مدیرعامل بقراط: بیمارستان مجازی در راه است

مهرشاد تیموری- کاماپرس
ژیوار

گزارش سالانه پلتفرم آنلاین سلامت «بقراط» برای سال ۱۴۰۲ منتشر شد؛ این گزارش نشان می‌دهد که بقراط در سالی که گذشت با رشدی چشمگیر در بخش‌های مختلف مواجه شده است. این پلتفرم در سال گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی استفاده از نرم‌افزار مدیریت مراکز درمانی خود بود. براساس گزارش سالانه بقراط، طرح کلینیک این پلتفرم، در مقایسه با سال گذشته، ۶۰ درصد و طرح مطب ۲۷ درصد رشد داشته است.

کاماپرس به بهانه انتشار گزارش سالانه بقراط تصمیم گرفت تا با مهرشاد تیموری، مدیرعامل بقراط گفت‌وگویی داشته باشد:

هدف بقراط از آماده‌سازی و انتشار گزارش سالانه چیست؟

آماده‌سازی و انتشار گزارش سالانه بقراط با سه هدف انجام می‌گیرد؛ در وهله اول ما به دنبال آن هستیم تا جایگاه بقراط را به‌عنوان یکی از مهره‌های حوزه سلامت در کشور روشن کنیم و بسنجیم که این مجموعه چه اقدامات و چه پیشرفت‌هایی را رقم زده است. در این راستا باید متوجه باشیم که جدای از بحث رقابت، هر کاری که هر یک از پلتفرم‌های فعال در حوزه سلامت انجام می‌دهند، در جهت پیشرفت همگانی این حوزه در کشور است و منافع پیشرفت همگانی نیز به تمام مهره‌ها می‌رسد و با انتشار گزارش سالانه ما به‌عنوان بقراط نقش خود را در این حوزه پررنگ می‌کنیم.

یکی دیگر از اهداف ما از آماده‌سازی و انتشار این گزارش شفاف‌سازی است؛ در این گزارش ما سعی نکرده‌ایم تا اعداد را بزرگ‌نمایی کنیم و درصد‌ها را تغییر دهیم و صرفا واقعیت را بازگو کرده‌ایم. حتی بخش‌هایی که رشد منفی و پایین رقم خورده است نیز در این گزارش آورده شده است. اما باید به یاد داشته باشیم که عواملی خارج از پلتفرم نیز در تعیین رشد و پیشرفت ما دخیل هستند. به عنوان مثال رگولاتوری، کیفیت اینترنت و زیرساخت در مشاوره‌های آنلاین و تصویری ما را به چالش می‌کشانند و هیچ‌گاه در خصوص آن‌ها و برای بهبود آن‌ها صحبتی به میان نمی‌آید و تا زمانی که مشکلات پایه وجود داشته باشد، پلتفرم‌ها نیز به دردسر می‌افتند و دود این مشکلات زیرساختی در چشم همه فعالان این حوزه می‌رود.

دریان سفر امید

در وهله آخر می‌توان گفت آماده‌سازی و انتشار گزارش سالانه بقراط شاید بهانه‌ای باشد برای تشکر از تمام فعالان در بقراط که اگر آن‌ها نبودند ما به پیشرفت‌هایی که تاکنون به آن‌ها دست پیدا کرده‌ایم، نمی‌رسیدیم.

استقبال 60 و 27 درصدی از طرح‌های کلینیک و مطب بقراط نمایانگر چیست؟

روز به روز تعداد کلینیک‌ها و مجموعه‌های زیبایی در کشور در حال افزایش است؛ زنان جامعه قشری هستند که بیشترین استقبال را از این کلینیک‌ها نشان می‌دهند و وجود چنین ظرفیتی در جامعه عامل رشد و توسعه کلینیک‌ها را رقم زده است. در این بین نوع نیاز کلینیک‌های زیبایی متفاوت از سایر کلینیک‌ها است و برای بحث‌های مدیریت مشتری، مالی و پرونده‌های خود نیازهای متفاوتی دارند که بقراط می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد.

به عبارت دیگر اعتمادکردن یک فرد به مجموعه‌ای مانند بقراط بسیار راحت‌تر از یک مرکز شکل می‌گیرد؛ مراکز پزشکی به این دلیل که حجم کار بیشتری دارند، برای سپردن کارها به مجموعه‌ای مانند بقراط سخت‌تر اعتماد می‌کنند. اما هرچه جلوتر می‌رویم اعتماد آن‌ها نیز در حال جلب‌شدن است.

بیشتر بخوانید: 

از طرف دیگر، بالارفتن هزینه‌های کشور و داشتن مطب شخصی ممکن است برای برخی از پزشکان مقرون‌به‌صرفه نباشد؛ در همین راستا کلینیک‌های چند تخصصی در حال رشد هستند و به‌جای اینکه یک پزشک به شکل شخصی مطبی تاسیس کند، به این سمت حرکت می‌کند که کلینیک‌های چند تخصصی راه بیاندازد تا به شکل شیفتی بتوانند به بیماران پاسخ دهند و استقبال از طرح‌های کلینیک و مطب بقراط را نیز می‌توان در این راستا توصیف کرد.

شکاف زیادی بین پزشکان و کاربران پایتخت و سایر نقاط کشور برای اتصال به بقراط است؛ دلیل این شکاف چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

در خیلی از شهرهای کشور شهروندان برای اتصال به اینترنت با مشکل مواجه هستند؛ چه از بابت پزشکانی که می‌خواهند از پلتفرم استفاده کنند و چه از بابت کاربرانی که می‌خواهند از خدمات آنلاین استفاده کنند، با این مشکل مواجه هستند. در خیلی از شهرها قطعی اینترنت در روزهای پنجشنبه و جمعه به سبکی از زندگی ساکنان آن شهر تبدیل شده است.

به طور کلی مشکل سرعت و کیفیت اینترنت نه تنها سرویس‌های خدمات آنلاین در حوزه سلامت، بلکه در سایر حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و این عامل نمی‌گذارد برخی از سرویس‌ها به شکل مطلوب عمل کنند و پیش بروند، همان‌طور که در سال‌های 1402 و 1401 کمترین امتیاز ممکن مربوط به کیفیت صدا و تصویر در مشاوره‌های تصویری بود. برای صاحبان پلتفرم موضوع امیدوارکننده‌ای نیست که تنها از تهران و چند شهر بزرگ کاربر داشته باشند، اما مشکلاتی که وجود دارد، حق طبیعی شهروندان سایر شهرها را زیر پا می‌گذارد.

در بخشی از این گزارش که سهم استفاده از ویزیت آنلاین، تلفنی و حضوری را مورد بررسی قرار داده‌ آمده است که 98.46 درصد از سهم انواع ویزیت به ویزیت حضوری رسیده‌ است؛ این درصد نشانگر چیست و برای توسعه بخش سلامت در بستر دیجیتال چه اقداماتی باید صورت گیرد و چرا توسعه این بخش مهم است؟

به طور کلی زمانی که اعتماد به سرعت و کیفیت اینترنت پایین باشد، افراد ترجیح می‌دهند تا از سرویس‌های آنلاین استفاده نکنند و به شکل حضوری پزشک را ببینند و هرچقدر که ما از ابزارهای مختلف برای بهبود ارائه خدمات استفاده کنیم؛ اما در نهایت زمانی که کاربر از اینترنت پرسرعت و باکیفیت بهره نبرده باشد، هرکاری که انجام دهیم بی‌فایده است.

در زمان کرونا استقبال بی‌سابقه‌ای را در بحث مشاوره آنلاین تجربه کردیم؛ اما بعد از گذر از دوران اوج کرونا افت چشمگیری را تجربه کردیم، چراکه کاربران همچنان راحت هستند که با پزشک به شکل حضوری ارتباط برقرار کنند. از طرفی خیلی از موارد نیاز به معاینه بالینی دارند و باید برای یکبار هم که شده، بیمار به شکل فیزیکی معاینه شود تا تشخیص درست اتفاق افتد و می‌تواند در جلسات بعدی برای پیگیری روند درمان به‌صورت آنلاین حضور پیدا کند. در میان تخصص‌هایی که از آن‌ها در پلتفرم آنلاین استقبال زیادی شده است، می‌توان به روان‌پزشکان و روانشناسان اشاره کرد و در بین سایر تخصص‌ها نمی‌توانیم این استقبال را ببینیم.

حتی این استقبال می‌تواند به دلیل برخی از قوانین سفت و سخت در بحث مشاوره آنلاین باشد؛ به عنوان مثال پلتفرم‌ها اجازه نمی‌دهند که زمان پنج تا ده دقیقه معاینه بیمار بیشتر شود اما اگر آن بیمار در مقابل پزشک حضور داشته باشد می‌تواند پزشک را به حرف بکشد و کسی او را از اتاق بیرون نمی‌کند.

بقراط در آینده خود را کجا می‌بیند؟

بقراط قصد دارد که به یک بیمارستان مجازی بدل شود؛ ما در تلاش هستیم تا فرایند‌هایی که امکان آنلاین شدن آن‌ها وجود دارد، به صورت یکپارچه در بقراط داشته باشیم و چیزی که در حال حاضر در بقراط می‌بینیم صرفا درمانگاه آن بیمارستان است. ما سعی کرده‌ایم که به کامل‌ترین و یکپارچه‌ترین شکل ممکن تمام سرویس‌ها از نوبت‌دهی، مشاوره، مدیریت مالی و اطلاع‌رسانی‌ گرفته تا پرونده الکترونیک سلامت را در خود جای دهیم تا هر پزشک و هر بیماری بتواند نیازهای خود را برطرف کند و شاید طعم یک سیستم کامل درحوزه سلامت را بچشد. این اقدامات پیش‌زمینه‌ای در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند تا با اعتماد بیشتری به سراغ بیمارستان آنلاین بیایند.

ما این کار را به عنوان یک اقدام بزرگ در کشور می‌بینیم اما با چالش‌های زیادی از بحث رگولاتوری اینترنت گرفته تا قوانین ناگهانی که ممکن است گریبان ما را بگیرد، مواجه هستیم. اما اگر این چالش‌ها نباشد، مطمئنا در آینده نزدیک اتفاقات مهمی توسط بقراط و سایر پلتفرم‌ها رقم می‌خورد.

انتهای پیام

مرتبط با : بقراطمهرشاد تیموری
نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز