دلار سود 4 میلیون تومانی به جیب دلالان ریخت

ژیوار

وضعیت این روزهای بازار ارز به گونه ای بوده که سیاست بازارساز در عرضه دلار در صرافی های بانکی با قیمت پایین تر از بازار آزاد،  سود حدود 4 میلیونی را یک روزه به جیب دلالان سرازیر کرده است.

به گزارش کاماپرس، متاسفانه باید اذعان کرد دلالی در بازار دلار دوباره رونق گرفته و سودهای بادآورده و سریع الوصول بسیاری از مردم عادی را به این بازار کشانده است. ماجرا از آنجا سرچشمه می گیرد که سیاست کاهش قیمت ارز با عرضه و تزریق دلار ارزان تر قیمت بازار آزاد طی روزهای اخیر چندان موفق نبوده و فاصله قیمت بین دلار صرافی های بانکی و دلار در بازار غیررسمی همچنان بالا مانده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود در این باره نوشته است: این روزها در کدام بازار می‌توان بدون ریسک طی فقط یک روز، ۴ میلیون تومان سود کسب کرد؟ پاسخ این سوال، بازار ارز است.

تشکیل صف خرید برای دلار ارزان

در حال حاضر یک بار دیگر در بازار ارز، اختلاف قیمت صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بالا رفته است و همین مساله، از هفته گذشته افراد زیادی را به سوی خیابان فردوسی و صرافی‌هایی کشانده است که ارز را با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنند. حتی در یکی از نقاط منطقه ۶ نیز گزارش شد که صف برای خرید دلار ارزان‌تر شکل گرفته بود.

دریان سفر امید

طی روزهای اخیر فاصله قیمتی بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد به حدود ۲هزار تومان رسید و به‌رغم کاهش سرعت رشد دلار در روز گذشته، این فاصله چندان تصحیح نشد. با در نظر گرفتن این فاصله قیمت ۲ هزار تومانی، یک فرد می‌تواند در ازای خرید ۲ هزار و ۲۰۰ دلار، کمی بیش از ۴ میلیون در یک روز سود کند.

هر فرد طی یک سال می تواند ۲ هزار و ۲۰۰ دلار از صرافی‌ها، ارز خریداری کند؛ درست است که این عدد چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد، ولی مساله آنجاست که فاصله قیمتی بین صرافی‌ها و بازار آزاد به حدود ۱۰ درصد رسیده است که موجب می‌شود افراد زیادی که در شرایط عادی، تقاضای خاصی برای دلار ندارند هم وارد بازار ارز شوند.

چگونه تقاضای کاذب از بازار خارج می شود؟

در این گزارش همچنین آمده است: بازارساز فروش دلار با قیمت پایین‌تر را از هفته گذشته آغاز کرد. با این حال، این تاکتیک نه‌تنها منجر به افت قیمت‌ها در بازار آزاد نشد که این ارز از مرز ۲۴ هزار تومان فراتر رفت و دیروز در مقطعی در نزدیکی مرز ۲۵ هزار تومانی رویت شد. چنین رشد قیمتی در حالی رخ داد که خبرهای زیادی در مورد افزایش عرضه ارز در بازار به گوش می‌رسد؛ البته این عرضه با قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به نرخ آزاد صورت گرفته است.

به گفته برخی فعالان، زمانی که با وجود عرضه زیاد ارز، قیمت دچار کاهش نمی‌شود، سمت و سوی انتظارات هم ممکن است تغییر کند. در واقع به سایر معامله‌گران چنین سیگنالی را ارسال می‌کند که سطح تقاضا در بازار بالاست و همین عامل باعث شده است که قیمت دلار به‌رغم افزایش عرضه ارز کاهشی نشود. با این حال، این نکته را باید در نظر گرفت که بخش زیادی از تقاضایی که وارد بازار شده است، شکل کاذب دارد. در واقع این تقاضا به‌دنبال به‌دست آوردن دلار ارزان‌تر است و در صورتی که دلار صرافی‌های بانکی به سوی قیمت‌هایی نزدیک به بازار میل کند، این تقاضا اتوماتیک از بازار خارج می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز