7 انتظار از وزیر ارتباطات دولت آینده؛ از ایده آل‌ تا واقعیت

مهدی خدادادی - کاماپرس
ژیوار

کاماپرس در سلسله مصاحبه‌ها با پرچمداران فناوری، این بار به سراغ مهدی خدادادی، مدیرعامل پلتفرم دکتر ساینا و عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران رفته است تا انتظارات خود را از دولت و نهاد حاکمیت درباره آینده فناوری در ایران برشمارد.

cdn-کاماپرس

او با بررسی دو نگاه واقعی و ایده‌ آل‌ گرا، 7 انتظار خود را از وزیر آینده ارتباطات و فناوری مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، بیان می‌کند که در ادامه خواهید خواند.

1.در رابطه با دغدغه‌ها و نکاتی که در حوزه ارتباطات وجود دارد، می‌توان با 2 دیدگاه به آن توجه کرد؛ یک نگاه واقع‌گرا است و یکی هم نگاه ایده آل‌گرا. اگر بخواهیم نگاهی واقع‌گرا به موضوع داشته باشیم، که خودم هم طرفدار آن هستم، به نظر می‌رسد فرآیندی که در کارگروه اقتصاد دیجیتال شکل‌گرفته بود و کمیسیون راهبری آن در وزارت ارتباطات بود و داشت تلاش می‌کرد تسهیل‌گری حوزه رگولیشن را در اقتصاد دیجیتال انجام بدهد، دوباره از سر گرفته شود. کارگروهی که زبان مشترکی با سایر واحدها داشته باشد و بتواند مقرره‌گذاری لازم را در این حوزه انجام بدهد. همچنین پرقدرت جلو ببرد و بتواند آن خلأیی که به لحاظ قانونی وجود دارد را پرکرده و حتی زبان مشترکی بین کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال ایجاد کند. این زبان مشترک باید با بدنه‌ حاکمیت و همه مختصات اقتصادی کشور شکل بگیرد.

2.بحث حمایت از کسب‌وکارها برای حل کردن مشکلات و مسائلی که در این حوزه وجود دارند، موضوع بعدی است که وزیر ارتباطات آینده باید به آن توجه کند.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

3. به‌هرحال وزارت ارتباطات یکسری ظرفیت‌های ارتباطی دارد که می‌تواند از آن استفاده کند. کمک بکند که ذیل کارگروه اقتصاد دیجیتال، موضوع بورسی‌شدن کسب‌وکارها حل شود.

4. بهبود فضای زیرساختی در حوزه ارتباطات هم باز به نظر من جزو موضوعاتی است که در اختیار وزارت ارتباطات است و می‌تواند در این حوزه اقدام کند. بهبود کیفیت اینترنت یکی از مطالبات اکوسیستم فناوری است.

5. من درباره نگاه ایده‌آل‌گرا هم در ابتدای صحبتم گفتم. اگر بخواهیم ایده‌آلیستی به موضوع نگاه کنیم، خب حتماً همه ما به این سمت می‌رویم که اینترنت آزاد را دوست داریم و مطالبه داریم. دوست داریم فیلترینگ و محدودیت‌ها از اساس برداشته شود. فیلترینگ پلتفرم‌هایی مثل گوگل‌پلی، یوتیوب، اینستاگرام و واتس‌آپ حالا که شرایط عادی‌شده و موضوع و تنازعی وجود ندارد، رفع شود. اما به نظر من این نگاه ایده‌آل‌گرایانه است و حتماً در ید اختیار وزارت ارتباطات نیست و صرفاً وزارت ارتباطات مجری در این قصه است؛ ولی خب شاید بتواند تلاش‌هایی در این حوزه بکند.

6. مسئله بعدی اینکه، ازنظر من در حوزه‌ ارتباطات خودِ وزارتخانه‌ ارتباطات می‌تواند به اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کمک بکند. تلاش برای رفع یکسری چالش‌ها و مشکلاتی که واقع از جنس نه قانونی و حقوقی شفاف است؛ مثل محدودیت‌هایی که برای برخی از کسب‌وکارها در موضوعات مختلف به‌دلیل داشتن سهامدار خارجی یا مسائلی ازاین‌دست ایجادشده است. این کسب‌وکارها مشکلاتی از قبیل تبلیغات تلویزیونی و ورود به بورس دارند. حتی من شنیدم برخی از این کسب‌وکارها که سهامدار خارجی دارند، حتی یک موضوعی مثل تأسیس CVCهایی که روی اعتبار مالیاتی اتفاق می‌افتد که برای آن‌ها مسدود شده است.

7. به نظرم یکسری موضوعاتی که مجهول است و هنوز نهادهای ذی‌ربطی که خیلی هم ما به آن‌ها دسترسی نداریم بابت آن توضیحات درستی به کسب‌وکارها نمی‌دهند، نیز جزو مواردی است که خودِ وزارت ارتباطات می‌تواند روی آن تسهیل‌گری و کمک کند که  این نوع مشکلات رفع شود و ورود کند تا درگیری‌ها با دیگر نهادها به‌راحتی حل‌وفصل شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : دکترساینامهدی خدادادی
نهال گشت
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز