بازار داغ سیگنال فروش‌ها در بورس بی‌رمق

ژیوار

با وجود اینکه شاخص بورس تهران در روزهای اخیر از بالای دو میلیون واحد به زیر یک میلیون و 700 هزار واحد سقوط کرد اما بازار سیگنال ‌فروش‌ها همچنان داغ است.

به گزارش کاماپرس، سیگنال‌فروش‌ها از خامی تازه‌واردها استفاده می‌کنند و با اخذ حق اشتراک از آنهاب رای عضویت در کانال‌های تحلیل بورس، حتی از روزهای رکود بازار هم پول در می‌آورند. فعالیت شدید و شتابان سیگنال‌بازها در حالی رونق دارد که سیگنال‌فروشی کاری غیرقانونی است و بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، جرم تلقی می‌شود و مجرم به حداکثر پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی تا پنج برابر سودهای به‌دست‌آمده محکوم می‌شود.

رشد عجیب بورس در چهارماه ابتدایی سال و حمایت همه‌جانبه دولت از بازار سرمایه دندان طمع بسیاری از مردم عادی را تحریک کرد. موج هجوم نابلدها به بورس زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های شغلی کاذبی شد؛ فروش اطلاعات درست و غلط از نمادهای بورسی و پیش‌بینی آینده بازار. تازه‌واردها که هیچ چیزی از بورس نمی‌دانستند و در مقابل پیچیدگی‌ها، عددها، شاخص‌ها و نمودارها رنگارنگ بورس مبهوت شده بودند، به ناچارا دست به دامن کسانی شدند که خود را خبره بازار و تحلیل‌گر بورس معرفی می‌کردند. قدرت بیان و توان اقناع مخاطب شاه‌کلید موفقیت در این بازار غیررسمی است. تحلیل‌گرها با ظاهری آراسته و بیانی خونسرد و مطمئن درهای باغ سبز را به تازه‌واردها نشان می‌دهند و بر خرید و فروش‌های آنها تاثیر می‌گذارند.

البته گاه در پشت این راهنمایی‌ها، هدفی غیر از سودجویی‌های شخصی وجود دارد. برخی کنشگران بورس، با ایجاد هیجان کاذب و تشویق تازه‌واردها به فروش، زمینه را برای افت قیمت مهیا می‌کنند تا خودشان در زمان مناسب و با کمترین قیمت ممکن، سهام ارزشمند را خریداری کنند.

سیگنال‌فروش‌ها مجرم هستند

دریان سفر امید

حسین سماواتی امین، وکیل و حقوقدان در گفتگویی که با روزنامه رسالت داشت، مورد افرادی که بدون داشتن مجوز اقدام به مشاوره و ارائه خدمات بورسی می‌کنند، گفت: قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال ۸۴ و قانون توسعه ابزارهای مالی مصوب سال ۸۸ از قوانین اصلی درباره بورس و اوراق بهادار هستند و چنانچه شخصی اقداماتی که نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس دارد را بدون کسب مجوز انجام دهد، مجرم شناخته می‌شود.

وی با اشاره به شرایط درنظر گرفته‌شده برای اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار، افزود: سازمان برای گرفتن مجوز، شرایطی را تدوین کرده که گاهی نیاز به داشتن مدرک خاصی است، اما بعضا داشتن مدرک لازم نیست بلکه نیازمند دارا بودن سابقه کار است. ضمن این‌که گاهی گرفتن مجوز، مستلزم قبولی و شرکت در آزمون است. اداره سازمان بورس بعد از اعطای مجوز، بر فعالیت فرد و یا شرکت نظارت می‌کند تا بر اساس قوانین موجود فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار بیان می‌کند؛ اگر شخصی تحت هر عنوانی فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری، کارگزار معامله‌گری و بازارگردانی را بدون مجوز انجام دهد به حبس تعزیری از یک ماه تا ۶ ماه یا جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به‌دست‌آمده یا زیان متحمل نشده محکوم می‌شود. هرچند اثبات این موارد برای محکومیت آن افراد به‌سختی انجام می‌گیرد.

با اشاره به راه‌اندازی کانال‌هایی که در فضای مجازی اقدام به سیگنال فروشی می‌کنند، گفت: این افراد عموما به چند دلیل اقدام به انجام این کار می‌کنند که مهم‌ترین علت آن اخذ درآمد مقطعی است. بسياری از این افراد کانال VIP دارند و برای عضویت در آن‌ها و یا ارائه سیگنال‌های VIP و انجام تبلیغات، از اعضای کانال پول دریافت می‌کنند.

تاثیرگذاری بر روند طبیعی بازار

نماینده حقوقی اسبق سازمان بورس با بیان این‌که افرادی به‌طور خودسرانه درروند طبیعی بازار خلل ایجاد می‌کنند، افزود: این افراد سهم‌های کوچک ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند پول از جیب عموم افرادی که سهام را خریداری کردند، خارج و به جیب کسانی که بازیگردان اصلی هستند، واریز شود.

سماواتی امین ادامه داد: در سهم‌های کوچک باوجود چندصدهزار نفر چنین کاری امکان‌پذیر است و احتمال دارد این افراد با صاحبان عمده سهام تبانی کرده باشند تا جوی را در بازار ایجاد کنند که برای سهمی بدون داشتن دلیل منطقی، صف فروش ایجاد شود و بازیگردان‌های اصلی بعد از آنکه قیمت طی چند روز روند منفی را متحمل شد و پایین آمد، سهام مردم را خریداری کنند و خودشان ورق را برگردانند.

وی تصریح کرد: در این شرایط صف خرید با قیمت بالا تشکیل می‌شود و بازیگردان‌ها اقدام به فروش سهام می‌کنند. این اتفاق ممکن است در بیرون از بازار رخ دهد که هرکدام از آن‌ها عناوین مجرمانه‌ای دارند. دستکاری در بازار جرم است، زیرا افراد روند منصفانه در بازار را به هم می‌زنند. بازار باید بر اساس تحلیل و عدم وجود اطلاعات خاص حرکت کند.

سماواتی امین استفاده از اطلاعات نهانی را نیز عمل مجرمانه عنوان کرد و گفت: افرادی از طریق افشای اطلاعات پنهانی مدیران، بازرسان و سهامداران بزرگ، مرتکب جرم می‌شوند که این کار مجازات شدیدتری دارد و مجرم دو تا پنج برابر سود به‌دست‌آمده را باید به‌عنوان مجازات پرداخت کند و حبس از سه ماه تا یک‌سال را هم باید تحمل کند.

سماواتی امین در انتهای این گفتگو با تأکید بر ضرورت نظارت بیشتر سازمان بورس در شرایط فعلی گفت: با توجه به گسترشی که بازار پیداکرده، سازمان بورس هم باید به همان نسبت نظارت خود را گسترش دهد تا بتواند در زمان وقوع جرم با افراد مجرم برخورد کند. سازمان بورس نمی‌تواند به همه فضای مجازی که بسیاری بدون داشتن مجوز در حال فعالیت در آن هستند، نظارت داشته باشد، زیرا امکانات زیادی را می‌طلبد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “بازار داغ سیگنال فروش‌ها در بورس بی‌رمق

  1. سمین گفته:

    نویسنده خودش تا الان سیگنال گرفته و سودهای چند صد درصدی دریافت کرده
    والا ما که سیگنال خریدیم تا حالا ضرر نکردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز