وام 240 میلیونی با سود 12 درصد؛ چرا متقاضیان از این وام انتقاد می‌کنند؟

لست سکند

وام 240 میلیونی با سود 12 درصد در ظاهر امر تسهیلات ارزان قیمتی به نظر می رسد و شاید بسیاری افراد متقاضی آن باشند اما برخی فعالان اقتصادی به دلایل درست و اصولی از این وام گله دارند.

به گزارش کاماپرس، یکی از شرایطی که وام کرونای کسب وکارها را برای فعالان اقتصادی جذاب می کرد امهال این تسهیلات بود. به عبارت دیگر طبق مصوبات بانک مرکزی و ستاد ملی مقابله با کرونا، بانک‌ها باید وام کرونای کسب‌وکارها را تا انتهای شهریورماه ۱۳۹۹ امهال کنند، اما بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده است برخی بانک ها از این کار خودداری می‌کنند .

ضمنا فعالان اقتصادی می گویند حتی اگر پولی در مهلتی که قانونا شرکت‌ها نباید قسط بپردازند به حساب شرکت واریز شود، بانک ها این پول را به عنوان قسط وام کرونا از حساب شرکت خارج می‌کنند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

تحمیل غیرقانونی جریمه های میلیونی به وام‌گیرنده

راز آسمان پایتخت

مدیرعامل آژانس گردشگری لیانا پرواز مشکلی که بانک‌ها برای شرکت‌های وام‌گیرنده ایجاد کرده اند،را این گونه توضیح داده است: بانک ها از امهال تسهیلات کرونا سر باز می زنند و این برخلاف مصوبات قانونی است.  تفاوت استمهال و امهال وام کرونا این است که وقتی بانک‌ها به جای آنچه قانونا باید انجام دهند، یعنی امهال تسهیلات کرونا، وام‌کرونای دریافت شده توسط کسب‌وکارها را استمهال می‌کنند، یعنی علاوه‌بر سود مصوب تسهیلات، جریمه سنگینی هم به وام‌گیرنده تحمیل می‌شود که بانک‌ها این جریمه را بدون هیچ اغماضی دریافت می‌کنند.

محمد جواد امامی افزود: برای مثال اگر وام‌کرونا با سود ۱۲ درصد و امهال ۶ ماهه به یک شرکت پرداخت شده باشد، بانک‌ها با استمهال این‌وام و اعمال جریمه، سود تسهیلات مذکور را به صورت متخلفانه به ۱۹ درصد و ۲۰ درصد می‌رسانند!

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به موردی که با آن مواجه شده است، اظهار کرد: بابت استمهال وام ۲۴۰ میلیونی کرونای پرداخت شده به شرکتم از آبان ماه ۱۳۹۹ به فروردین ۱۴۰۰، علاوه‌بر سود مصوب، ۱۵ میلیون تومان جریمه نیز به شرکت تحمیل شده است که با این اوصاف این وام با چنین سود سنگینی نه تنها از هدف اصلی خود که حمایت از اصناف آسیب‌دیده از کرونا بوده، منحرف شده، بلکه زیان مضاعفی نیز به آن‌ها تحمیل می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : لیانا پرواز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز