کاربردهای ورق گرم چیست؟

ورق گرم-کاماپرس
ژیوار

ورق گرم پایه اصلی بسیاری از محصولات فولادی در صنایع است که به روش نورد گرم تولید می‌شود و کاربردهای گوناگونی دارد. در واقع ورق گرم بر اساس ویژگی‌های ظاهری، فرایند تولید و نوع آلیاژ به کار رفته در آن، دارای انواع مختلفی است.

به گزارش کاماپرس، به نقل از آیرومارت، ورق گرم دارای ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی منحصر به فردی است که در فرایند تولید آن ایجاد و بهینه می‌گردند. این محصول فولادی در انواع مختلفی از جمله ورق A516 و ورق St52 تولید و عرضه می‌شود. کاماپرس در ادامه به معرفی این نوع ورق و کاربردهای متعدد آن در صنایع می‌پردازد.

ورق گرم چیست؟

ورق گرم یا همان ورق نورد گرم، یکی از محصولات فولادی پرطرفدار است که به شیوه نورد گرم و با عبور از حرارت در کوره‌هایی با دمای بالا ساخته می‌شود. در جریان تولید ورق نورد گرم، شمش‌های فولادی در خط تولید نورد گرم در دمای حدودی 900 تا 1100 درجه سانتیگراد منعطف و شکل‌پذیر می‌شوند. در ادامه فرایند، فلزهای تولیدی برای رسیدن به ضخامت موردنظر از غلتک‌های مختلف رد شده و نهایتا سرد شده و به‌وسیله سمباده یا شستشو پرداخته و آماده استفاده در صنعت می‌شوند.

ورق گرم نهایتا در ابعاد مختلف برش خورده و به شکل رول یا شیت به فروش می‌رسد. ضمن این‌که عبور ورق از دمای بالا و سرد شدن ناگهانی آن، سبب مات و تیره شدن رنگ سطح این ورق شده و به همین جهت به آن ورق سیاه نیز گفته می‌شود.

ورق گرم-کاماپرس

دریان سفر امید

ویژگی‌های ورق گرم

فرایند ساخت ورق گرم و نوع آلیاژهای به کار رفته در آن سبب بروز ویژگی‌ها و مزایای متعددی در این ورق فولادی شده است. از جمله ویژگی‌های ورق سیاه می‌توان به مقاومت کششی بالا، مقاومت ارتجاعی، خواص مکانیکی بهبود یافته، قابلیت چکش‌خواری و شکل‌پذیری، استحکام و درجه سختی نسبتا زیاد اشاره کرد. ضمن این‌که فرایند تولید ورق سیاه کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر بوده و ظاهر نهایی آن بسیار منحصر به فرد است.

انواع ورق گرم

ورق‌ گرم یا ورق سیاه براساس نوع ساخت، ضخامت و آلیاژ ورق‌ها در انواع گوناگونی تولید و عرضه می‌شود، در ادامه به برخی از انواع ورق گرم اشاره شده است.

ورق St37

ورق سیاه St37، در میان انواع گوناگون ورق گرم، دارای کم‌ترین میزان کربن در ساختار خود است و از این نظر دارای قابلیت جوشکاری بالا و شکل‌پذیری بسیار خوبی است. از معایب ورق St37 وزن بالای آن است و این مسئله سبب شده تا از این نوع ورق در صنایع مادر و برای تولید ستون‌ها، صفحه مشبک، بدنه خودرو، پل هوایی، دستگاه‌ها، تجهیزات صنعتی و مانند آن استفاده شود.

ورق St52

ورق گرم St52، یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع ورق سیاه موجود در بازار است. ورق سیاه St52 به عنوان یکی از ورق های گرم کم کربن شناخته می‌شود که این مسئله سبب افزایش قابلیت جوش‌پذیری و شکل‌دهی در آن است. ضمن این‌که این نوع ورق سیاه با برخورداری از عناصری مانند سیلیسیم و منگنز دارای استحکام، کشش، مقاومت ضد خمش و پیچش و همچنین قابلیت تحمل بار با وزن بالا است. قیمت ورق St52 برای استفاده در صنعت، بسیار مناسب و به صرفه بوده و در صنایعی همچون صنایع استراتژیک، زیرساختی، ساخت ماشین آلات سنگین و دیواره کاربرد دارد.

ورق A516

ورق A516 برخلاف ورق St52 دارای مقدار زیادی کربن همراه با مقدار جزئی از عناصری چون فسفر و گوگرد است. ورق A516 نیز دارای عناصر منگنز و سیلیکون است که خاصیت ضدخمش و کشش را در این ورق افزایش می‌دهد. ورق گرم A516 در زمره ورق‌های فولادی مورد استفاده در کاربردهای صنعتی و ساختمانی قرار دارد و از جمله کاربردهای مهم آن می‌توان به صنایع نفت و گاز، مخزن سازی و دیگ بخار اشاره کرد. همچنین از گریدهای مختلف این ورق در تولید پل، ساختمان، قطعات خودرو و کامیون، ماشین سنگین، کانتینر و تیر برق استفاده می‌شود. قیمت ورق A516 نسبت به ابعاد مورد سفارش مشتری و گریدهای مختلف آن متفاوت است.

ورق گرم-کاماپرس

کاربردهای ورق گرم

ورق گرم یا ورق سیاه با توجه ابعاد و نوع آن دارای کاربری‌های گوناگونی در صنعت است که در یک دسته بندی کلی دارای دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم است. در شیوه مستقیم از انواع ورق گرم در تولید مخازن یا ساخت بدنه‌ ماشین‌آلات، اتومبیل‌ها و کشتی‌ها استفاده می‌شود. شیوه غیرمستقیم آن شامل استفاده در تولید مقاطع فولادی، مانند انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی است.

از کاربردهای متداول ورق گرم با توجه به ظاهر تیره و مات آن، استفاده در تولید و ساخت انواع مجسمه‌های دکوراتیو و هنری است. ورق گرم دارای مصارف بسیار دیگری از جمله استفاده در صنایع راه آهن، تولید نرده‌های محافظ، درها، قفسه‌ها و مخازن فولادی، کپسول‌ها و مخازن گازی و ساخت لوله‌ها است.

خرید انواع ورق گرم از آیرومارت

بازرگانی فولاد آیرومارت، با سالها تجربه در حوزه فولاد و آهن آلات، انواع ورق رنگ از جمله ورق st52، a516 و ورق st37 را به قیمت روز عرضه می‌دارد. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت روز ورق s37 و دیگر انواع ورق سفارش خرید خود را به صورت آنلاین و یا با شماره‌گیری تلفن 02145306 ثبت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت این مجموعه به آدرس iromart.com مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز