نقش برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع

برج خنک کننده-کاماپرس
ژیوار

از برج خنک کننده به عنوان یک دستگاه کاربردی جهت تبادل حرارت در فضاهای مختلف استفاده می شود. سیستم cooling tower وظیفه دفع گرمای محیط را از طریق کاهش دمای آب انجام می دهد. از کاربردهای اساسی آن می توان به خنک کاری صنایع پتروشیمی، نیروگاه ها و کارخانجات در ابعاد بزرگ و نقش برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع مجتمع های مسکونی و تجاری اشاره کرد. این دستگاه با توجه به اندازه فضایی که باید دفع گرما را برای آن انجام دهد، در ابعاد مختلفی ساخته می شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از آپادانا کالا، به کارگیری انواع سیستم تهویه مطبوع در طراحی و ساخت سازه های جدید، امری ضروری محسوب می شود. از طرفی عیب یابی و  تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیز در طول زمان از اهمیت بالایی برخوردار است. انواع دریچه های بازدید، امکان دسترسی تکنسین ها و ساکنین ساختمان و مجتمع های مختلف را به راحتی فراهم می آورد. امروزه شرکت های معتبر و شناخته شده ای برای تولید انواع دریچه فلزی، پلاستیکی و گالوانیزه فعالیت می کنند.

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده وظیفه دفع حرارت فضای داخلی ساختمان های مختلف را بر عهده دارد. cooling tower، این کار را با گرفتن گرما و حرارت سیال و آزادسازی آن در فضای بیرونی انجام می دهد. در برخی از انواع برج خنک کننده، عملیات خنک سازی نیز از طریق تبخیر آب صورت می پذیرد، که در کاربردهای صنعتی مانند نیروگاه ها اهمیت بالایی دارد.

انواع برج خنک کننده بر اساس عملکرد و روش انتقال حرارت

برج های خنک کننده بر مبنای روشی که برای تبادل حرارت و دفع گرما استفاده می کنند در انواع زیر دسته بندی می شوند.

برج خنک کننده مدار باز

عملکرد کلی سیستم برج خنک کننده مدار باز به این صورت است که آب گرم از بخش بالایی و هوا از پایین یا اطراف، وارد برج می شود. آب گرم وارد شده روی سطوح تبادل حرارت پاشیده شده و هوا از طریق فن به بخش بالایی منتقل می شود. در نهایت، بخشی از آب تبخیر شده و باقی مانده آن روی سینی کف برج می ریزد. هوای وارد شده نیز از بالای برج خارج می گردد.

دریان سفر امید

این سیستم برج خنک کننده، برای مناطقی با آب و هوای خشک بسیار مناسب است. با وجود آن که تبخیر آب، میزان زیادی از گرما را دفع می کند، ولی باعث هدر رفتن آب هم می شود.

Cooling tower مدار بسته

در برج خنک کننده مدار بسته، آب یا سیال مورد نظر داخل کویل و سرتاسر برج به گردش در می آید و مستقیما با هوا در تماس نخواهد بود که از ورود آلاینده ها به آن جلوگیری می کند. سطح خارجی کویل با هوا در بخش بالایی برج با یکدیگر تماس داشته و گرمای آن دفع می گردد.

برای فصول سرد معمولا به آب درون کویل، گلیکول اضافه می کنند تا یخ نزند. برج خنک کننده مدار بسته، به دلیل جداسازی سیال و هوا، به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز خواهد داشت. به این دلیل که داخل لوله ها جرم ایجاد نمی شود.

برج های خنک کننده هیبریدی

این سیستم ها از محبوب ترین برج های خنک کننده است، چرا که ترکیبی از عملکرد مدار بسته و مدار باز را شامل می شود. هوا از دو مسیر موازی و آب از مسیرهای سری داخل لوله های پره دار و هم چنین سطوح تبادل حرارت عبور داده می شود. cooling tower هیبریدی در شرایط آب و هوایی مختلف کارایی دارد. در برج خنک کننده هیبریدی بخار به همراه قطرات آب به سمت بیرون هدایت می شود و برای کاهش تبخیر و هدر رفتن آب، با قطره گیر بخشی از آن به سیستم بر می گردد.

نقش برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع HVAC

در تاسیسات تهویه مطبوع HVAC، از مدل های سقفی برج خنک کننده برای دفع گرما استفاده می شود. ممکن است در ساختمان های بزرگ مانند بیمارستان ها یا مدارس، به نصب چند برج خنک کننده نیاز باشد. کولینگ تاور در سیستم تهویه مطبوع HVAC غالبا برای سیستم های کندانسور یا آب خنک به کار می رود.

برج خنک کننده تهویه مطبوع، وظیفه خنک سازی آب گرم پمپ شده از کندانسور را بر عهده دارد. قاعده کلی این است که کاهش دما از طریق جریان هوا انجام شود که به شکل طبیعی و یا از طریق فن ایجاد می گردد. ظرفیت برج خنک کننده در سیستم های تهویه مطبوع به میزان تبخیر آب بستگی دارد و گاها با استفاده از آن، دمای آب از هوای محیط پیرامون نیز خنک تر می گردد.

نحوه عملکرد برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع

برج خنک کننده-کاماپرس

نقش برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع بسیار شبیه به روند خنک سازی آب ورودی چیلر است. مراحل کار کولینگ تاور شامل موارد زیر می باشد:

  1. پاشیده شدن آب داغ توسط نازل ها بر روی سطوح تبادل حرارت که از جنس چوب، فلز یا پلاستیک هستند.
  2. ایجاد جریان هوا به صورت طبیعی یا استفاده از فن
  3. تماس جریان آب با هوا، دمای آن را کاهش داده و بخشی از آن را تبخیر می کند.
  4. جمع آوری آب سرد شده در سینی کف برج خنک کننده
  5. برگشت مجدد آب خنک به سیکل کاری سیستم
  6. به کارگیری سختی گیر آب
  7. استفاده از فلوتر مکانیکی جهت جبران آب تبخیر شده سیستم

نقش برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع مجتمع های مسکونی و اداری

Cooling tower در سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی، برای تامین آب خنک چیلرها به کار می رود و به همین دلیل با عنوان برج خنک کننده چیلر شناخته می شود. سیستم آن در ساختمان های مختلف با سیستم تهویه مطبوع مرکزی، روی پشت بام قرار می گیرد. عملکرد کولینگ تاور مستقیما در میزان راندمان چیلر تاثیرگذار است. این برج های خنک کننده، در دسته خانگی قرار می گیرد.

برج خنک کننده خانگی از متریال هایی مانند بتن، چوب، گالوانیزه و فایبرگلاس ساخته می شود. امروزه انواع فایبرگلاس به دلایل زیر از محبوبیت فراوانی برخوردار است:

  • سبکی و وزن پایین
  • تنوع در طرح و رنگ
  • مقاومت بالا
  • عدم عبور نور آفتاب از آن
  • طول عمر بالا و هزینه مناسب

حرف آخر

برج خنک کننده به خصوص در کاربردهای خانگی، از تجهیزات مهم و کاربردی محسوب می شود. وظیفه کولینگ تاور، دفع گرمای فضای پیرامون از طریق خنک سازی سیال است. نقش برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع، کاهش دمای آب پمپاژ شده توسط کندانسور می باشد. این تجهیزات در انواع چوبی، بتنی، گالوانیزه و فایبرگلاس و با ابعاد مختلف برای مصارف خانگی و صنعتی ساخته می شود.

انتهای پیام

مرتبط با : آپادانا کالا
نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز