ثروتمندترین کشورها در سال 2024 / قدرت خرید ایرانیان در مقایسه با ترکیه و امارات

ژیوار

نشریه اکونومیست به‌تازگی جدیدترین رده‌بندی ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2024 را منتشر کرده است. این رده بندی تولیدناخالص داخلی سرانه را بر اساس سه شاخص مختلف بررسی و مقایسه کرده است.

به گزارش کاماپرس، بر اساس شاخص دلار در بازار آزاد، هر ایرانی 4 هزار و 500 دلار سرانه دارد و این میزان برای یک شهروند چینی 12 هزار و 600 دلار است. این رقم تقریبا سه برابر ایران است.

جایگاه ایران کجاست؟

طبق آمار‌های منتشرشده براساس شاخص دلار بازار آزاد، هر ایرانی از سرانه تولید ناخالص داخلی تقریبا ۴ هزار و ۵۰۰ دلاری برخوردار است. همچنین براساس شاخص برابری قدرت خرید، هر ایرانی سرانه تولید ۱۷ هزار و ۹۰۰ دلاری دارد و اگر سراغ شاخص سوم رفته و سرانه تولید ایرانی‌ها را با سطح قیمت و ساعات کار تعدیل کنیم، این عدد به ۱۷‌هزار و ۸۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند.

در ترکیه نیز این سه برابری تولید سرانه بر اساس دلار بازار آزاد را می‌توان مشاهده کرد؛ بنابراین یک شهروند ترکیه به شکل تقریبی  2.5 برابر بیشتر از یک شهروند ایرانی قدرت خرید دارد.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

به نقل از دنیای اقتصاد، این آمار در کشوری مثل امارات 53 هزار دلار است که اختلاف معناداری با عدد این شاخص در ایران دارد.

نکته قابل توجه درباره این آمارها، جاماندگی ایران از همسایگان و کشورهای همسطح خود است.

وضعیت ثروتمندترین کشورها

در این گزارش، با درنظر گرفتن شاخص «تولید ناخالص داخلی سرانه به دلار بازار آزاد»، لوکزامبورگ، سوئیس و قطر در صدر قرار دارند. همچنین با استفاده از شاخص «تولید ناخالص داخلی سرانه براساس برابری قدرت خرید»، صدر این رده‌بندی به صورت لوکزامبورگ، سنگاپور و قطر تغییر پیدا می‌کند.

در این گزارش، با استفاده از شاخص «تولید ناخالص داخلی سرانه تعدیل‌شده با هزینه‌ها و ساعت‌های کاری» این رده‌بندی به صورت نروژ، لوکزامبورگ و قطر تغییر می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

سلام پرواز ایرانیان
فروشگاه اینترنتی فرنا
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان