مراحل مشاوره و روانشناسی کودک باید از کجا آغاز شود؟

ژیوار

تصمیم‌گیری برای آغاز جلسات مشاوره و روانشناسی کودکان ممکن است یکی از چالش‌برانگیز‌ترین تصمیم‌های زندگی باشد. حال اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که تصمیم خود را گرفته‌اید، آیا می‌دانید مراحل این کار چگونه است؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، برای همه کودکان نمی‌توان مراحل ثابتی را برای مشاوره و روانشناسی مطرح کرد. زیرا نیازها، مشکلات، شرایط و حتی چهارچوب سنی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. اما به طور کلی مراحل مشاوره و روانشناسی کودک 6 مرحله است که باید با آن‌ها آشنا باشید.

مصاحبه تشخیصی

مصاحبه تشخیصی اولین مرحله از مراحل مشاوره کودک است. در این مرحله شما با مشاور کودک خود جلسه‌ای خواهید داشت که مشاور در این جلسه به طرح پرسش‌های به‌خصوصی برای ارزیابی کودک شما می‌پردازد. پرسش‌هایی همچون اینکه چه مسئله‌ای شما را به فکر مشاوره انداخته است؟

دریان سفر امید

سپس بر اساس پاسخ‌های شما و شدت علائم مشکلات کودکتان، مشاور با روش‌های مختلف نسبت به ارزیابی اقدام می‌کند. برخی از این روش‌ها عبارت هستند از:

  • تکمیل نقاشی‌ها و پرسش‌نامه‌ها توسط فرزند شما؛
  • تکمیل ارزیابی‌های آموزشی یا روانشناختی رسمی‌تر؛
  • و غیره.

بیشتر بخوانید:

محبوب ترین کتابهای روانشناسی کودک و نوجوان در طاقچه

مقدمه

در مرحله دوم مشاوره کودک، شما و فرزندتان با مشاور مربوطه باید ارتباط برقرار کنید. این برقراری ارتباط با شیوه‌های مختلفی از جمله شناخت درمانگر، احساس راحتی در فضا، یاد گرفتن فرآیند مشاوره، بازی‌درمانی و غیره انجام می‌شود.

به طوری که پس از این مرحله فرزند شما باید به‌راحتی درباره نگرانی‌ها و مشکلات خود با مشاور صحبت کند. این مرحله برای کودکان مضطرب یا خجالتی اهمیت بسیاری دارد و باید شما در این مرحله فرزند خود را تشویق کنید.

پذیرش آزمایشی

مرحله سوم از مراحل مشاوره و روانشناسی کودک، پذیرش آزمایشی است. در این مرحله کودک شما مشتاق جلسات مشاوره خواهد بود و شما تغییرات مثبتی را احساس می‌کنید. همچنین فرزند شما برای برقراری ارتباط و تعامل با درمانگر خود بسیار هیجان‌زده است.

واکنش منفی

پس از اینکه مراحل مشاوره شروع شود، به مرحله واکنش منفی خواهید رسید. در این زمان به نگرانی‌ها و مشکلات عمیق‌تر می‌رسید. مرحله واکنش منفی، مرحله تلاش کودک شما برای ایجاد تغییرات جدی و مهم اما سخت است.

توجه داشته باشید که در این شرایط برخی از افراد تتسور می‌کنند مشکلات آن‌ها بیشتر شده است. در این شرایط باید از فرزند خود حمایت کنید و به او اطمینان بدهید که این فرآیند زندگی سالم و شادتری را برای او در پی دارد.

رشد

این مرحله مهم و طولانی از مراحل مشاوره و روانشناسی کودک در عین حال که رو به سوی هدف دارد، ممکن است دوره ظهور دوباره علائم مشکلات باشد. این مرحله بعد از جلسه چهارم یا پنجم مشاوره یا حتی پس از چند ماه اتفاق شروع می‌شود.

در این شرایط کودک شما به‌خوبی مشکلات خود را حل می‌کند، با عوامل استرس‌زای خود کنار می‌آید و خودش را بهتر از قبل درک خواهد کرد. اما اگر مجدد با مشکلات و علائم قدیمی مواجه شدید؛ ناامید نشوید، از دست‌آورد فرزندتان تا به اینجا خوشحال باشید و به دوره درمانی و مشاوره اعتماد کنید.

فارغ التحصیلی

آخرین مرحله مشاوره کودک که فارغ‌التحصیلی نام دارد، زمانی است که درمان با موفقیت به پایان می‌رسد و باید برای این موفقیت جشن برگزار شود. این مرحله هنگامی فرا می‌رسد که پایداری عملکرد عاطفی و رفتاری کودک و شما برای حفظ شرایط مطلوب اثبات شود.

البته این مرحله به دلیل پایان تعامل با مشاور، تاحدودی دشوار است و باید تمام نگرانی‌های باقی‌مانده خود را با او مطرح کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز