گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا بخریم یا اس ۲۳ پلاس؟

لست سکند

در میان گوشی‌های پرچم‌دار، گوشی‌های هوشمند سامسونگ هرساله از قدرتمندترین و پرطرف‌دارترین مدل‌ها هستند. سری S سامسونگ که در سال‌های اخیر در سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا عرضه می‌شود، در هر مدل ویژگی‌های خاصی ارائه می‌دهد. امسال، نوبت اس ۲۳ اولترا و پلاس و نسخه استاندارد بود.

به گزارش کاماپرس، مدل اولترا که گران‌ترین و غنی‌ترین مدل این سری است، همیشه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند؛ درصورتی‌که مدل‌های پلاس و استاندارد نیز از امکانات قابل‌توجهی در اندازه کوچک‌تر خود برخوردارند.

باوجود تفاوت حدود ۱۰ میلیون تومانی (۲۰۰ دلاری) بین مدل پلاس و اولترا، زوم پریسکوپ ۱۰ برابری و وضوح بالاتر دوربین اصلی آن در کنار صفحه‌نمایش بزرگ‌تر اس ۲۳ اولترا، به آن برتری می‌بخشد. اما آیا ۱۰ میلیون تومان اضافه، ارزش این امکانات را دارد؟

کاماپرس در ادامه به مقایسه و بیان تفاوت‌های این دو مدل از جنبه‌های مختلف می‌پردازد.

طراحی و نمایشگر

سامسونگ امسال با معرفی S23 و S23+، طراحی خط تولید گوشی‌های سری S خود را هماهنگ کرده است. حالا دوربین همگی این گوشی‌ها برخلاف نسل پیشین خود، به‌صورت مستقل از پنل پشتی گوشی بیرون زده‌اند و دارای جزیره دوربین جداگانه نیستند. این هماهنگی باعث شباهت هرچه بیشتر هر سه مدل و افزایش حس پرچم‌دار بودن آن‌ها شده است.

راز آسمان پایتخت

S23+ هنوز سبک‌تر، کمی باریک‌تر و کوتاه‌تر از S23 Ultra است و آن را به گوشی منتخب کاربرانی تبدیل می‌کند که تمام ویژگی‌های گوشی‌های پرچم‌دار را در بسته‌ای جمع‌وجورتر – اما باز هم با نمایشگر بزرگ – ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

وقتی صحبت از نمایشگر می‌شود، اینجا جایی است که صفحه‌نمایش ۶٫۸ اینچی Galaxy S23 Ultra در مقایسه با صفحه‌نمایش ۶٫۶ اینچی S23+ می‌درخشد؛ زیرا پنلی با آخرین فناوری صفحه‌نمایش LTPO OLED ارائه می‌دهد که امکان پویایی بسیار غنی‌تر را فراهم می‌کند. نرخ تازه‌سازی این نمایشگر در هنگام نمایش تصاویر استاتیک و ثابت می‌تواند تا یک هرتز کاهش یابد که باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در عمر باتری گوشی می‌شود.

در مقایسه، نمایشگر +S23 می‌تواند محدوده باریک‌تر نرخ تازه‌سازی پویا ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز را ارائه دهد؛ اگرچه وضوح پایین‌تر 1080p این گوشی احتمالاً مصرف باتری صفحه‌نمایش بهتری نسبت به نرخ به‌روزرسانی قابل‌تنظیم مدل اولترا جبران می‌کند.

طبق آزمایش‌های انجام شده، در شرایط نوری روشن، صفحه‌نمایش مدل پلاس نور بیشتری از خود به نمایش می‌گذارد؛ اما این تفاوت قابل‌توجه نیست. هر دو صفحه‌نمایش بسیار خوب کالیبره شده‌اند و سامسونگ گواهی HDR10+ را روی هر دو پنل نمایشگر ارائه می‌دهد. بااین‌حال، وضوح بالاتر نمایشگر گلکسی S23 اولترا و همچنین فناوری مقرون‌به‌صرفه LTPO آن، آن را به پیروزی در برابر پنل S23+ نزدیک می‌کند.

عملکرد

با سری گلکسی اس ۲۳، سامسونگ سرانجام تصمیم گرفت به‌جای استفاده از تراشه اگزینوس در برخی از بازارها، همه نسخه‌های منطقه‌ای گوشی‌های این سری را به تراشه اسنپ‌دراگون شرکت آمریکایی کوالکام مجهز کند. البته این تصمیم به دلیل عدم تطابق تراشه‌های اگزینوس با آخرین مودم X70 5G بوده است.

گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۳ اولترا بر خلاف تراشه معمولی اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲ با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز که توسط TSMC ساخته می‌شود، از چیپست سفارشی آن استفاده می‌کنند. پردازنده انحصاری سامسونگ اس ۲۳ با نام Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 Mobile Platform for Galaxy شناخته شده و هسته اصلی ARM-Cortex X3 آن با فرکانس ۳٫۳۶ گیگاهرتز اورکلاک شده است.

دو مدل گلکسی اس ۲۳ پلاس و اس ۲۳ اولترا در آزمایش‌های بنچمارک، شرایط بسیار مشابهی را تجربه می‌کنند. اس ۲۳ پلاس به‌خاطر وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش خود، در اکثر دسته‌بندی‌ها امتیاز بالاتری کسب کرده است؛ زیرا پردازنده گرافیکی با وجود پیکسل‌های کم‌تر، فشار کم‌تری نیز تحمل می‌کنند. این پردازنده در مقایسه با پردازنده A16 اپل که در آیفون ۱۴ استفاده شده است، تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد در بنچمارک‌های مصنوعی بدتر عمل می‌کند و این هم به‌دلیل فرکانس بیشتر پردازنده اپل است.

به‌صورت کلی، این پردازنده در هیچ شرایطی کم نمی‌آورد و حتی در برخی موارد در مدیریت گرمای خود بهتر از پردازنده A16 اپل عمل می‌کند. همچنین در شرایط مشابه، عملکردی خنک‌تر و پایدارتری از خود نشان داده است. تنها نقطه ضعف مدل پلاس، رم ۸ گیگابایتی آن در مقابل رم ۱۲ گیگابایتی ۱۲ اولترا در برخی مدل‌هاست.

بیشتر بخوانید:

دوربین‌ها

یک برنده واضح در آن بخش وجود دارد و آن هم گلکسی اس ۲۳ اولترا است که سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید ISOCELL HP2 آن نه‌تنها وضوح بسیار بالاتری نسبت به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی در +S23 دارد، بلکه با جدیدترین و بهترین فناوری‌های عکاسی سامسونگ همراه است. به‌عنوان‌مثال، تشخیص فاز چهارگانه را برای فوکوس خودکار بسیار بهبودیافته در مقایسه با Dual PD در S23+ ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، این سنسور از فناوری پیشرفته‌ای برای ترکیب پیکسل به نام Tetra2pixel استفاده می‌کند. این ویژگی به آن اجازه می‌دهد تا اندازه پیکسل‌ها را بسته به میزان نور محیط تغییر دهد. در شرایط نور کم، سنسور تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی در ۱٫۲ میکرومتر (ترکیب چهار پیکسل و تبدیل آن به یک پیکسل واحد) یا تصاویر ۱۲٫۵ مگاپیکسلی در ۲٫۴ میکرومتر (ترکیب ۱۶ پیکسل) انجام می‌گیرد.

در عمل نیز تصاویر گرفته‌شده با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی Galaxy S23 Ultra در مقایسه با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی S23+ جزئیات بیشتری دارند. همچنین این عکس‌ها رنگ‌های کمی گرم‌تر و چشم‌نوازتری را به کار می‌گیرند.

وقتی لنز پریسکوپی با زوم ۱۰ برابری و فناوری تثبیت‌کننده ویدئوی S23 Ultra را اضافه می‌کنیم، S23+ از نظر قابلیت‌های دوربین بسیار عقب می‌افتد و این دو ویژگی ممکن است به‌تنهایی ارزش این تفاوت قیمت را داشته باشد.

هر دو گوشی با وضوح و شفافیت حداکثر فیلم‌هایی با وضوح 8K با ۳۰ فریم ضبط می‌کنند، اما تثبیت‌کننده تمام محور در S23 Ultra لرزش دست‌ها و تکان‌های ناگهانی را خنثی می‌کند و به‌تنهایی باعث می‌شود تا ویدئوهای گرفته‌شده با مدل اولترا بسیار بهتر به نظر برسند.

عمر باتری و شارژدهی

باتری ۴۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گلکسی اس ۲۳ پلاس نسبت به نسل پیشین خود، از ظرفیت بیشتری برخوردار است و از توان شارژ ۴۵ وات سیمی و ۱۵ وات بی‌سیم درست مانند مدل اولترا با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد.

باتوجه‌به اینکه هر دو گوشی از پردازنده Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 Mobile Platform for Galaxy با فرکانس ۳٫۳۶ گیگاهرتز استفاده می‌کنند، تفاوت جزئی ظرفیت باتری هرگونه مزیت مصرف انرژی را که S23+ ممکن است به دلیل نمایشگر کوچک‌تر با وضوح پایین‌تر داشته باشد، جبران می‌کند. در واقعیت، گلکسی اس ۲۳ اولترا با ویژگی نرخ تازه‌سازی قابل‌تنظیم و باتری کمی بزرگ‌تر خود، عمر باتری بهتری از خود نشان می‌دهد.

طبق آزمایش‌های انجام شده، باتری گلکسی اس ۲۳ اولترا در عرض یک ساعت (به طور دقیق ۶۶ دقیقه) به طور کامل شارژ می‌شود که تقریباً همان زمانی است که شارژ گلکسی اس ۲۳ پلاس طول می‌کشد. این زمان با شارژ ۲۳ دقیقه‌ای که در OnePlus 11 مشاهده شده است، بسیار متفاوت است. باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی سامسونگ بسیار سریع‌تر از گوشی‌های اپل شارژ می‌شود، اما در مقایسه با برندهای چینی و شارژرهای ۱۰۰ واتی آن‌ها، جای بهبود وجود دارد.

سخن پایانی

با دوبرابر کردن ظرفیت ذخیره‌سازی نسخه پلاس از ۱۲۸ به ۲۵۶، سامسونگ در واقع شکاف مشخصات گلکسی S23+ و S23 Ultra را نسبت به تفاوت‌های موجود بین نسل‌های قبلی خود کم کرده است. بااین‌حال، سامسونگ نهایت سعی خود را کرده است تا ۱۰ میلیون تومان اضافه، ارزش خرید نسخه اولترا را داشته باشد.

S23 Ultra نه‌تنها قدرتمندترین زوم را در یک گوشی هوشمند ارائه می‌کند، بلکه پیشرفته‌ترین حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی را نیز ارائه می‌کند که هر گوشی اندرویدی یا حتی آیفون‌های اپل از جمله Galaxy S23+ را پشت سر می‌گذارد. انعطاف‌پذیری نهایی عکاسی با روش ورودی اضافی آن به لطف قلم S داخلی افزایش می‌یابد، درحالی‌که صفحه‌نمایش LTPO OLED روشن‌تر و نرخ تازه‌سازی پویا بسیار انعطاف‌پذیرتری دارد.

با همه این‌ها، انتخاب نهایی بر عهده خریداران بوده و ترجیحات کاربران حرف آخر را می‌زند. اگر اندازه کوچک‌تر، وزن کم‌تر و قیمت برایتان مهم است، گلکسی اس ۲۳ پلاس می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. در غیر این صورت، سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا ارزشش را دارد.

انتهای پیام

مرتبط با : سامسونگ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز