارتخانه نقش کلیدی در توسعه سیاست‌های دیجیتال، بهبود زیرساخت‌های ارتباطاتی، توسعه خدمات دیجیتال، ارتقاء مهارت‌های دیجیتال و پشتیبانی از اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

در همین زمینه حسام اسدی بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سامانه‌های مدیریت، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و رئیس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتری CRM استان تهران در گفت‌وگو با کاماپرس با اشاره به مشکلات اکوسیستم ارتباطات با بیان یک انتظار بنیادی از ریاست‌جمهوری و وزیر آینده ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر عنوانی را بخواهم برای انتظارم مشخص کنم، این عنوان «تمرکز بر توانمندی به‌جای کنترل» خواهد بود. فکر می‌کنم رویکردی را که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم، صرفاً یک رویکرد کنترلی و تنظیم‌گرانه بود. ما هرجایی که کلماتی نظیر تنظیم‌گری و سامان‌بخشی می‌شنویم، معمولاً در دل شرکت‌ها و اجرا نگران می‌شویم که قرار است معادلات به‌صورت جدی تغییر کند، قرار است که شرکت‌ها آسیب ببینند، یک سری شرکت‌ها حذف شوند و هیچ توجهی به خواسته‌های ما نمی‌شود و یک دغدغه به دغدغه‌های ما اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

او با بیان اینکه نفس هر کنترل و تنظیمی از وظایف دولت است و هیچ‌کس با این مسئله مشکلی ندارد گفت:‌ اما توجه صرف به کنترل‌گری بدون توجه به اینکه افرادی فعال در حوزه فناوری اطلاعات چه ملاحظاتی دارند، تنها الزامی به الزامات آن‌ها افزوده و دست و پای آن‌ها را می‌بندد. به‌جای تأکید بر رویکرد کنترلی اگر تمرکز بر توانمندی کسب و کارها باشد و در کنار آن‌هم کنترل اتفاق بیفتد و از شرکت‌ها مراقبت شود، کسی اعتراضی ندارد. اما باید قبل از کنترل، این دغدغه وجود داشته باشد که آسیبی به شرکت‌ها نخورده تا منجر به افت و عدم رشد بازار نشود. در این شرایط قطعا شاهد نتایج خیلی بهتری خواهیم بود.

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سامانه‌های مدیریت در ادامه افزود:‌ به‌عنوان‌مثال در حوزه نرم‌افزار ما هرروز شاهد الزامات امنیتی جدید هستیم. گواهینامه اخلاق جدید صادر می‌شود و مسائلی ازاین‌دست. هیچ‌کس با امنیت مشکلی ندارد و قطعاً باید به این سمت حرکت کنیم که سامانه‌های ما امن و امن‌تر باشد، اما تمرکز صرف بر رویکرد کنترلی، آسیب‌زننده است؛ اینکه هرروز ما یک قانون جدید کنترلی وضع کنیم، بدون آنکه توجه کنیم شرکت‌های ما چه شرایطی دارند.

دریان سفر امید

او ادامه داد: در این سال‌ها هم الزامات جدید گذاشته‌شده و مجموعه‌های کمی توانسته‌اند از این فیلترهای محدود آن‌هم به‌اجبار و حتی ضرر عبور کنند، درنتیجه این رویکرد هیچ افزایش امنیتی را در کشور به‌دنبال نداشت. درصورتی‌که اگر به دغدغه‌های شرکت‌ها توجه می‌شد، توانمندسازی لازم برای آن‌ها انجام می‌شد و رویکرد کنترلی هم اجرا می‌کردند، ما قطعاً شاهد نتایج بهتری بود.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در کنار نگرانی از این کنترل سنگین، شاهد تصمیماتی رانت زا در بازار هستیم و مداخله حاکمیت در بازار اتفاق می‌افتد که این خود یک آفت بزرگ است. به خاطر همین اگر من یک رویکرد را بخواهم از وزیر آینده ارتباطات درخواست بکنم، توجه به توانمندسازی و حتی تمرکز بر آن، در کنار هر کنترلی است.

انتهای پیام

مرتبط با : سامانه های مدیریتحسام اسدی
نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز