جزییاتی از پروژه بزرگترین رآکتور هسته‌ای جهان

ژیوار

دانشمندان پروژه ITER خبر از مونتاژ بزرگترین راکتور هسته‌ای جهان دادند اما اعلام کردند که عملیات آن تا ۱۵ سال دیگر قابل اجرا نخواهد بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از لایو ساینس، این پروژه در ابتدا قرار بود آزمایش خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز کند اما دانشمندان می‌گویند این عملیات در بهترین حالت به سال ۲۰۳۹ موکول خواهد شد‌.

بیشتر بخوانید:

این راکتور در حقیقت محصول همکاری میان ۳۵ کشور جهان اعم از روسیه، چین، آمریکا، هند و تمام کشورهای اتحادیه اروپاست که از قوی‌ترین آهن ربای جهان بهره‌مند شده و می‌تواند میدان مغناطیسی به میزان ۲۸۰ هزار بار را تولید کند.

دریان سفر امید

بیش از ۷۰ سال است که دانشمندان در تلاشند تا از قدرت همجوشی هسته‌ای استفاده کنند. این همان فرایندی است که در آن ستاره‌ها با همجوشی اتم‌های هیدروژن، ماده را به نور و گرما تبدیل کرده و بدون تولید گازهای گلخانه‌ای یا زباله‌های رادیواکتیو انرژی بالا تولید می‌کنند.

اما تکرار چنین فرآیندی روی زمین و توسط دانشمندان کار ساده ای نیست و اجرای چنین پروژه عظیمی بدون شک هزینه‌های زیادی نیز به همراه دارد.

از این رو در ابتدا بودجه‌ای ۵ میلیارد دلاری برای آن در نظر گرفته شد، اما در حال حاضر این رقم به بیش از ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

تأخیر در این عملیات بدان معناست که نیروی همجوشی، به احتمال زیاد به موقع به بحران آب و هوا نخواهد رسید.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز