وکیل سایبری کیست و چه وظایفی دارد؟

ژیوار

وکیل سایبری یا وکیل جرایم رایانه‌ای این روزها به یکی از ضروریات جوامع مدرن تبدیل شده است. این وکیل در واقع وکیل پایه یک دادگستری بوده که در حوزه جرایم رایانه‌ای و دعاوی مربوط به رایانه، اینترنت و فضای مجازی دارای تجربه و دانش کافی است.

کاماپرس در این گزارش ضمن ارائه ویژگی‌های مهم یک وکیل سایبری مجرب، مزایای استفاده از وکیل در پرونده‌ها و دعاوی سایبری و رایانه‌ای را بررسی کرده است.

وکیل جرایم رایانه‌ای به کدام دعاوی رسیدگی می‌کند؟

این روزها به دلیل رایانه‌ای شدن بخش اعظمی از زندگی مردم مانند امور مالی و بانکی، امور آموزشی، ارتباطات و اطلاع رسانی، جرایم رایانه‌ای نیز به همان اندازه گسترده شده‌ است؛ به طوریکه در سال‌های اخیر شاهد انواع مختلف کلاهبرداری‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم.

بر همین اساس، وکیل سایبری می‌بایست در حوزه‌هایی همچون جرایم رایانه‌ای، جرایم اینترنتی، جرایم فضای مجازی، جعل رایانه‌ای، کلاهبرداری رایانه‌ای، پلیس فتا، توقیف حساب، مسدودی حساب، شبکه‌های اجتماعی، کریپتو و رمزارزها دانش بالایی داشته و فعالیت کند.

اگرچه این حوزه جزو حوزه‌های جوان و نوپا در بین رشته‌های مختلف حقوقی است، اما به دلیل تعداد بالای جرایم و رشد شدید آن، نیاز به این نوع از وکلا به یک ضرورت تبدیل شده است.

دریان سفر امید

لزوم آگاهی وکیل متخصص جرایم سایبری از دانش روز

وکیل سایبری باید به علوم حوزه آی تی احاطه کامل داشته باشد. این علوم می‌تواند شامل حوزه‌هایی مانند امنیت سایبری، رمزارزها، فضای مجازی، جعل هویت، هک و موارد مشابه باشد. در واقع یک وکیل جرایم رایانه‌ای علاوه بر آگاهی کامل از قوانین حقوقی این حوزه باید در مسائل فنی نیز در حدی که بتواند پرونده‌های فنی را مورد بررسی قرار دهد، مهارت داشته باشد.

اگرچه وکلا می‌توانند همانند دادگاه‌ها از مشاوره‌های افراد مختصص حوزه آی تی نیز برای بررسی پرونده‌های سایبری بهره ببرند، اما بدون شک حضور در این حوزه و آگاهی شخصی، باعث تمایز یک وکیل نسبت به دیگر وکلا خواهد شد.

ارتباط مستمر با پلیس فتا

بیشتر جرایم رایانه‌ای که این روزها اتفاق می‌افتد، در ابتدا نیازمند اطلاع رسانی به پلیس فتا و شکایت از طریق این مرجع است. در ادامه دادگاه می‌تواند بر اساس نظرات پلیس فتا و شواهد موجود، رای مناسب را در مورد یک پرونده صادر کند. به همین دلیل یک وکیل سایبری موفق می‌بایست ارتباط مستمری با پلیس فتا داشته و از نحوه رفتار این بخش از پلیس با پرونده‌های مختلف سایبری آگاهی کامل داشته باشد. وکیل جرایم رایانه‌ای می‌تواند شکایت موکل خود به پلیس فتا را پیگیری کرده یا در صورت شکایت پلیس فتا علیه موکلش در یک پرونده، برای آگاهی از مسائل مربوط به آن پرونده حقوقی مطرح شده با پلیس فتا ارتباط برقرار کند.

فعالیت به عنوان وکیل مکمل پرونده‌های حقوقی

برخی از پرونده‌ها و دعاوی حقوقی ارتباط تنگاتنگی با جرایم سایبری دارند. به بیان بهتر، بسیاری از جرایمی که قبلا به صورت‌های مختلف انجام می‌شد، امروزه در بستر اینترنت و فضای مجازی انجام می‌شود. برای نمونه می‌توان به برخی از پرونده‌های طلاق به دلیل خیانت یکی از زوجین اشاره کرد. اگر این خیانت در بستر فضای مجازی اتفاق افتاده باشد، در این صورت ممکن است وکیل خانواده نتواند همه جوانب پرونده را مورد بررسی قرار دهد و می‌بایست از یک وکیل سایبری مجرب در کنار خود بهره ببرد.

در مورد کلاهبرداری‌های مالی نیز وضعیت به همین صورت است. وکلای متخصص در امور مالی ممکن است از کلاهبرداری‌های انجام شده در بستر اینترنت یا بلاکچین اطلاعات کافی نداشته باشند و برای کسب اطلاع و مشورت گرفتن می‌بایست از یک وکیل سایبری استفاده کنند.

در واقع پرونده‌های حقوقی جنبه‌های متفاوتی دارند و هر یک از این جوانب نیاز به یک وکیل متخصص دارد. معمولا موسسات حقوقی از طیف‌های مختلف وکلا در تیم خود بهره می‌برند و این موضوع باعث می‌شود که امکان فعالیت چند وکیل با تخصص‌های متفاوت در کنار هم امکانپذیر شود.

انتخاب مجرب‌ترین وکیل سایبری در «دادپویان»

موسسه حقوقی دادپویان شامل مجرب‌ترین وکلای تهران در حوزه‌های مختلف وکالت است. بیش از 30 وکیل پایه یک دادگستری با تجربه در زمینه‌های حقوقی مختلف، خدمات و مشاوره‌های لازم بر اساس موضوع پرونده را به موکلان خود می­دهند.

علاقه­‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت  https://dadpouyan.vip مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02191690950 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز