خرید طلا بدون اجرت چگونه ممکن است؟

ژیوار

خرید طلا بدون اجرت یکی از شروط سرمایه‌گذاری خوب در بازار طلا است. سرمایه‌گذاران بازار طلا و افرادی که به دنبال خرید طلا برای حفظ ارزش سرمایه ریالی خود هستند؛ معمولا علاقه‌ای به پرداخت اجرت ساخت طلا ندارند. دلیل این موضوع هزینه بالایی است که به عنوان اجرت از مشتری دریافت می‌شود و در عمل مشتری با هزینه بیشتر طلای کمتری را دریافت می‌کند.

در این نوشته تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر بررسی روش‌های خرید طلا بدون اجرت، به این موضوع بپردازیم که آیا این نوع خرید همان خرید طلای دست دوم است؟

تفاوت طلا با اجرت و طلا بدون اجرت

طلای با اجرت همان طلای دست اولی است که به صورت زیور آلات به مشتری فروخته می‌شود. این اجرت در واقع هزینه ساخت زیورآلات است. این هزینه شامل مواردی چون برش، پولیش، حکاکی و چسباندن نگین بر روی طلا می‌شود. تمام این موارد فرآیندهایی هستند که تسوط سازندگان طلا انجام می‌شود تا طلای خام به طلای زینتی تبدیل شود.

این هزینه از برندی نسبت به برند دیگر و از سازنده‌ای نسبت به طلا ساز دیگر متفاوت است و معمولا جمع نهایی هزینه‌های تولید به عنوان اجرت ساخت طلا در نظر گرفته می‌شود.

اما خرید طلا بدون اجرت معمولا شامل طلاهایی می‌شود که هزینه‌ای بابت ساخت آن از مشتری دریافت نمی‌شود. در واقع شما در این نوع طلا تنها هزینه خود طلا را بر حسب وزن آن و قیمت روز طلا به فروشنده پرداخت می‌کنید.

دریان سفر امید

خرید بدون اجرت صرفه بیشتری از نظر اقتصادی به خصوص برای افرادی که تنها برای سرمایه‌گذاری از طلا استفاده می‌کنند، دارد.

خرید طلا بدون اجرت-کاماپرس

هزینه اجرت ساخت طلا چقدر است؟

هزینه اجرت طلا می‌تواند به صورت مبلغ ثابت و یا درصدی از قیمت کل طلا از مشتری دریافت شود. در مبلغ ثابت هزینه‌ای بر اساس هر گرم طلا از مشتری دریافت می‌شود. در واقع در این روش هزینه ضربدر وزن طلا می‌شود. اما در روش درصدی معمولا درصدی از کل مبلغ طلا به صورت اجرت از مشتری دریافت می‌شود. همچنین هزینه اجرت را می‌توان به صورت ترکیبی نیز محاسبه کرد.

معمولا برای زیورآلات نو اجرتی بین 2 تا 40 درصد بسته به نوع طلا و صلاحدید سازنده از مشتری دریافت می‌شود. در مورد زیورآلات ساخته شده با سنگ‌های زینتی نیز درصد اجرت به همین میزان از قیمت کل محصول است. شمش‌های طلا نیز اجرت ساخت دارند و این اجرت مبلغ ثابتی است که ضربدر وزن شمش می‌شود. اجرت ساخت شمش طلا معمولا هر ساله به صورت رسمی اعلام می‌شود.

آیا خرید طلا بدون اجرت همان خرید طلای دست دوم است؟

اگرچه خرید طلای دست دوم جزو خریدهای بدون اجرت است و در زمان فروش این نوع از طلا از مشتری هزینه اجرت و مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود اما خرید طلا بدون اجرت دقیقا به معنی خرید طلای دست دوم نیست.

خرید طلا بدون اجرت یک مفهوم کلی است. به این معنی که شما در هنگام خرید طلا هزینه اضافی و هنگفت برای اجرت ساخت پرداخت نمی‌کنید و با رقم کمتر می‌توانید طلای بیشتری خریداری کنید. اما خرید طلای دست دوم به معنی خرید طلایی است که قبلا خرید و فروش روی آن انجام گرفته است که البته بدون اجرت ساخت نیز هست.

در واقع به بیان ساده‌تر اگرچه خرید طلای دست دوم به معنی خرید طلای بدون اجرت است اما خرید بدون اجرت به معنی خرید طلای دست دم نیست و حتی طلاهای نو را نیز در شکل‌های خاصی می‌توان بدون اجرت خریداری کرد.

خرید طلا بدون اجرت-کاماپرس

انواع طلای بدون اجرت

خرید طلا بدون اجرت به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. به این منظور می‌توان انواع مختلف طلا را برای خرید مد نظر قرار داد. از مهم‌ترین طلاهایی که می‌توان بدون اجرت ساخت خریداری کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سکه طلا: سکه معمولا قیمت ثابتی دارد که هر روزه توسط بازار طلا تعیین می‌شود. انواع سکه طلا مانند سکه بهار آزادی و سکه پارسیان در بازار موجود است که برای خرید و فروش آن‌ها مبلغی به غیر از قیمت روز سکه دریافت نمی‌شود. سکه یکی از بهترین انواع طلای بدون اجرت ساخت برای سرمایه‌گذاری است.
  • طلای دست دوم: طلاهای قدیمی که هنوز هم به عنوان زیورآلات کارایی دارند، دارای اجرت نیستند. این نوع از طلا قبلا خرید و فروش شده و در خرید اول اجرت ساخت برای آن پرداخت شده است. به این ترتیب در خرید و فروش‌های بعدی چیزی به نام اجرت از خریدار قابل دریافت نیست.
  • طلای آب شده: این نوع از طلا نیز بدون اجرت به خریدار ارائه می‌شود. طلای آب شده در واقع همان طلای قدیمی و دست دوم است که ذوب شده و پس از سرد شدن به شکل‌هایی چون ورق، شمش و یا مفتول به دست سرمایه‌گذار و یا طلاساز می‌رسد. این نوع از طلا جزو مواد اولیه طلاسازی است و قیمت آن تنها با ضرب قیمت روز طلا و بر وزن آن تعیین می‌شود.
  • انواع طلای غیر زینتی: بسیاری دیگر از انواع طلای بازیافتی و یا غیر زینتی نیز بدون اجرت به فروش می‌رسند و برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا مناسب هستند.
  • انواع طلاهای دیجیتال و آنلاین: این روزها خرید ارزهای دیجیتال بر پایه طلا و خرید طلاهایی که به صورت آنلاین به فروش می‌رسند نیز برای سرمایه‌گذاری مرسوم شده است. این نوع از سرمایه گذاری نیز اگرچه طلای واقعی را به دست شما نمی‌رساند ولی یک روش سرمایه‌گذاری در طلا بدون پرداخت هزینه اجرت است.

مزایای خرید طلای بدون اجرت

خرید طلا بدون اجرت معایب خاصی ندارد اما مزایای بسیار زیادی دارد که آن را از نظر اقتصادی جذاب می‌کند. برای نمونه طلای بدون اجرت به معنی خرید مقدار بیشتری طلا به ازای یک بودجه ثابت است. این موضوع از نظر افرادی که برای سرمایه‌گذاری و کسب سود اقدام به خرید طلا می‌کنند، بسیار با ارزش است.

همچنین محاسبه قیمت طلا بدون در نظر گرفتن اجرت بسیار ساده‌تر است و شما می‌توانید به سرعت هزینه طلای مورد نظر خود را محاسبه کرده و از آن مطلع شوید. این موضوع باعث می‌شود که شما در بازار طلا سردرگم نشوید و خیلی ساده اقدام به خرید کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : طلاسی
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز