طلاق دلبخواهی مردان محدود می‌شود

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تلاش این معاونت در محدود کردن اختیار مطلق مردان در امر طلاق خبر داد.

به گزارش کاماپرس؛ اگر تا پیش از این زنان ایرانی برای درخواست طلاق، نیاز به شکایت به دادگاه و دلایل خاص برای پذیرفتن دعوی خود داشتند، حالا مردان هم باید دلایل درخواست طلاق خود را در دادگاه به اثبات برسانند.

چند روز پیش بود که معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده اعلام کرد که این معاونت مبانی حقوقی لایحه سخت‌تر کردن طلاق برای مردان را آماده کرده و این لایحه در کمیته لوایح دولت در حال بررسی است.این لایحه پس از تصویب در کمیته لوایح دولت باید در هیات دولت و مجلس تصویب شود و توسط شورای نگهبان تایید شود.در این لایحه پیشنهادی، شرایط دوازده‌گانه‌ای برای طلاق دادن زن از سوی مرد تعیین شده و مرد باید بر حسب مورد، آن را برای دادگاه اثبات کند.

اشرف گرامی‌زادگان، مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که از تنظیم‌کنندگان این لایحه بوده، به خبرآنلاین می‌گوید؛ شورای صنفی و حقوقی معاونت تصمیم گرفت که اختیار طلاق زوج را محدود کند و علت آن هم این بود که طلاق بیشتر اوقات با اختیار و درخواست مرد صورت می‌گیرد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم یک امر دو سویه باشد و اختیار مطلق در دست مرد نباشد تا بیان کنیم که زوجین چگونه می‌توانند از یکدیگر طلاق بگیرند.

آریاک سفر

تساوی در حق طلاق در 6 بند

گرامی زادگان به شش موردی که زوجین در خصوص آنها به دادگاه مراجعه می‌کنند، اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • ترک زندگی مشترک توسط یکی از زوجین چه زن و مرد هرکدام زندگی مشترک خود را به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ماه متوالی در طول یک سال ترک کنند.
  • مفارغت جسمانی بیش از ۲ سال است که نشان از نداشتن روابط زناشویی بدهد.
  • اعتیاد هریک از زوجین به موادمخدر،مشروبات و روانگردان.
  • محکومیت یکی از زوجین به زندان است و مدتش هم پنج سال باشد.
  • بیماری صعب‌العلاج است. بیماری‌ای که یا جسمی باشد، یا روانی و یا مسری باشد که باعث از بین رفتن زندگی زناشویی شود.
  • طرفین موارد عسر و حرج را باید به دادگاه اعلام کنند و دادگاه به معنای واقعی بررسی کند که آیا واقعا این موارد طرفین را دچار مشکل کرده است یا خیر؟

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز