مهمترین خواسته فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش از دولت پزشکیان

ژیوار

تعداد پروازها به جزیره کیش کاهش پیدا کرده است، اداره منطقه آزاد به وزارت‌خانه‌‌ای سپرده شده که ارتباطی با آن ندارد، قانون ویژه این مناطق نادیده گرفته می‌شود و سازمان اجرایی منطقه، فربه و فشل است؛ این‌ها خلاصه‌ای است از گلایه فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش که به‌‌دفعات و با شیوه‌های مختلف تکرار می‌شود.

کاماپرس پیش از این در گزارشی با پنج فعال اقتصادی کیش مصاحبه کرده بود و اکنون به سراغ پنج فعال دیگر در این منطقه رفته است تا مطالبه آن‌ها را از دولتی که به‌زودی در پاستور مستقر خواهد شد، منعکس کند.

سازمان منطقه آزاد باید کوچک‌سازی شود

امیرمیثم گیاهی- مربی و منتور کسب و کار

در کیش حدوداً 40 هزار نفر کیشوند ساکن‌اند، که حدود 10 درصد این افراد یعنی بیش از سه هزار نفر کارمند دولت و مشغول فعالیت در سازمان منطقه آزاد کیش هستند. فعالیت این افراد بروکراسی اضافی تولید کرده و تعدد مدیریت و نیروها روند کار را در جزیره کُند کرده است؛ درحالی‌که کیش یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی است و باید در عمل هم آزاد و بدون بوروکراسی باشد. اگر با یک برنامه‌ریزی خوب، تعداد این افراد از سه هزار و 500 نفر به یک‌هزار نفر برسد، سازمان چابک‌تر خواهد شد و هزینه‌های سربار دولت نیز کاهش می‌یابد. درضمن بهتر است افراد دارای سمت‌های مدیریتی در کیش، از نیروهای قدیمی و باسابقه منطقه باشند و به‌واسطه زندگی و تجارت در کیش آشنایی کافی و واقعی به‌دست آورده باشند. خروج فعالان و کارآفرینان از سردرگمی نیازمند قدرت و سرعت مدیران در تصمیم‌گیری است.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

مناطق آزاد باید زیر نظر رئیس‌جمهوری باشد نه وزیر اقتصاد

بابک لطیفی، فعال اقتصادی کیش

در حال حاضر، عموم مناطق آزاد دچار مشکل و سردرگمی هستند که از این میان، مشکلات کیش به‌‌عنوان عروس مناطق آزاد بیشتر مشهود و ملموس است. پیش‌تر این مناطق زیر نظر رئیس‌جمهوری بودند، تا او بتواند به فراخور نیاز از همه وزرا برای حل مسائل استفاده کند. اما مشکل از جایی آغاز شد که مناطق آزاد زیر پوشش وزارت اقتصاد قرار گرفتند که از بین تمام وزارت‌خانه‌ها، کمترین سازگاری را با مناطق آزاد دارد. آمارهای واقعی نشان‌ می‌دهند که از زمان اخذ این تصمیم، چه آسیب‌هایی وارد شده است. در دهه 70 کیش شهر جوانی بود و در مدت 10 تا 15 سال توانست سرآمد سه هزار شهر ایران باشد. این کار به دست مردم انجام شد و دولت تنها موانع را از مقابل مردم برداشت. همان‌طور که کیش بدون بودجه به این جایگاه رسید، بار دیگر نیز می‌تواند این موفقیت را تکرار کند و نه‌تنها باری بر دوش دولت نباشد، بلکه به آن کمک نیز بکند.

گرانی پروازها به اقتصاد جزیره آسیب می‌زند

مهرنوش دارابی- مدیر سایت جزیره 360

بهبود وضعیت کیش نیاز به اقدامات زیادی دارد؛ اما مهمترین مسئله، موضوع گردشگری است. قیمت بلیط پرواز به کیش بسیار بالا است و یک خانواده چهار نفره برای سفر به جزیره باید 20 میلیون تومان هزینه بلیط بپردازد. با این اوصاف امکان سفر به کیش برای بسیاری از مردم مهیا نیست. این در شرایطی است که کیشوندها برای کسب درآمد به جذب گردشگر وابسته‌اند و درصورتی‌که کاهش تعداد گردشگر ادامه پیدا کند، ناگزیر به ترک جزیره می‌شوند. با مهاجرت ساکنان کیش نیز کارفرمایان با مشکل کمبود نیروی کار مواجه خواهند شد. بنابراین مسئله اصلی در این شرایط، فراهم کردن بستر جذب گردشگر از طریق تسهیل سفر به جزیره است.

سازمان منطقه آزاد کیش نیازمند خانه‌تکانی است

مسعود جهانی- فعال رسانه‌ای در منطقه آزاد کیش
اولین اقدام آقای پزشکیان باید یک خانه‌تکانی در سازمان منطقه آزاد کیش باشد. بدنه این سازمان در طی سالیان گذشته، با رفت‌وآمد مدیران مختلف و ورود بی‌ضابطه افراد سنگین شده است. بیش از چهار الی پنج هزار نفر کارمند در این سازمان مشغول به کارند که بوروکراسی زائد ناشی از این موضوع، روندها کارها را کُند و طولانی کرده است. موضوع دیگر بحث گردشگری کیش است؛ اساس منطقه آزاد بر گردشگری است. در حال حاضر، تعداد پروازهای کیش به 13 پرواز در روز رسیده است، که اگر هرکدام به‌طور میانگین حامل 200 نفر مسافر باشند، یعنی تنها 2 هزار و 600 نفر روزانه به کیش قدم می‌گذارند که 70 درصد از آنان نیز ساکنان جزیره هستند که به خارج از آن رفت‌وآمد دارند. اگر مشکل کمبود گردشگر در کیش مرتفع نشود، تمام اصناف جزیره از آن متضرر خواهند شد. پیشنهاد می‌شود که مانند شورای راهبردی برای معرفی وزیران، شورای راهبردی تعیین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل شود و اداره جزیره -تا جایی که قانون منطقه اجازه می‌دهد- به ساکنین جزیره سپرده شود.

مشکلات کیش به‌خاطر نادیده‌گرفتن سند جامع مناطق آزاد است

سمیرا کدخدایی- عضو ستاد مرکزی و ستاد امید دکتر پزشکیان در جزیره کیش

همه مشکلات کیش به‌خاطر نادیده گرفتن سند جامع مناطق آزاد بروز پیدا کرده‌اند. در سند چشم‌انداز رشد اقتصادی هشت درصدی برای مناطق آزاد پیش‌بینی شده که با توجه به تحریم‌ها و نبود درک صحیح در مسئولین، این عدد محقق نمی‌شود؛ اما با تلاش می‌توان به بخشی از آن دست یافت و این تنها از طریق بازگشت به قانون ویژه مناطق آزاد قابل دستیابی است. این قانون که از اسناد بالادستی است، نیاز به اصلاح و به‌روزرسانی هم دارد که باید در مرحله بعد و با مشورت بخش خصوصی ممکن شود. بی‌ثباتی در مدیریت، توجه نکردن به نیروهای ساکن در جزیره کیش و استفاده از مدیران پروازی مشکلات دیگری هستند که فعالان کیش را سرخورده می‌کنند و ضرر اقتصادی به بار می‌آورند.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز