۴ دلیل اصلی سقوط بورس مشخص شد

ژیوار

کارشناسان عواملی مانند کاهش سودآوری بنگاه‌ها در کنار افزایش نرخ اوراق اخزا، نرخ بهره بدون ریسک و کاهش سودهای تقسیمی بنگاه‌های اقتصادی را از جمله دلایل سقوط بورس می‌دانند و معتقدند این عوامل جذابیت بازار به عنوان مقصدی برای سرمایه‌گذاری را کاهش داده‌اند.

به گزارش کاماپرس، در سال جاری هزینه تامین مالی بنگاه‌ها و شرکت‌ها افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده و به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

حال دنیای اقتصاد نوشته، بررسی گزارش‌های سه‌ماهه نخست سال جاری شرکت‌ها در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، روند کاهشی سودآوری بنگاه‌ها را به‌وضوح گوشزد می‌کند.

آمار و ارقام نوسانات دلار نیما نشان می‌دهد که در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱، میانگین دلار نیمایی حدود ۲۸ هزار تومان بوده است. در سال ۱۴۰۲ دلار نیما با میانگین ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، رشد بیش از ۳۵درصدی در یک سال را به ثبت رساند. رشد دلار نیما در سال‌های مذکور باعث شد روند سودسازی بنگاه‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایشی باشد.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که متوسط دلار نیما در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد رشد داشته است. رشد محدود کمتر از ۱۰درصدی دلار نیما در یک سال گذشته نمی‌تواند هزینه‌های بخش حقوق و دستمزد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی از بخش سربار را پوشش دهد که باعث کاهش سودآوری بنگاه‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته می‌شود.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز