کولر آبی یا سلولزی ؛ کدام برای تهرانی ها مصرف برق کمتری دارد؟

کولر آبی - کاماپرس
ژیوار

با اعلام شرکت توانیر حدود 80 درصد مصرف برق در زمان اوج بار در تابستان‌‌ها مربوط به سیستم‌های سرمایشی است. با توجه به رکوردشکنی تقاضای مصرف برق در روزهای اخیر، تجدید نظر در شیوه استفاده از این سیستم‌ها می‌تواند بهترین راه برای صرفه‌جویی و پیشگیری از خاموشی‌های دوره‌ای باشد.

به گزارش کاماپرس، معاون هماهنگی توزیع توانیر به‌تازگی نام استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی و فارس را در میان پرمصرف‌ترین‌ها از نظر انرژی برق اعلام کرد؛ این درحالی است که مسئول اصلی بالا رفتن مصرف برق در فصل تابستان سیستم‌های سرمایشی هستند اما همه یا عمده شهرهای این 3 استان در منطقه آب‌‌وهوایی معتدل قرار دارند.

در شهرهایی با اقلیم آب‌وهوایی معتدل، میزان گرمای هوا در حدی است که با کولر آبی به‌خوبی می‌توان دمای مطبوع را در خانه ایجاد کرد؛ با این‌حال بسیاری از شهروندان تهرانی کولر گازی را ترجیح می‌دهند که این موضوع مصرف برق آن‌ها را چند برابر می‌کند. طبق آن‌چه عبدالامیر یاقوتی، مدیر کل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر چندی پیش اعلام کرد در مناطق عادی، استفاده از کولر گازی به‌جای کولر آبی مصرف برق را 3 برابر و هزینه قبض برق را 8 برابر می‌کند که در نهایت باعث صدور قبضی با هزینه 24 برابر برای مشترک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر و سخنگوی صنعت برق نیز در مثالی بیان کرد که قبض یک خانواده تهرانی با مصرف 300 کیلووات‌ساعت برق در تابستان مبلغی برابر با 40 هزار تومان خواهد داشت، این در حالیست که درصورت رسیدن این مقدار به 500 کیلووات‌ساعت در اثر استفاده از کولر گازی، مبلغ قبض برق به 700 هزار تومان خواهد رسید.

دریان سفر امید

ساعات اوج مصرف برق و اهمیت آن

نکته بسیار مهم بعدی ساعت اوج بار و زمان‌هایی است که احتمال افزایش بار مصرف و در پی آن قطعی برق افزایش پیدا می کند، این ساعات ظهرها 12 تا 16 به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی همچون انواع کولر و بعدی 20 تا 24 به دلیل استفاده از وسایل روشنایی و سایروسایل برقی همچون ماشین ظرفشویی، لباسشویی و یا جاروبرقی است. در این راستا توصیه اکید آن است که استفاده از این وسایل را به ساعات دیگر روز موکول کنیم تا از بار تحمیلی بر سیستم برق بکاهیم.

راه‌های بهینه کردن مصرف کولر آبی

کولر آبی، به‌طور کلی نسبت به کولر گازی به‌صرفه‌تر است ومصرف برق کمتری دارد؛ اما می‌توان این مقدار کم مصرف را با رعایت مورادی از این نیز کمتر کرد؛ نصب سایه‌بان بر روی کولر آبی، عایق کاری کانال کولر، سرویس دوره‌ای و تعویض به موقع پوشال‌ها همه از مواردی هستند که به کاهش مصرف برق کولر و بهداشت هوای خروجی از آن کمک می‌کنند. ترموستات کولر آبی نیز راهی برای کاهش برق مصرفی کولرها و ایجاد هوای مطبوع و با دمای مناسب در اتاق است. راه دیگری که بتوان تمام این موارد را تضمین کرد استفاده از نوع خاصی از کولرهای آبی به‌نام کولرهای سلولزی است.

بیشتر بخوانید:

تفاوت کولر سلولزی با کولر پوشالی چیست؟

تفاوت این دو کولر در نوع واسط تبخیری است که در درون دستگاه قرار می‌گیرد؛ در کولرهای آبی پوشالی، آب روی پدهایی از جنس پوشال پمپ می‌شود که بسیار نامنظم و متخلخل هستند و بنابراین آب زیادی را در خود نگه نمی‌دارند. از این گذشته پراکنش آب در این پدها منظم نیست. پس از مدتی شکل این پدها تغییر می‌کند و پوشال‌ها به سمت پایین کشیده می‌شوند؛ درنتیجه هوای گرمی که از قسمت بالایی کولر عبور می‌کند خنک‌نشده باقی می‌ماند و راندمان دستگاه پایین می‌آید. علاوه بر این گاه هنگامی که موتور کولر روی دور تند کار می‌کند پدهای پوشالی به‌خوبی از پس خنک کردن هوا برنمی‌آیند.

برعکس پدهای پوشالی، پدهای سلولزی ساختاری محکم و منظم دارند. این ساختار آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد و به‌سرعت تغییر شکل نمی‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که دستگاه آب و برق کمتری مصرف کند و هوای خنک‌تری را بیرون دهد. نشت کم‌تر آب از پدهای سلولزی احتمال سوختن موتور کولر را نیز پایین می‌آورند. پدهای سلولزی بین 3 تا 5 سال دوام دارند و مانند پدهای پوشالی نیاز به تعویض هرساله آن‌ها نیست.

مزیت دیگر کولرهای دارای پد سلولزی به کولرهای پوشالی، تمیزتر بودن هوای خروجی از آن‌ها است؛ تخلخل کمتر پدهای سلولزی باعث می‌شود ذرات گرد و غبار به‌راحتی از میان آن‌ها عبور نکند.

از این گذشته، کولرهای سلولزی اغلب دارای ترموستات نیز هستند. وجود ترموستات روی کولر این مزیت را دارد که هنگامی که دمای استراخت در اتاق برقرار شد جلوی روشن ماندن بی‌دلیل کولر و به تبع آن پایین امدن دما و هدررفت برق را می‌گیرد.

در پویش باانرژی بدون کاستن از فاه مصرف برق را کاهش دهید

وزارت نیرو برای حل مشکل ناترازی شبکه برق، از اردیبهشت امسال پویشی را موسوم به باانرژی آغاز کرده است. این پویش که نا پایان شهریور ادامه خواهد داشت به مشترکان خانگی آموزش می‌دهد بدون کاستن از رفاه خود مصرف برق را تا 15 درصد پایین بیاورند. این پویش که جزئیات آن در سایت باانرژی به نشانی قابل مشاهده است جوایزی را نیز به قید قرعه به مشترکان خوش‌مصرف اهدا می‌کند که 300 خودروی اتوماتیک، لوازم خانگی، تبلت دانش‌اموزی و بسته رایگان اینترنت برای مشترکان همراه اول از جمله آن‌ها هستند.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز