یک دست گلف با پدرم ؛ کتابی برای ساختن آینده پرمعنا

آریاک سفر

کتاب «یک دست گلف با پدرم» به قلم یک رفتارشناس نوشته شده تا روش «مرور زندگی» را به مخاطبان خود معرفی کند.

به گزارش کاماپرس، ویلیام دیمون در این کتاب دو زندگی را روایت کرده است؛ یکی زندگی خودش و دیگری زندگی پدری که هرگز ندیده است. او سعی دارد مخاطبان‌اش را با این بینش آشنا کند که بین گذشته و آینده یک پیوستگی عمیق برقرار است و نباید گذشته و آینده را همچون دو واگن مستقل از یک قطار تصور کرد.

نویسنده، این کتاب را چنان خلاقیتی نوشته که خواننده همزمان یک داستان پلیسی – هیجانی و یک راهنمای توسعه فردی را مطالعه می‌کند. این کتاب به بیان ساده درباره «معنا بخشیدن به زندگی» و همچنین «رسیدن به بهترین الگو در آینده بر اساس گذشته» است.

دیمون این اهداف را در داستان زندگی دنبال می‌کند. در مسیری که هر انسان از گذشته‌اش آغاز کرده و به سمت آینده پیش می‌رود. او تاکید دارد که حتی اگر انسانی گذشته‌ای تلخ داشته، باز هم می‌تواند آینده‌ای متفاوت را بر آن پایۀ تلخ بنا کند. او در صفحه‌های اول کتاب می‌نویسد: داستان‌های زندگی به ما قدرت می‌دهد تا به رویدادهایی که به ظاهر بی‌معنی یا آزاردهنده هستند، معنا دهیم. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا از حسرت‌های زندگی سود ببریم. به لطف توانایی‌های بشر، ما می‌توانیم برای دردناک‌ترین رویدادهای زندگی معنا بیابیم. داستان‌هایی که باعث می‌شوند ما از حوادث تاسف‌آور درس بیاموزیم از این دسته هستند. یک داستان متفکرانه به ما کمک می‌کند تا به رویدادها معنا دهیم؛ رویادهایی که اگر معنا نداشته باشند، تصادفی و بیهوده خواهند بود. چنین داستانی به ما این امکان را می‌دهد تا در یک روایت منسجم در مورد اینکه چه کسی بوده‌ایم و آرزو داریم چه کسی باشیم، قصه ببافیم. داستان متفکرانه به ما کمک می‌کند بین گذشته و حال ارتباط برقرار کنیم و ما را برای آینده‌ای که منتظرش هستیم آماده می‌کند. به این ترتیب، داستان‌هایی که در مورد هویت گذشته و حال ما هستند، کمک می‌کنند با چالش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی روبرو شویم. این داستان‌ها به ما چشم‌اندازی از هویت آینده‌مان می‌دهند. داستان‌سرایی یکی از توانایی‌های اصلی بشر است، و داستان‌های زندگی یکی از روش‌های اصلی است که انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند تا به تجارب زندگی خود جامعیت و انسجام بدهند.

کتاب یک دست گلف با پدرم- کاماپرس

دریان سفر امید

دیمون در همان فصل اول کتاب اعتراف می‌کند که از ویکتور فرانکل، نویسند کتاب «انسان در جستجوی معنا» و همچنین «روان‌شناسی مثبت» الهام گرفته است. با این حال او بر تمایز میان این شیوه روان‌شناسی و آنچه وی «مرور زندگی» می‌نامد، تاکید دارد. وی در ادامه به اهمیت داستان‌های زندگی و مرور آن داستان‌ها در میان جمع و همچنین هویت‌یابی افراد از طریق مرور زندگی، اشاره می‌کند. یکی از نکات جالبی که دیمون بر آن تاکید دارد، داشتن نگاهی گسترده نسبت به زندگی است. او تاکید دارد «برای معنا دادن به زندگی، علاوه بر آگاهی از تاریخچه زندگی خانودگی خودمان، باید تاریخ جهان را نیز بدانیم.» به عقیده دیمون، ما به همان اندازه که از داستان‌های شخصی زندگی‌مان هویت می‌گیریم، از تاریخی که در آن زندگی می‌کنیم نیز هویت کسب می‌کنیم. «ما چه مردمانی هستیم؟ ما بر کدام نقاط اوج تاریخ تکیه کنیم؟ از چه نقاط ضعفی باید جلوگیری کنیم؟ از کدام قهرمانان الگوبرداری کنیم؟ اشتباهات و شکست‌های چه کسانی را باید بشناسیم و در آینده از آن‌ها دوری کنیم؟ گذشته و حال ما منعکس‌کننده آموزه‌های تاریخی متعددی است. این آموزه‌ها شامل آموخته‌های نیاکان‌مان، همچنین لحظاتی است که تجربه کرده‌ایم.»

انتشارات دکسا، این کتاب خواندنی را با ترجمه نرگس و فاطمه حق‌مرادی در 250 صفحه و با تیراژ 1000 نسخه به قیمت 250 هزار تومان راهی بازار نشر کرده است. دکسا، کتاب «یک دست گلف با پدرم» را در سری کتاب‌های امکان به چاپ رسانده است. «تو کوه هستی»، «کمک به دیگری»، «دهش»، «چگونه متحول شویم»، «عادت‌های سالم رنج‌آفرینند»، «با هم» و «مادر شدن» از دیگر کتاب‌های این مجموعه هستند که تاکنون به بازار نشر راه پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام

مرتبط با : دکسا
آهن ملل اصفهان
ژیوار
فروشگاه اینترنتی فرنا
سلام پرواز ایرانیان
سفریار آریا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان