امنیت شبکه چیست؟

ژیوار

با گسترش فناوری و تکنولوژی، ارتباطات و شبکه‌های کامپیوتری به عضو جدایی‌ناپذیر کسب و کارها و سازمان‌‌ها تبدیل شده است. از این رو برخورداری از خدمات امنیت شبکه برای محافظت از اطلاعات شخصی و تجاری این سازمان‌ها یکی از دغدغه‌های مهم مدیران است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فناوری اطلاعات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، همزمان با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری، روش‌های نفوذ و آسیب زدن به این شبکه‌ها نیز افزایش یافته است. از این رو، استفاده از خدمات امنیت شبکه به‌شیوه‌های متعدد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کنترل و جلوگیری از حملات سایبری، هک، آسیب‌های ناشی از بدافزارها و دیگر اقدامات مرتبط با نقض داده، ضرورت دارد. این اقدامات با توجه به نوع و اندازه هر شبکه متفاوت است. کاماپرس در ادامه به بررسی اهمیت برقراری امنیت شبکه برای سازمان‌ها و کسب و کارها می‌پردازد؛

آشنایی با شبکه و خدمات امنیت شبکه

شبکه کامپیوتری که در بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل دو یا چند دستگاه است که در راستای اشتراک‌گذاری سخت‌افزار، نرم‌افزار، داده‌ها و دیگر اطلاعات و همچنین تسهیل در ارتباطات به شکل متصل به هم کار می‌کنند. این شبکه‌ها براساس اندازه آن‌ها به سه دسته شبکه‌ شخصی کوچک یا PAN، شبکه محلی یا LAN و شبکه گسترده وسیع یا WAN تقسیم می‌شود. شبکه‌های محلی معمولا به کارمندان یک اداره اجازه دسترسی به اینترنت ار داده و شبکه گسترده وسیع، مکان‌های مختلف اداری را به یکدیگر متصل می‌کند.

خدمات امنیت شبکه شامل مجموعه اقدامت امنیتی است که برای جلوگیری از هرگونه مشکل و صدمه به شبکه و دیتاهای موجود در آن صورت می‌گیرد. این اقدامات می‌تواند به شیوه‌های گوناگون نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در راستای محافظت از زیرساخت‌های شبکه در مقابل دسترسی‌های غیرمجاز، سوءاستفاده، سوء عملکرد، هک و افشای نامناسب ارائه شود. درواقع سیستم‌های امنیت شبکه به ایجاد یک پلتفرم امن برای رایانه‌ها، کاربران و برنامه‌ها کمک می‌کند.

دریان سفر امید

چه خطراتی امنیت شبکه را تهدید می‌کند؟

شبکه‌های کامپیوتری بخشی از دارایی تجاری سازمان‌ها محسوب می‌شوند که اطلاعات و دیتاهای بسیار مهمی را در خود جای داده‌اند. این مسئله سبب شده تا این شبکه‌ها به‌شدت مورد تهدید و آسیب واقع شوند. برخی از از خطراتی که برقراری سیستمی برای تامین امنیت شبکه را ضروری می‌کند، در ادامه آمده است؛

دسترسی غیرمجاز: یکی از تهدیدهای رایج شبکه، دسترسی یک کاربر غیرمجاز به شبکه و افشای داده‌های محرمانه است. ضمن این‌که این دسترسی می‌تواند سیستم‌های داخلی را نیز به خطر بیندازد.

حملات DDoS: این حملات شامل ارسال مقادیر زیادی ترافیک ناخواسته به شبکه است که موجب کندی و از دسترس خارج شدن سرویس می‌شود.

سوء استفاده از آسیب‌پذیری: ضعیف بودن امنیت شبکه خود می‌تواند عاملی برای حمله به پرتال‌های ورود، برنامه‌ها، سخت‌افزار یا سایر مناطق شود.

بدافزارها: بدافزارها یکی دیگر از تهدیدهای خطرناک شبکه محسوب می‌شوند. از جمله بدافزارهای مخرب می‌توان به باج‌افزارها برای حذف داده‌ها و رمزگذاری‌ها و در نهایت محدود کردن دسترسی کاربران به شبکه و بدافزارهای جاسوسی برای ردیابی اقدامات کاربران اشاره کرد.

روش‌های امنیت شبکه کدامند؟

به موازات افزایش شیوه‌های نفوذ به شبکه، روش‌های متعددی برای ارائه خدمات امنیت شبکه ایجاد شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است؛

فایروال‌ها: فایروال‌ها از قدیمی‌ترین روش‌ها تامین امنیت شبکه محسوب می‌شوند؛ با استفاده از این روش می‌توان با تعریف قوانین خاص، ورود و خرج اطلاعات از داخل شبکه و اینترنت را کنترل کرد.

کنترل دسترسی: روش‌های کنترل سطح دسترسی، از ورود کاربران غیرمجاز به شبکه جلوگیری کرده و برای هریک از افراد تنها سطح محدودی از دسترسی را در نظر می‌گیرد.

سیستم تشخیص نفوذ و پیشگیری: این سیستم با شناسایی ترافیک شبکه، از حملات ناگهانی آن جلوگیری می‌کند.

ضدتروجان و بدافزارها: بدافزارهای مختلف مانند ویروس‌ها، کرم‌ها و تروجان‌ها به‌سرعت در سراسر شبکه پخش شده و روزهای متمادی بدون هیچ‌گونه علامتی در دستگاه باقی مانده و شبکه را آلوده می‌کند. در سیستم‌های ضد بدافزار، راه‌های نفوذ این بدافزارها با روش‌های امنیتی بسته می‌شود.

مزایای خدمات امنیت شبکه چیست؟

مزایای خدمات امنیت شبکه امری بدیهی است؛ با این حال، از جمله مزایای آن می‌توان به جلوگیری از پاک شدن ناگهانی دیتاها و اطلاعات، مدیریت کاملا متمرکز شبکه، حفاظت زیرساخت‌ها و ترافیک از حملات سایبری، بستن تمام راه‌های ورود غیرمجاز و اجازه دسترسی به کاربران مجاز اشاره کرد.

برقراری امنیت شبکه با رایانه کمک

برقراری امنیت شبکه ، امری تخصصی و پیچیده است که باید توسط افراد متخصص و کاربلد صورت بگیرد.

رایانه کمک به‌عنوان یک مرکز معتبر در حوزه کامپیوتر و شبکه، خدمات متعددی را در راستای تامین امنیت شبکه به شرکت‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌دهد. برای دریافت خدمات امنیت شبکه از مجموعه رایانه کمک می‌توانید در تمام نقاط تهران به‌شکل حضوری و در شهرستان‌ها به شکل تلفنی درخواست خود را ثبت کرده و از مشاوره رایگان پشتیبانی شبکه نیز بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
نهال گشت
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز