کدام کشورها برای مهاجرت تحصیلی مناسب هستند؟

براساس آمار منتشر شده از سوی یونسکو در اسفندماه 1400، حدود 50 هزار دانشجو ایرانی مهاجرت تحصیلی کرده‌اند که از بین مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی، 11 هزار و 455 دانشجو در آمریکا، 5 هزار و 661 دانشجو در ترکیه و 3 هزار و 735 دانشجو ایرانی در کانادا مشغول به تحصیل هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سه کشور آمریکا، ترکیه و کانادا به عنوان سه مقصد اصلی دانشجویان ایرانی شناخته شده اند که هر کدام شرایط تحصیلی متفاوتی دارند. در ادامه شرایط مهاجرت تحصیلی این کشورها را معرفی می‌کنیم:

شرایط مهاجرت تحصیلی به آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا غیرمهاجرتی بوده و فرد اجازه اقامت دائم در این کشور را نخواهد داشت اما برای هرگونه تحصیل به اخذ ویزای تحصیلی آمریکا نیاز است که این نوع ویزا در سه نوع ام، اف و جی صادر می‌شود. اگر فرد خواهان تحصیل در دانشگاه، کالج، دبیرستان، دبستان، مدرسه علوم دینی، موسسات آکادمیک مثل برنامه‌های آموزش زبان و هنرستان خصوصی باشد نیازمند دریافت ویزا اف، تحصیل در موسسات فنی و حرفه‌ای همچنین سایر موسسات غیرآکادمینک به جز برنامه‌های آموزش زبان نیازمند اخذ ویزا ام و متقاضیان استفاده از فرصت‌های مطالعاتی، سفر کاری درسی در دوره تابستان همچنین گذراندن دوره انترنتی یا کارآموزی نیامند دریافت ویزا جی است.

راز آسمان پایتخت

اخذ پذیرش از موسسات آموزشی معتبر آمریکا دارای شرایطی همچون پذیرش از یک مرکز آموزشی معتبر است که بدون هماهنگی نمی‌توان موسسه آموزشی را عوض کرد. البته هنگام انتخاب مرکز آموشی باید به نکاتی همچون پذیرش اتباع ایرانی، مدرک زبان مورد نیاز، اعتبار کالج، رزومه تحصیلی موردنیاز دانشگاه و غیره توجه داشت. البته می‌توان به صورت فراگیری زبان نیز در دانشگاه‌های آمریکا پذیرش گرفت که این نوع تحصیل شرط سنی نداشته، مصاحبه به صورت فارسی انجام خواهد شد، به حداقل مدرک دیپلم احتیاج است و فرد پس از اتمام دوره می‌تواند در همان دانشگاه پذیرش بگیرد.

از مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا می‌توان به دریافت پذیرش از موسسات آموزشی تایید شده، ثبت اطلاعات در سامانه سویس فی و پرداخت کارمزد آن به مبلغ 350 دلار، درخواست ویزا و تکمیل پرونده، دربافت نوبت از سفارت و مصاحبه حضوری اشاره کرد که هزینه‌های فرم و پروسه صدور ویزا حدود 160 دلار هزینه خواهد داشت.

شرایط تحصیل در ترکیه

از آنجایی که ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه نیاز به به اخذ ویزا ندارند این مقصد به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی به حساب می‌آید. گفتنی است به سبب پذیرش سخت و ظرفیت پایین دانشگاه‌های ایران در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی همچنین داروسازی و اخذ پذیرش آسان در رشته‌های پزشکی ترکیه سبب شده تا بسیاری از دانشجویان علاقمند به تحصیل در این کشور شوند. عدم وجود شرط سنی و گپ تحصیلی، امکان کار حین تحصیل، هزینه تحصیل ارزان، مدارک معتبر و پذیرش آسان در رشته‌های پزشکی را می‌توان از مزایای تحصیل در ترکیه نام برد.

البته از حضور و کسب نمره قبولی در دو آزمون یوس و ست نیز می‌توان به عنوان پیش‌نیاز تحصیل در کشور ترکیه اشاره کرد. گفتنی است دانشجویان با قصد تحصیل در ترکیه از لحاظ مدارک زبان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به زبان ترکی، زبان تومر و زبان انگلیسی اشاره کرد. البته اگر فردی دانش زبان انگلیسی نداشته باشد می‌تواند در دوره آمادگی زبان با مدت یکسال شرکت کند و پس از این دوره در رشته مورد نظر مشغول به تحصیل شود.

چگونگی مهاجرت تحصیلی به کانادا

رتبه بالای دانشگاه‌های کانادا، صدور ویزا برای همراهان دانشجو، اجازه کار آزاد برای همراه دانشجو، شهریه مناسب نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی و اجازه کار در کنار تحصیل از مزایای تحصیل در کانادا به شمار می‌رود. متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های کانادا باید دارای مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی باشند که دوره‌های تحصیلی کانادا به مقدماتی پیش از لیسانس، لیسانس، مقدماتی فوق لیسانس، فوق لیسانس و مقطع دکترا تقسیم می‌شوند. از بهترین دانشگاه‌های کانادا همچنین می‌توان به تورنتو، بریتیش کلمبیا، واترلو، آلبرتا و غیره اشاره کرد. افراد در صورت عدم تسلط به زبان‌ها می‌توانند آموزش را در دوره‌های 6 ماهه تا 2 ساله در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا بگذرانند.

در کالج‌های کانادا همچنین امکان تحصیل وجود دارد که اغلب آموزش رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای مهندسی تخصصی و کاربردی در دوره‌های کوتاه 2 تا 4 برگزار می‌شود که تاکید این نوع آموزش بیشتر بر روی درس عملی خواهد بود و دانشجو را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. از بهترین کالج‌های کانادا می‌توان به سنتنیال، هامبر، جورج براون، رد ریور، سنکا و غیره اشاره کرد.

حامی مهاجر با دارا بودن مجوزهای لازم همچون مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم سعی بر ارائه مشاوره در راستای چگونگی مهاجرت، اخذ پذیرش تحصیلی، اخذ اقامت دائم، چگونگی ثبت شرکت، دریافت ویزا تحصیلی، خرید تور و غیره به متقاضیان داشته است.

انتهای پیام

مرتبط با : حامی مهاجر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز