یارانه 4500000 ریالی از دیدگاه مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا

لست سکند

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا افزایش یارانه نقدی را ساده لوح پنداشتن رای دهندگان دانست و بیان کرد: وعده هایی که در مورد افزایش یارانه نقدی به 4500000 ریال توسط برخی نامزدها داده می شود، جز چاپ پول بدون پشتوانه و خالی شدن جیب یارانه بگیران نتیجه دیگری ندارد.

به گزارش کاماپرس، افزایش 10 برابری یارانه می تواند وعده جذابی باشد خصوصا آن که یک نامزد ریاست جمهوری اصرار کند این وعده قابل تحقق است و منابع آن را نیز به طور کلی بازگو کند اما کارشناسان اقتصادی در این باره چه نظری دارند؟

برخی کارشناسان اقتصادی داخلی درباره تحقق پذیر بودن این یارانه اظهار تردید کرده اند. ایلنا در اقدامی جالب توجه سراغ مهرداد عمادی یک اقتصاددان ایرانی که مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا به شمار می رود رفته و نظر وی را دراین باره جویا شده است.

عمادی درباره وعده‌های افزایش یارانه نقدی می گوید: باید به این امر پاسخ داد که منابع چند برابر کردن یارانه‌ها از کجا تامین می شود؟ باید توجه داشت پول یارانه از محل درآمد و نهایتاً تولید تامین می‌شود، کشوری که اقتصاد آن زیر ۳۵ تا ۴۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کند و مجموعه بدهی‌هایش براساس برخی برآوردها ۳.۵ تا ۵ برابر تولید ناخالص ملی است، این درآمد و تولید را از کجا تامین خواهد کرد؟

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

کوچکتر کردن سبد مصرفی مردم

عمادی تصریح کرد: بنابراین تنها راهکار باقی مانده، دستور به بانک مرکزی جهت استقراض و چاپ پول کم‌ارزش‌ترین پول ملی منطقه است، بطوریکه برای تعویض آن باید ناز صرافان افغانستان را بکشیم. پس پرداخت یارانه ۴۵۰ تومانی بجای ۴۵ تومان منتج به چاپ پول، تورم و در نهایت افزایش قیمت‌ها بیش از یارانه پرداختی خواهد شد که ما نمونه آن را در آرژانتین، ترکیه و ایتالیا مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: در واقع با این وعده‌ها، کاندیداها می‌گویند ما پول بیشتری به شما خواهیم داد اما در عوض سبد مصرفی شما کوچکتر خواهد شد؟ و در این موضوع دو مورد مطرح می‌شود؛ نخست اینکه کاندیداها شهروندان دارای حق رای را ساده‌لوح فرض کرده‌اند و دوم اینکه چقدر آسان می‌توان وسوسه کرد و رای خرید، که هر دو نگران کننده است. بنابراین وعده سیب‌زمینی یا ویلای هزار متری مهم نیست بلکه پایه و اساس درآمدی این شعارها مهم است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز