4 عامل حیاتی برای طراحی ویلا در شمال

ساخت ویلا_کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

ساخت ویلا در شمال ایران به‌دلیل شرایط خاص اقلیمی که دارد، رعایت نکات خاصی را می‌طلبد. متریال استفاده شده در ساخت ویلا در این مناطق باید ضدآب و ضدرطوبت باشند و همچنین طراحی کلی بنا نیز باید به‌طور کلی با شرایط آب‌وهوای کاملا منطبق باشد. درنظرگرفتن جهت باد، تاثیر نور خورشید، نسبت قرارگرفتن ویلا به دریا و استفاده از وزش نسیم دریا را نیز باید برای طراحی یک ویلای اصولی در دستور کار قرار داد.

کاما پرس در این گزارش به بررسی چهار عامل مهم که در طراحی و ساخت ویلا در شمال کشور نقش اساسی را ایفا می‌کند، می‌پردازد.

عوامل مهم در طراحی ویلا در شمال کشور

۱- شرایط اقلیمی

یکی از اصول بسیار مهم طراحی ویلا در شمال که ضروری است طراحان و مهندسین ساختمانی به آن توجه کنند، شرایط اقلیمی است. درواقع در نظر گرفتن این اصل مهم می‌تواند بسیاری از هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش دهد. منطقه شمال در بین رشته‌کوه‌های بلند البرز و دریای خزر واقع‌شده که ازنظر اقلیمی، آب‌وهوای مرطوب و معتدل دارد. در این منطقه بیشترین دما به ۳۰ درجه و کمترین دما به ۶ درجه  می‌رسد. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اقلیم مرطوب و معتدل یکی از اقلیم‌های مهم در معماری است.

۲- تأثیر تابش نور خورشید

یکی دیگر از اصول مهم طراحی ویلا در شمال ایران، ساخت بنا نسبت به نور خورشید است؛ چون در فصل زمستان گرمای آفتاب در هوای مرطوب و معتدل، باعث مطبوع و گرم‌شدن داخل ویلا می‌شود اما همین ویژگی در تابستان به دلیل افزایش دما، آزاردهنده است.

درنتیجه باید فضاهایی که به نور خورشید بیشتری نیاز دارند، در بخش جنوبی ویلا قرار بگیرند و فضاهایی که باید از نور در تابستان دور باشند، در بخش شمال ویلا واقع شوند.

همچنین قابلیت استفاده از نور جنوب و طراحی درب‌های کشویی بزرگ نیز از نکات مهم طراحی در شمال است. البته باید گفت که این موضوع در حالت کلی برای طراحی و ساخت ویلا در شمال، برای تمام عمارت‌ها پاسخگو نیست؛ و باید در زمان چیدمان فضا، به چگونگی استفاده از ویلا، کاربری، بستر شهری، قرارگیری و همسایگی ویلا دقت کرد.

بنابراین فضاهایی چون سرویس‌ها و آشپزخانه باید از تابش مستقیم نور دور باشند. استفاده از معماری دوبلکس و سقف‌های بلند در طراحی ویلا به‌منظور جدا کردن فضاهای عمومی و خصوصی بسیار اهمت دارد، چراکه در صورت جداسازی، افراد می‌توانند راحت‌تر از تمامی قسمت‌های ویلا استفاده کنند.

۳- تأثیر جریان باد

رطوبت در آب‌وهوای معتدل و مرطوب زیاد است و جریان باد در چنین اقلیمی برای تعیین جهت طراحی ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است. رطوبت زیاد در سواحل شمالی می‌تواند شرایط آسایش ساکنین ویلا را کم کند؛ بنابراین استفاده درست از جریان باد و کوران، یکی از بهترین روش‌ها برای تأمین آسایش افراد در این شرایط است.

ساخت ویلا_کاماپرس

همین‌طور در مناطق ساحلی در کل روزهای سال، نسیم هوا به دلیل اختلاف دما خشکی با دریا، زیاد است. این نسیم‌ها از سمت ساحل به دریا در طول شب و از دریا به سمت ساحل در طول روز در حرکت هستند؛ بنابراین در طراحی ویلا می‌توان به‌آسانی از این نسیم‌ها برای کاهش رطوبت استفاده کرد. از سوی دیگر، طراحی فضای خارجی ویلا باید به شکلی باشد که علاقه ساکنین به فضای سبز و آب‌وهوای دل‌چسب را برآورده کند.

۴- تأثیر فرم ساختمان

ساختار کلی ویلاها به دلیل آزادی در طراحی بسیار بایکدیگر متفاوت است و معماران از فرم‌های مختلفی استفاده می‌کنند اما نحوه استفاده از این فرم‌ها، در طراحی ویلا یکی از اصول‌های کلیدی است؛ ویلای طراحی‌شده باید دارای حجم سبکی باشد، تا جریان هوا را به‌آسانی از خود عبور دهد.

همچنین بارش‌های شدید در این منطقه نیاز به استفاده از سقف‌های شیب‌دار را دوچندان می‌کند. این در حالی است که برای ساخت ویلا باید از متریال و مصالحی استفاده کرد که از پایداری بالایی برخوردار باشند. البته اجرای صحیح و نگه‌داری از این مصالح هم بسیار مهم است؛زیرا آب‌وهوای مرطوب و معتدل موجب فرسایش سریع همه مصالح به‌کاررفته در ویلا می‌شود.

انتخاب نوع مواد مصرفی در فضاهای داخلی و خارجی و پیش‌بینی تأسیسات مورد نیاز ویلا، ازجمله سیستم سرمایش و گرمایش، آبیاری قطره‌ای هوشمند، سیستم ایمنی، پمپ و موتورخانه و نورپردازی هوشمند، نیز در طراحی ویلا بسیار مهم است.

انتهای پیام

مرتبط با : امیران نماخانه معمارهیرادانا
آهن رویال
آریاپی
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز