نقش دستگاه ونتیلاتور در بهبود تنفس بیماران

ژیوار

بسیاری از بیماران قلبی عروقی و ریوی برای بهبود تنفس باید به صورت موقت یا دائمی از دستگاه‌های تنفسی استفاده کنند. دستگاه ونتیلاتور یکی از تجهیزات پزشکی است که از آن برای تنظیم تنفس بیمار و انتقال نفس مصنوعی استفاده می‌شود. این دستگاه از دم و بازدم‌های بیمار پشتیبانی می‌کند و باعث بهبود تنفس می‌شود.

به گزارش کاماپرس، دستگاه ونتیلاتور بیمارستانی در مدل‌های خانگی نیز تولید می‌شود. دستگاه‌ ونتیلاتور خانگی برای بهبود شرایط بیماران کاربرد دارد و ضرورت مراجعه آنان به بیمارستان را کاهش می‌دهد.

این گزارش به بررسی نکاتی درباره دستگاه ونتیلاتور پرداخته است.

کاربرد دستگاه ونتیلاتور

نام دیگر دستگاه ونتیلاتور، دستگاه تنفس مصنوعی بوده و وظیفه آن شبیه‌سازی دم و بازدم تنفس به طور مکانیکی الکترونیکی است. دستگاه ونتیلاتور درصد اکسیژن تعیین‌شده را به ریه‌ها می‌رساند و به خروج کربن دی اکسید از بدن کمک می‌کند. در شرایطی که بیمار در مدت زمان کوتاهی نیاز به استفاده از دستگاه ونتیلاتور داشته باشد، به کمک این دستگاه می­تواند از طریق لوله‌ای که از دهان یا بینی به نای ارسال می‌شود، تنفس کند. در مواردی که بیمار نیاز به استفاده طولانی مدت از دستگاه ونتیلاتور داشته باشد، قسمتی از بخش جلویی گردن او سوراخ می‌شود تا لوله وارد نای شود و عمل اکسیژن‌رسانی را انجام دهد.

شرایط مختلفی مانند تولد زودرس، عفونت‌های شدید و سایر بیماری‌های ریوی و ماهیچه‌ای ممکن است باعث ایجاد ضعف در تنفس شوند. در این موارد دستگاه با دمیدن هوا در داخل ریه‌ها، به تنفس بیمار کمک و از فشردگی و فروپاشی بافت ریه‌های او جلوگیری می‌کند و اکسیژن بیشتری در اختیار ریه‌ها قرار می‌دهد.

دریان سفر امید

سیستم هشداردهی ونتیلاتور

در صورت بروز تغییرات تکنیکی مربوط به دستگاه یا تغییر وضعیت بیمار، سیستم هشداردهنده دستگاه با استفاده از علائم هشداردهنده اطلاع‌رسانی می‌کند. این هشدار به منظور اطلاع‌رسانی به اپراتور انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، اختلال در برق‌رسانی دستگاه، قطع شدن سیستم اتصال بیمار به دستگاه ونتیلاتور، نشتی تنفسی یا تغییرات در پارامترهای تنفسی منجر به فعال‌سازی سیستم هشداردهی دستگاه ونتیلاتور می‌شود.

سیستم ایمنی و هشداردهی دستگاه ونتیلاتور، یکی از مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌های این دستگاه برای نجات جان بیمار است. دستگاه‌ ونتیلاتور با توجه به شرایط بیمار، ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارد و به همین سبب ضروری است که متناسب با سیستم ایمنی، دستگاه ونتیلاتور را انتخاب کرد. همچنین بیماران با شرایط بحرانی و تحت مراقبت ویژه باید از دستگاه‌های ونتیلاتور با سیستم هشداردهنده استفاده کنند تا هر گونه تغییرات تنفسی به اپراتور و پزشک مراقب اطلاع‌رسانی شود.

ونتیلاتور فشار منفی و مثبت

ونتیلاتور فشار منفی در اطراف قفسه سینه بیمار فشار منفی ایجاد می­کند که در نهایت، اختلاف فشار هوا باعث ورود و خروج هوا به ریه می‌شود. ایجاد فشار منفی در قفسه سینه، نیروی لازم برای انبساط را ایجاد می­کند و در نتیجه هوا وارد شش‌ها می‌شود. در طی بازدم نیز فشار منفی جایگزین فشار اتمسفر می‌شود و از این طریق باعث خالی شدن شش‌ها و انجام بازدم می‌شود.

ونتیلاتور فشار مثبت نیز از طریق ایجاد فشار مثبت باعث باز شدن راه‌های تنفسی بیمار می‌شود. فشار مثبت از طریق یک وسیله شبیه به ماسک به بیمار منتقل و نیروی لازم برای بزرگ شدن قفسه سینه و شش‌ها فراهم و از این طریق هوا وارد سیستم تنفسی او می‌شود.

دستگاه ونتیلاتور خانگی

بعضی از دستگاه‌های ونتیلاتور خانگی به صورت پرتابل یا قابل حمل ساخته می‌شوند و وزن کمی دارند. ونتیلاتورهای پرتابل در ظرفیت‌های دو، سه و پنج لیتر در دقیقه تولید می‌شوند و اکسیژن مورد نیاز بیمار را بر اساس سیستم ایمپالس تولید می‌کنند. در سیستم ایمپالس از سنسورهای بسیار حساس به فشار استفاده شده که قادر است دم و بازدم بیمار را تشخیص دهد و در نتیجه، اکسیژن دهی هنگام بازدم قطع می‌شود. استفاده از این تکنیک در دستگاه ونتیلاتور خانگی باعث می­شود که مصرف انرژی به میزان زیادی کاهش یابد.

دستگاه‌های ونتیلاتور خانگی در مدل‌های ثابت نیز ساخته می‌شوند. این مدل‌ها ظرفیت بیشتری نسبت به ونتیلاتورهای پرتابل دارند و در ظرفیت سه، پنج، هشت و 10 لیتر در دقیقه تولید می‌شوند. دستگاه‌های ونتیلاتور خانگی با تولید اکسیژن به صورت پیوسته، نیاز بیماران را برطرف می‌کنند. از طریق سوندهای بلند می‌توان از این دستگاه‌های خانگی استفاده کرد.

خرید ونتیلاتور از «افرا طب»

افرا طب گلسار با نام تجاری افرا طب دارای بیش از 30 سال سابقه فعالیت در زمینه فروش و تامین انواع تجهیزات پزشکی عمومی و تخصصی داخلی و وارداتی است. این مجموعه در زمینه مشاوره و بازرگانی تجهیزات پزشکی نیز فعال است و در صورتی که افراد تمایل به تجهیز کلینیک‌های درمانی یا راه‌اندازی فروشگاه تجهیزات پزشکی داشته باشند، می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند. مشاوران این مجموعه در زمینه مهندسی پزشکی تخصص دارند و افراد در هر ساعت از شبانه روز برای خرید یا دریافت مشاوره تخصصی می‌توانند با آنان در ارتباط باشند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید تجهیزات پزشکی می‌توانند به وبسایت https://afrateb.com/ مراجعه کنند یا با شماره تلفن­ 02191035543 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : افرا طب
نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز