زیروکلاینت چیست؟ و چگونه کار می کنند؟

ژیوار

زیروکلاینت ها که به عنوان کلاینت فوق نازک شناخته می شود، یک کامپیوتر کوچک محاسباتی مبتنی بر سرور است که در آن دستگاه محاسباتی کاربر نهایی هیچ حافظه محلی ندارد. یک زیروکلاینت را می توان با یک تین کلاینت مقایسه کرد که سیستم عامل و تنظیمات پیکربندی خاص هر دستگاه را در حافظه فلش حفظ می کند.

زیروکلاینت جعبه کوچکی است که برای اتصال صفحه کلید، ماوس، مانیتور و اتصال اینترنت به یک سرور راه دور عمل می کند. سرور که میزبان سیستم عامل (OS) و برنامه های نرم‌افزاری زیروکلاینت است، به صورت بی سیم یا با کابل در دسترس است. زیروکلاینت، مینی پی سی هایی هستند که برای انجام بسیاری از کارکردهایی که یک رایانه شخصی سنتی، یا کلاینت ضخیم، معمولاً با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار خود از عهده آنها برمی‌آید، به سرور متکی هستند.

عبارت Zero Client اولین بار برای متمایز کردن دستگاه های Thin Client که فاقد سیستم عامل و فایل پیکربندی مرکزی بودند توسط Dell Wyse ابداع شد. با گذشت زمان، زیروکلاینت ها به بخش مهمی از دنیای مجازی سازی و محاسبات تبدیل شده اند.

زیروکلاینت چیست؟

به طور کلی زیروکلاینت ها مینی پی سی های بسیار کوچکی هستند که هیچ سیستم عامل محلی، هارد دیسک یا قطعات متحرک ندارند. بلکه عمدتاً از رمزگشایی‌های سخت‌افزاری اختصاصی و پردازنده‌های دیجیتال برای پروتکل‌های HDX، PCoIP یا RemoteFX VDI تشکیل شده‌اند.

به طور کلی، سرویس گیرندگان زیرو (که گاهی اوقات به آنها کلاینت های فوق نازک گفته می شود) تنظیم و استفاده نسبتاً آسانی است زیرا نیازی به پیکربندی یا به روز رسانی ندارند. برخلاف تین کلاینت هایی که دارای سیستم عامل هستند، در زیرو کلاینت ها سیستم عاملی نصب شده است که به اتصال کاربران به یک دستگاه راه دور کمک می کند.

دریان سفر امید

زیروکلاینت ها چگونه کار می کند؟

اساساً، فناوری که زیربنای دستگاه‌های زیروکلاینت است، مبتنی بر معماری زیرساخت‌های دسکتاپ مجازی (VDI) است. در VDI، زیرساخت ها و مدیریت داده ها در مرکز داده متمرکز می شوند. بنابراین، در عمل، هنگام اجرای یک محیط دسکتاپ مجازی، هر کاربر یک دستگاه یا «کلاینت» برای نمایش دسکتاپ خود دارد. در این زمینه، زیروکلاینت نوعی کلاینت است اما بدون حافظه محلی، سیستم عامل یا CPU. در عوض، مشتری صفر اساساً شامل موارد زیر است:

  • یک منبع تغذیه
  • پورت HDMI
  • پورت DVI
  • پورت نمایش
  • پورت USB
  • درگاه اترنت
  • پردازنده با سیستم عامل اختصاصی.

زیروکلاینت-کاماپرس

این دستگاه ها اساسا تراشه ای است که رمزگشایی PCoIP را در سطح سخت افزاری اجرا می کند تا پیکسل ها را بر روی صفحه نمایش کاربر نمایش دهد. بنابراین، در اصل، هر یوزر به یک دستگاه زیروکلاینت، یک نمایشگر و یک دستگاه رابط انسانی (HID) مانند صفحه کلید و ماوس مجهز است.

علاوه بر این، به دلیل عدم وجود قطعات / اجزای متحرک، زیروکلاینت معمولاً از بخشی از انرژی مصرف شده توسط رایانه های شخصی معمولی استفاده می کند. علاوه بر این، زیروکلاینت ها به اشکال مختلفی مانند دستگاه های رومیزی، لپ تاپ ها یا نمایشگرهای یکپارچه ارائه می شوند که نصب، مدیریت و پیکربندی نسبتاً آسانی دارند.

به طور کلی، کلاینت های فوق نازک یا زیروکلاینت معمولاً دستگاه های کوچک و ساده تغییر مسیر ورودی/خروجی با مجموعه ای استاندارد از ویژگی ها برای پشتیبانی از اکثر کاربران هستند. آنها از دسترسی به انواع دسکتاپ، خدمات ترمینال، VDI ها، رک مانت های اختصاصی و ایستگاه های کاری blade پشتیبانی می کنند.

به طور کلی، زیروکلاینت ها مطمئناً امن ترین دستگاه در مجازی سازی است. این به این دلیل است که آنها هیچ سیستم عاملی ندارند که بتوان آنها را آلوده کرد و داده ها در نقاط پایانی ذخیره نمی شوند. به این ترتیب، کاربران نمی‌توانند نرم‌افزارهای غیرمجاز یا مخرب را نصب کنند، اشتباهاً فایل‌های سیستم را حذف کنند، یا مالکیت معنوی را به سرقت ببرند.

تفاوت بین زیروکلاینت و تین کلاینت چیست؟

زیروکلاینت-کاماپرس

زیرو کلاینت ها و تین کلاینت ها هر دو کامپیوترهای کوچک با کارایی بالا هستند که از نظر هدف مشابه هستند. به این ترتیب، آنها نقش قابل توجهی در مدیریت سیستم های محاسباتی متمرکز امروزی ایفا می کنند. با این حال، اگرچه زیروکلاینت و تین کلاینت کمک زیادی به ارائه عملکردهای پیشرفته، اتصال و امنیت به سازمان ها کرده اند، اما آنها در ساختار و عملکرد متفاوت هستند.

زیروکلاینت تین کلاینت
حافظه قابل جابجایی ندارید فلش مموری و حافظه محلی دارد
هیچ سیستم عاملی ندارند یک سیستم عامل را تشکیل دهید
از سیستم عامل استفاده می کند از سیستم عامل استفاده نمی کند
معمولاً 512 مگابایت حافظه دارند دارای حافظه بیش از 1 گیگابایت
نسبت به تین کلاینت ها برای پیکربندی و مدیریت ساده تر هستند برای پیکربندی و استقرار زمان بیشتری صرف می کند
نسبت به تین کلاینت ها ارزان تر و کوچک ترند نسبت به زیروکلاینت گران تر و ضخیم تر هستند
نسبت به تین کلاینت ها به به روز رسانی کمتری نیاز دارد تین کلاینت به به روزرسانی بیشتری نیاز دارد.

مزایای استفاده از زیروکلاینت ها

در اینجا خلاصه ای اساسی از مزایا آمده است:

  • نصب و راه اندازی زیروکلاینت ها آسان است.
  • طول عمر تجهیزات بیشتری دارند. در نتیجه، چرخه عمر طولانی تر تجهیزات نصب شده می تواند منجر به صرفه جویی در هزینه شود.
  • از آنجایی که هیچ سیستم عامل مقیمی برای به روز رسانی و پشتیبانی وجود ندارد، در مورد سازگاری سیستم عامل هیچ مشکلی وجود ندارد که نگران آن باشید.
  • زیروکلاینت ها امنیت، انعطاف پذیری سیستم و قابلیت اطمینان را بهبود می بخشد.
  • هیچ موردی از خرابی هارد دیسک ها یا فن ها وجود ندارد.
  • آنها هزینه های خنک کننده و انرژی کمتری دارند و مصرف فضا را کاهش می دهند.
  • آنها ضمن پشتیبانی، مهاجرت، ارتقاء و اتصال کاربران، در زمان کارکنان T صرفه جویی می کنند.
  • آنها یک تجربه چند رسانه ای غنی را به کاربران ارائه می دهند.
  • زیروکلاینت ها به هر کاربر تجربه غنی از دسکتاپ مجازی را می دهند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، زیروکلاینت ها بیشترین صرفه جویی در هزینه های طولانی مدت را برای سازمان های مبتنی بر فناوری ارائه می دهند. با این وجود زیروکلاینت ها یک پلت فرم موثر برای رسیدگی به چالش های عملیاتی در زمینه پشتیبانی، استقرار، مهاجرت، پیکربندی، امنیت و مقیاس پذیری ارائه می شود.

علاوه بر این، زیروکلاینت ها نیز با گسترش طرح های شرکت، صرفه جویی در هزینه ها را ارائه می دهند. این به این دلیل است که تیم‌های فناوری اطلاعات به راحتی می‌توانند کاربران جدید را به‌طور کارآمدتر و مؤثرتر پیاده کنند. علاوه بر این، Zero Client ها برای اجرا به برق کمتری نیاز دارند و اساساً متصل هستند. بنابراین، آنها می توانند در عرض چند دقیقه راه اندازی شوند. به طور کلی، این ویژگی ها آنها را قابل اطمینان تر، ایمن تر و مدیریت آسان تر از سایر راه حل های مجازی سازی مشابه می کند.

انتهای پیام

مرتبط با : کامپیوتر مال
نهال گشت
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز