آشنایی با دستگاه اسپیرومتری

ژیوار

در حال حاضر آلودگی هوا و مصرف سیگار به میزان زیادی باعث گسترش بیماری‌های ریوی شده است. برای بررسی وضعیت شش و ریه از دستگاه اسپیرومتری استفاده می‌شود که حجم هوای دم و بازدم را اندازه‌گیری می‌کند و سرعت ورود و خروج هوا به ریه‌ها را نیز می‌سنجد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی نکاتی درباره دستگاه اسپیرومتری و ضرورت تست آن پرداخته است.

دستگاه اسپیرومتری چیست؟

دستگاه اسپیرومتری با اندازه‌گیری حرکت هوا به داخل شش و خروج آن می‌تواند الگوهای غیرطبیعی مانند انسداد یا محدودیت ریه را تشخیص دهد. از این دستگاه دو لوله خرطومی خارج شده که به یک دهانه سه‌طرفی منتهی می‌شود. قطعه دهانی اسپیرومتر در وسط این بخش سه‌طرفه قرار دارد. هوای داخل اسپیرومتر از طریق یکی از لوله‌های خرطومی در هنگام دم وارد ریه می‌شود و از طریق لوله دیگر، هوای بازدم‌ به داخل دستگاه برمی‌گردد. هر دم و بازدم درپوش دستگاه را به حرکت در می‌آورد و باعث می‌شود که منحنی‌های تنفسی با استفاده از قلم مخصوص روی استوانه ثبات ترسیم شوند.

دماسنج اسپیرومتر در محل خروج لوله دمی از استوانه قرار دارد که میزان دمای هوا در داخل دستگاه را نمایش می‌دهد. در داخل محفظه دستگاه اسپیرومتر و در محل عبور هوای بازدم ‌شده، ظرف حاوی آهک سود‌دار تعبیه‌  شده که کربن دی اکسید ناشی از هوای بازدم ‌شده را جذب می‌کند.

کارکرد دستگاه اسپیرومتری

دستگاه اسپیرومتری قادر به شناسایی انواع‌ بیماری‌های آلرژیک و غیرآلرژیک تنفسی است و می‌تواند مشکلاتی مانند آسم، برونشیت و ناهنجاری قفسه سینه و بافت ریوی را تشخیص دهد. در بسیاری از موارد از دستگاه اسپیرومتری برای نوع پاسخ بدن به درمان یا بررسی تغییرات رشد نیز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این دستگاه می‌تواند ناهنجاری‌ها و الگوهای تنفسی معیوب را بسنجد، نقش بسیار مفیدی در اقدامات قبل از درمان برای بیماران ریوی ایفا می‌کند.

دریان سفر امید

موارد استفاده از تست اسپیرومتری

از تست اسپیرومتری در بسیاری از موارد برای ارزیابی وضعیت ریه استفاده می‌شود و از نتایج این تست می‌توان برای تشخیص موثر بسیاری از بیماری‌های تنفسی استفاده کرد. نتایج تست اسپیرومتری با تشخیص به موقع بیماری‌های تنفسی، امکان درمان موثر و کارآمد را برای افراد فراهم می‌کند. از تست اسپیرومتری برای تشخیص اولیه و میزان انسداد در راه تنفسی استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این دستگاه از ایجاد عوارض بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

در بسیاری از موارد از تست اسپیرومتری برای بررسی نوع پاسخ ریه به درمان یا تغییرات رشد استفاده می‌شود. با کمک دستگاه اسپیرومتری می‌توان پیش‌زمینه‌ای مناسب برای اقدامات قبل از درمان بیماری ریوی فراهم کرد.

تست اسپیرومتری برای چه افرادی ضروی است؟

تست‌های اسپیرومتری در بسیاری از موارد برای تشخیص قابلیت‌های فردی برای استخدام در مشاغل مختلف کاربرد دارد. همچنین در بسیاری از موارد، کارگران باید به منظور معاینات دوره‌ای و سالانه تست اسپیرومتری دهند. انجام تست‌های اسپیرومتری قبل از بعضی عمل‌های جراحی ریوی نیز ضروری است و به کمک آن‌ها می‌توان عملکرد ریه را سنجید. بسیاری از افراد سیگاری یا کسانی که سابقه سرماخوردگی‌ و آلرژی متوالی دارند، باید تست‌ اسپیرومتری بدهند.

مراحل انجام اسپیرومتری

در قدم اول باید اطلاعات ضروری مانند قد، وزن، سن و جنس افراد ثبت شود. در مرحله بعدی افراد باید روی یک صندلی به صورت کاملا صاف و راحت بنشینند و پاها را به زمین بچسبانند. اتصال گیره بینی برای جلوگیری از خروج هوا از طریق بینی در بازدم‌های قوی ضروری است. افراد باید در ابتدا سه تا چهار دم و بازدم عادی انجام دهند و بعد از آن بلافاصله یک دم عمیق و سریع را تجربه کنند و دوباره یک بازدم یا فوت قوی و سریع انجام دهند. در این مرحله، بازدم باید به قدری ادامه پیدا کند که دیگر هوایی از ریه خارج نشود. برای انجام تست اسپیرومتری باید حداقل سه مانور قابل قبول انجام شود.

دستگاه اسپیرومتری برند CONTEC

دستگاه اسپیرومتری برند CONTEC یکی از محبوب‌ترین برندهای دستگاه‌های پزشکی است که تحت لیسانس آمریکا در کشور چین تولید می‌شود. دستگاه اسپیرومتری کلینیکال فول پامتر و اسپیرومتری‌های پرتابل از انواع محصولات برند CONTEC هستند. محصولات برند CONTEC باید از طریق نمایندگی‌های معتبر در داخل کشور خریداری شود.

خرید تجهیزات پزشکی معتبر از «افرا طب»

شرکت افرا طب گلسار با نام تجاری افرا طب دارای بیش از 30 سال تجربه در زمینه فروش تجهیزات پزشکی تخصصی و عمومی است. این مجموعه در زمینه مشاوره و بازرگانی تجهیزات پزشکی نیز فعالیت می‌کند و افراد در صورت نیاز می‌توانند از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان این مجموعه استفاده کنند. در صورتی که افراد قصد راه‌اندازی فروشگاه تجهیزات پزشکی و یا تجهیز کلینیک‌های درمانی را داشته باشند، می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این مجموعه می‌توانند به سایت به آدرس https://afrateb.com/ مراجعه کنند و یا با شماره 02128422098 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : افرا طب
نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز