پیشنهاد کتاب: صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

نشر ماهی-کاماپرس
ژیوار

فروپاشی امپراتوری بزرگ عثمانی پس از جنگ جهانی اول، مرزهای خاورمیانه جدید را ترسیم کرد.

به گزارش کاماپرس، دیوید فرامکین در کتاب «صلحی که همه صلح ها را بر باد داد» سقوط امپراتوری عثمانی و پدید آمدن خاورمیانه جدید را روایت کرده است. این مورخ و حقوقدان آمریکایی در این کتاب خواندنی، به نقش دولت‌های اروپایی و همچنین خطاهای استراتژیک عثمانی‌ها اشاره می‌کند.

یکی از شاه‌کلیدهای این کتاب، شخصی است به نام «تامس ادوراد لارنس». لارنس مروج تصورات و توجیه‌های فریبنده‌ای برای پنهان کردن نقش دولت‌های غربی در فروپاشی امپراتوری عثمانی است. فرامکین با ظرافت زیادی، روایت‌های ناقص لارنس را موشکافی کرده و غیرواقعی بودن آن‌ها را اثبات می‌کند.

پیامدهای جنگ جهانی اول

اروپایی‌ها تصور می‌کردند پس از جنگ جهانی اول و توافق‌های صورت گرفته در کنفرانس صلح پلیس، این قاره سراسر گل و بلبل می‌شود و دیگر هیچ جنگی در قاره سبز رخ نمی‌دهد. اما پایان جنگ جهانی اول، پایان همه جنگ‌ها نبود و تنها 20 سال پس از آن اروپا و جهان دوباره بر خاکستر جنگ اول، وارد جنگ دوم شد. از آرچیبالد ویول، فرمانده انگلیسی که سابقه حضور در جنگ‌های جهانی اول و دوم داشت، یک جمله تاثیرگذار در مورد این دو جنگ بر جای مانده است؛ «بعد از جنگی که به همه جنگ‌ها پایان داد، ظاهرا در پاریس به صلحی دست یافتند که همه صلح‌ها را بر باد داد.»

دیوید فرامکین نام کتاب خود را از همین جمله ماندگار اخذ کرده است. کتاب با زیرعنوان «فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه معاصر» است که گویای مسیر محتوایی کتاب است. این کتاب تاکنون جوایز معتبری از نهادهای شاخص جهانی دریافت کرده است. حسن افشار، مترجم توانمند ایرانی، این کتاب را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

دریان سفر امید

علی بندری در پادکست بی‌پلاس یکی از اپیزودهای خود را به معرفی و مرور این کتاب اختصاص داد.

نشر ماهی این کتاب را اولین بار در سال 1395 در 624 صفحه، 12 بخش و 61 فصل منتشر کرد. چاپ بیست و دوم «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» اخیرا با قیمت 450 هزار تومان وارد بازار کتاب شده است. رسیدن کتابی در این تعداد صفحه‌ها به چاپ بیست و دوم، نشان‌دهنده کیفیت و جذابیت محتوای آن است.

انتشارات دنیای اقتصاد همین کتاب را با عنوان «صلح کردند که جنگ بماند» در دو جلد با ترجمه داود حیدری و مفید علیزاده به چاپ رسانده است.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات دنیای اقتصادنشر ماهی
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “پیشنهاد کتاب: صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

  1. آوا فراهانی گفته:

    کتاب فوق العاده ای است. با مطالعه این کتاب با ابعاد جدیدی از تاریخ عثمانی و کشورهای خاورمیانه آشنا میشوید.

  2. اسماعیل صنوبری گفته:

    این کتاب واقعا خواندنی است و مخاطب را با تاریخ خاورمیانه مدرن آشنا می‌کند. بر هر ایرانی واجب است تا این کتاب را بخواند که با ریشه ها و تاریخ کشورهای همسایه آشنا شود. این کتاب کمک می کند تا با منطقه پربحران و پرچالش خاورمیانه بیشتر آشنا شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز