بررسی علت و روش درمان میگرن قاعدگی

ژیوار

میگرن پریودی یا قاعدگی نوعی سردرد هورمونی خفیف یا شدید است. این سردرد می‌تواند پیش از شروع دوره قاعدگی یا در طول دوره آغاز شود و علائمی مختلف دیگری را نیز به همراه داشته باشد. سردردهای ضربان‌دار، حالت تهوع، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه و خستگی از دیگر علائم شایع میگرن پریودی است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، با استفاده از داروهای مسکن و یا راهکارهای ساده می‌توان از بروز میگرن قاعدگی جلوگیری و یا آن را درمان کرد. به طور کلی، زنان 3 برابر بیشتر از مردان دچار حمله‌های میگرنی می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی زنان، حدود 70 درصد سردردهای میگرنی با قاعدگی در ارتباط هستند. در ادامه این مطلب، علت این عارضه و راهکارهای جلوگیری و درمان آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چرا به سردرد قاعدگی دچار می‌شویم؟

این عارضه به علت‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. علت میگرن قاعدگی ممکن است تغییرات هورمونی باشد. استروژن و پروژسترون، دو هورمون جنسی زنانه است که با ترشح آنها تخمک‌ها آزاد می‌شوند. پس آن که تخمک آزاد شد، مقدار هر دو هورمون کاهش پیدا می‌کند. این تغییرات هورمونی باعث بروز سردردهای پریودی در بانوان می‌شود. گاهی ممکن است خانم‌ها در اوایل دوران یائسگی نیز دچار این سردرد شوند.

دریان سفر امید

استرس یکی دیگر از علت‌های شایع میگرن قاعدگی است. تغییرات هورمونی اغلب باعث تغییر خلق و خو نیز می‌شود. بنابراین، احساساتی چون خشم، عصبانیت، اضطراب و استرس می‌تواند منجر به بروز این عارضه شود و یا آن را تشدید کند.

از آن جایی که در دوران قاعدگی، بدن خانم‌ها در شرایط ضعف و بی‌حالی قرار می‌گیرد، لازم است حتماً تغذیه و استراحت کافی داشته باشند. چنانچه خواب فرد، کافی نباشد و یا تحت فشار کاری زیادی قرار بگیرد ممکن است به میگرن قاعدگی مبتلا شود. همچنین، کم خونی و خونریزی‌های شدید از دیگر دلایل بروز سردردهای پریودی است.

پیشگیری از میگرن قاعدگی

ورزش منظم، ساده‌ترین و بهترین روش برای جلوگیری از عوارض دوران قاعدگی است. پزشکان اغلب به بانوان توصیه می‌کنند تا ورزش‌های سبکی چون پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری را به طور منظم انجام بدهند. همچنین، سعی کنید تا استراحت و خواب کافی (8 ساعت در روز) را رعایت کنید. پرهیز از شرایط تنش‌زا، غلبه بر استرس، پرهیز از گرسنگی و نوشیدن آب کافی از بروز سردردهای قاعدگی پیشگیری می‌کند. حذف غذاهایی مانند گوشت‌های فرآوری شده، پنیر، شکلات و کافئین نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

چنانچه تمایل دارید تا با مصرف دارو از بروز این عارضه جلوگیری کنید، می‌توانید از داروهایی چون مفنامیک اسید، ناپروکسن سدیم، ناراتریپتان، منیزیم، فلوکستین و متیل ارگونوین استفاده کنید. البته پیش از مصرف حتماً با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

داروهای موثر در درمان سردرد قاعدگی

همانطور که قبلاً اشاره شد، داروهای مسکن رایج‌ترین روش درمان میگرن قاعدگی محسوب می‌شوند. استامینوفن، آسپرین، ژولوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، نوافن و فلوکستین از جمله بهترین قرص‌ها برای درمان این عارضه به شمار می‌روند.

راهکارهای خانگی درمان میگرن قاعدگی

استراحت و ماساژ دادن، تاثیر قابل توجهی در کاهش دردهای ناشی از قاعدگی دارد. ماساژدرمانی موجب افزایش ترشح سروتونین شده و التهابات را کاهش می‌دهد. در نتیجه، سردردهای پریودی نیز بهبود پیدا می‌کنند. می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن نعنا فلفلی یا اسطوخودوس برای ماساژ شقیقه‌ و پیشانی استفاده کنید. انجام تمرینات ورزشی سبک مانند یوگا و یا تنفس عمیق نیز گرفتگی عضلات را برطرف می‌کند. نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش بابونه، آویشن، لیمو، زنجبیل، تخم گشنیز و سنبل الطیب به کاهش میگرن قاعدگی کمک می‌کند.

چانچه به راهنمایی بیشتر درباره علائم و درمان میگرن قاعدگی نیاز داشتید، می‌توانید از پزشکان مجرب مجموعه داروبین کمک بگیرید. این مجموعه، متشکل از سه داروخانه با بیش از 10 سال سابقه در حوزه دارو و درمان است. افزایش آگاهی شهروندان و عرضه محصولات مکملی، آرایشی، بهداشتی، پوست و مو و گیاهی از دیگر خدمات مجموعه داروبین است.

انتهای پیام

مرتبط با : داروبین
نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز