آشنایی با مدیریت عملکرد سازمانی و روش‌های بهبود آن

ژیوار

مدیریت عملکرد سازمانی یکی از ابزارهای مهم مدیران منابع انسانی است که برای مدیریت هر چه بهتر نیروی انسانی و در نتیجه دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان، ضروری است. امروزه، پیشرفت فناوری‌های نوین مانند نرم افزار مدیریت پروژه در این زمینه به کمک مدیران آمده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار فناوری اطلاعات اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

با گسترش فناوری‌های نوین و افزایش استفاده از کامپیوتر، این بخش مدیریتی نیز متحول شده است. مدیریت عملکرد سازمانی برخلاف گذشته، دیگر تنها بر تجربیات مدیران منابع انسانی متکی نبوده و این افراد برای حل مشکلات و ارزیابی عملکرد کارکنان از ابزارهایی چون نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه و کارها استفاده می‌کنند.

کاماپرس در ادامه به بررسی اهمیت مدیریت عملکرد سازمانی و روش‌های نوین برای افزایش بهره وری در این زمینه می‌پردازد.

مدیریت عملکرد سازمانی چیست؟

مدیریت عملکرد یا Performance Management شامل ارزیابی و نظارت بر روی عملکرد کارکنان در ارتباط با وظیفه و نقش آن‌ها و در نهایت ارائه‌ی بازخورد صحیح به آن‌ها است. در واقع مدیران منابع انسانی به‌وسیله‌ی روش‌های مدیریت عملکرد، انتظارات خود را از هر فرد در رابطه با وظیفه‌ی محول شده به او، تعریف و تبیین می‌کنند.

دریان سفر امید

مدیریت عملکرد سازمانی در گذشته به‌علت عدم دسترسی به ابزارهای مختلف و تکیه بر تجربیات مدیران، پیچیدگی‌هایی زیادی داشت و معمولاٌ به‌صورت دوره‌ای صورت می‌گرفت. اما با پیشرفت فناوری‌های نوین و ظهور نرم افزار مدیریت پروژه ، این امر به‌صورت دائمی صورت می‌گیرد و در نتیجه موجب افزایش بهره وری در کار می‌شود.

مراحل ساخت سیستم مدیریت عملکرد کدام است؟

مدیریت عملکرد سازمانی برای آن‌که بتواند به امری دائمی و همیشگی تبدیل شود، باید از یک سیستم مناسب برخوردار باشد. برای ساخت سیستم مدیریت عملکرد در یک سازمان باید سه مرحله‌ی زیر را دنبال کنید:

تعریف انتظارات از هر نقش: در نخستین گام باید نقش هر فرد در سازمان به‌روشنی مشخص شده و شرح وظایف شغلی او نیز مشخص شود. ضمن این‌که هر فرد باید دقیقا بداند که برای ترفیع، ارتقا، یا پاداش باید چه اموری را انجام دهد.

یادگیری مدیریت عملکرد توسط مدیران: علاوه بر مدیران منابع انسانی، مدیران هر بخش باید به‌صورت جداگانه با مدیریت عملکرد سازمانی و روش‌های بهبود آن برای اعمال آن‌ها بر روی بخش یا تیم خود آشنایی داشته باشند.

تامین منابع لازم:  در نهایت، منابع لازم برای رشد فردی و جمعی در محیط کاری باید فراهم شود. درواقع محیط کار باید به‌گونه‌ای باشد که موجب تسهیل انجام امور و دستیابی به نتایج مطلوب شود.

مدیریت عملکرد سازمانی با چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟

مدیریت عملکرد سازمانی توسط مدیران منابع انسانی و با روش‌های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود. برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای ساخت این سیستم در ادامه آمده است.

مدیریت عملکرد با روش 360 درجه

روش 360 درجه یکی از شیوه‌های کاربردی برای دستیابی به اطلاعاتی جامع و کامل از محیط کار است. در این روش بازخورد عملکرد هر فرد از خود او و دیگر اعضاء مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به‌طور میانگین عملکرد هر فرد توسط 7 الی 12 نفر ارزیابی می‌شود. این روش برای بررسی عملکرد کارمندان در زمینه‌های کار تیمی، رهبری، ارتباطات بین فردی، مدیریت، مشارکت، عادات کار و غیره بسیار مناسب است.

مدیریت عملکرد با روش عامل‌سنجی

در روش عامل سنجی، ویژگی‌های شخصیتی و فردی هر کارمند کنار گذاشته شده و تنها کارایی و نحوه عملکرد او در انجام وظایف محول شده به او بررسی می‌شود.

مدیریت عملکرد با روش قیاسی

در این روش، عملکرد کارکنان براساس برخی استانداردهای از پیش تعیین شده ارزیابی می‌شود و تمام اظهارنظرهای شخصی از فرایند مدیریت حذف می‌شود.

مدیریت عملکرد سازمانی با نرم افزار مدیریت پروژه

درحال حاضر، با پیشرفت فناوری و تولید نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه ، انواع این نرم افزارها از جمله نرم افزار مدیریت پروژه همتیک و نرم افزار مدیریت عملکرد همتیک به کمک مدیران و سازمان‌ها آمده‌اند.

نرم افزار مدیریت پروژه همتیک از قابلیت‌ها و امکانات متنوعی برخوردار بوده و امکان مدیریت هوشمند انواع پروژه‌ها و همچنین مدیریت عملکرد اعضای تیم پروژه را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های نرم افزار مدیریت کارهای همتیک

از ویژگی‌های نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه همتیک می‌توان به قابلیت برنامه ریزی و اولویت بندی ، گزارش گیری ، افزایش بهره وری ، انواع داشبورد ، برخورداری از شبکه اجتماعی و پیام رسان سازمانی ، امکان ثبت بانک تجربیات ، امکان ثبت بانک ایده و امکان ثبت قرارهای ملاقات است.

از دیگر امکانات این نرم افزار می‌توان به قابلیت‌هایی همچون اطلاع مدیران پروژه از وظایف خود، گفتگو با اعضای تیم، ثبت گزارش‎ها، دسترسی به اسناد، تخصیص وظایف کارکنان و برنامه‌ریزی هزینه‌ها و زمان پروژه اشاره کرد.

نرم افزار همتیک را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت همراه هوشمند نخست، نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه و کارها را در راستای تسهیل مدیریت پروژه و مدیریت عملکرد در جریان پروژه طراحی و تولید کرده است. این نرم افزار حرفه‌ای به‌عنوان یک دستیار قدرتمند برای مدیران عمل کرده و برای تهیه این نرم افزار می‌توانید به وبسایت همتیک به آدرس hamtick.com مراجعه کرده و محصول موردنظر خود را سفارش دهید.

انتهای پیام

مرتبط با : همتیک
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز