گوشی گلکسی اس ۲3 سامسونگ بهتر است یا پیکسل ۷ گوگل؟

با معرفی پرچمداران جدید سامسونگ، تمام توجهات به‌سوی این گوشی بوده است؛ اما این گوشی در میان یکی از بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۲ میلادی، یعنی پیکسل ۷ گوگل چه حرفی برای گفتن دارد؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، گوگل در سال‌های اخیر با معرفی گوشی‌های پیکسل خود و به‌کارگیری آخرین آپدیت‌ها و ویژگی‌های مخصوص اندروید – که یکی دیگر از محصولات گوگل است – در این گوشی‌ها، همیشه جایگاه خود را در لیست بهترین برندهای گوشی‌های پرچمدار حفظ کرده است. بااینکه پیکسل‌ها در ایران آن‌چنان پرطرف‌دار نیستند، اما در بازار جهانی همیشه جزو محبوب‌ترین پرچمداران اندرویدی بوده‌اند.

کاماپرس در ادامه، به مقایسه دو گوشی Galaxy S23 سامسونگ و Pixel 7  گوگل می‌پردازد؛

آریاک سفر

طراحی، نمایشگر و دوام

اگر برآمدگی جزیره دوربین‌های پشتی سامسونگ گلکسی اس 23 حذف نمی‌شد، تشخیص تفاوت این گوشی با سری پیشین خود، یعنی اس ۲۲، بسیار سخت بود. به قدرت می‌توان گفت که تنها تغییر طراحی قابل‌تشخیص در طراحی این گوشی، همان برآمدگی دوربین‌ها است. این گوشی مانند آیفون اپل، یک صفحه‌نمایش 6٫1 اینچی دارد که به آن حس جمع و جوری می‌بخشد؛ همچنین در ساخت این گوشی از مواد درجه یک و باکیفیت مانند شیشه و آلومینیوم استفاده شده است. همین امر باعث شده تجربه‌ای باکیفیت و درجه یک به کاربر منتقل کند.

از سوی دیگر، پیکسل ۷ ظاهری شبیه به پیکسل ۶ دارد و نوار دوربین خاص خود را در همان موقعیت پیشین حفظ کرده است. این گوشی با اندازه 6٫3 اینچی، کمی کوچک‌تر از پیکسل 6 است و نوار دوربین با فلز، و نه شیشه پوشانده شده است.

در پنل جلویی، هر دو دستگاه دارای صفحه‌نمایش AMOLED روان هستند. تفاوت چشمگیر بین آن‌ها در چگونه روان بودن نمایشگر آن‌هاست. اس ۲۲ نمایشگر بهتری نسبت به پیکسل 7 با نرخ نوسازی متغیر 120 هرتز داشت که درست مانند پیکسل 7 پرو است. گلکسی اس ۲۳ تمام ویژگی‌های اس ۲۲ را حفظ کرده و اکنون روشن‌تر از پیش است. نمایشگر پیکسل خوب است، اما به‌پای اس ۲۳ نمی‌رسد. در نهایت، اس ۲۳ با نسل دوم گوریلاگلس Victus جدید در مقایسه با نسل اول گوریلاگلس Victus پیکسل 7 عرضه می‌شود. باز هم پیکسل بد نیست، اما گلکسی اس ۲۳ آن را شکست می‌دهد.

تنها ویژگی برجسته پیکسل در اینجا طراحی است. نوار دوربین نسبتاً چشمگیر است و رنگ‌های انتخابی گوگل، به‌ویژه رنگ سبز جذاب آن، باعث می‌شود که تمام گوشی‌های پیکسل 7 هم شاداب و هم رسمی به نظر برسند. رنگ‌های گلکسی اس ۲۳ خوب هستند، اما واقعاً چیز جدید و جذاب‌تری را ارائه نمی‌کنند.

  • برنده: سامسونگ گلکسی اس ۲۳

عملکرد، عمر باتری و شارژدهی

گلکسی اس ۲۳ به پردازنده اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲ کوالکام مجهز شده است. این پردازنده، بهترین و جدیدترین پردازنده‌ای است که می‌توان در گوشی‌های اندروید یافت و نسخه استفاده شده در این گوشی، مخصوصاً برای سامسونگ ساخته شده است. با 8 گیگابایت رم، در اس ۲۳ چیز زیادی برای گفتن باقی نمی‌ماند. پیکسل 7 نیز با پردازنده Tensor 2 گوگل عرضه می‌شود. این پردازنده در درجه اول برای وظایف هوش مصنوعی ساخته شده است، و در نتیجه، در بنچمارک‌های مصنوعی از گوشی‌های اندرویدی رقیب عقب‌تر قرار می‌گیرد. بااین‌حال، این امر را نمی‌توان یک نقص قلمداد کرد و این گوشی هنوز هم برای استفاده بسیار سریع است.

از نظر باتری، تشخیص برنده دشوار است. تراشه‌های Tensor گوگل تمایل به گرم‌شدن بیش از حد و تخلیه باتری را نشان داده‌اند و این نقصی است که نسل به نسل منتقل شده است. درحالی‌که سایر تلفن‌ها هوشمند نیز همچنان به‌سرعت تخلیه می‌شوند و داغ می‌کنند، اما در شرایط یکسان، گوشی‌هایی که از پردازنده کوالکام استفاده می‌کنند نسبت به تلفن‌های مشابه پیکسل، خنک‌تر می‌مانند و عمر باتری طولانی‌تری دارند.

از نظر شارژ، پیکسل 7 نیز کندتر از گلکسی اس 22 شارژ می‌شود. ازآنجایی‌که اس ۲۳ از همان فناوری شارژ اس ۲۲ استفاده می‌کند، می‌توان حدس زد که پیکسل ۷ در اینجا نیز عقب می‌ماند.

  • برنده: سامسونگ گلکسی اس ۲۳

دوربین‌ها

دوربین‌ها قسمت دیگری هستند که بدون بررسی کامل، تشخیص اینکه کدام گوشی در آن بهتر است، دشوار است. پیکسل ۷ یک گوشی بسیار خوب با دوربین‌های چشمگیر است. گوگل از پیکسل ۶، از همان چیدمان دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل و دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که به لطف ویژگی‌های نرم‌افزاری و بهینه‌سازی‌های گوگل، همواره بهترین در رده قیمتی خود هستند.

بااین‌حال، سامسونگ در اینجا بیشتر از گوگل ارائه می‌دهد. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی اس ۲۳ تصاویری نزدیک به گوگل پیکسل را می‌گیرد که تشخیص تفاوت آن‌ها واقعاً سخت است. لنز فوق‌عریض آن نیز تصاویر عریض‌تری می‌گیرد و زوم فوق‌العاده نرم‌افزاری گوگل نمی‌تواند با زوم دوربین اپتیکال و واقعی رقابت کند.

  • برنده: سامسونگ گلکسی اس ۲۳

نرم‌افزار و امکانات

هر دو گوشی از اندروید 13 پشتیبانی می‌کنند. پیکسل نسخه Google آن را با زبان طراحی Material You قوی در همه جنبه‌های نرم‌افزار اجرا می‌کند و ظاهر و احساسی یکپارچه به آن می‌دهد. رابط کاربری OneUI 5.0 سامسونگ نیز دارای پوسته‌های Material You است که با استایل متمرکزتر سامسونگ ترکیب شده است و همچنان بسیار کاربردی و قوی است. سامسونگ پوشش اندروید خود را با مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ویژگی‌هایی که در گوگل پیدا نمی‌شود، پر می‌کند که از آن‌ها می‌توان به برنامه‌های از پیش نصب شده مایکروسافت که با ویندوز همگام می‌شوند اشاره کرد. همچنین در ویندوز با برنامه Your Phone می‌توان از برنامه‌های سامسونگ در رایانه شخصی استفاده کرد. گوگل نیز بر روی پروژه مشابهی کار می‌کند، اما تاریخ عرضه‌ای برای آن اعلام نشده است.

وقتی صحبت از به‌روزرسانی‌ها می‌شود، پیکسل در بحث سرعت برنده می‌شود، اما از نظر طول عمر ضعیف است. سامسونگ گلکسی اس ۲۳ چهار به‌روزرسانی اندروید و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی تضمینی دریافت می‌کند. باوجود استفاده از تراشه‌های خود، گوگل تنها سه به‌روزرسانی اندروید را برای پیکسل عرضه می‌کند و نظر آپدیت‌های امنیتی با سامسونگ مطابقت دارد. این بدان معناست که یک اس ۲۳ می‌تواند اندروید 18 را با یک سال عمر بیشتر اجرا کند، درحالی‌که پیکسل 7 در اندروید 17 گیر خواهد کرد؛ ولی تجربه نشان داده که پشتیبانی غیررسمی جامعه توسعه‌دهندگان پیکسل‌های گوگل بسیار فعال‌تر و به‌روزتر است.

پیکسل با ویژگی‌هایی مثل Now Playing برای شناسایی موسیقی در اطراف کاربر، پشتیبانی بومی‌تر کیف پول گوگل (Wallet)، دستیار گوگل (Assistant)، و زبان طراحی کاملاً تحقق‌یافته Material You، مملو از ویژ‌گی‌های کوچک مفید است. بااین‌حال، گوشی سامسونگ از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است. حتی از سفارشی‌سازی قفل صفحه به روشی مشابه آیفون‌ها پشتیبانی می‌کند، و انتخاب گسترده‌تری از لوازم جانبی شخص ثالث برای گسترش عملکرد تلفن کاربر وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، یافتن قاب‌ها و لوازم جانبی موردپسند کاربران برای سامسونگ گلکسی اس ۲۳ بسیار ساده‌تر است.

گوگل در ویژگی‌های نرم‌افزاری به‌طورقطع برنده می‌شود، اما سامسونگ بسته جامع‌تری را ارائه می‌دهد.

  • برنده: سامسونگ گلکسی اس ۲۳

قیمت و دسترسی

در مقایسه قیمت جهانی این دو گوشی، گوگل پیکسل ۷ با قیمت ۵۹۹ دلاری و امکاناتی که ارائه می‌دهد، قطعاً از اس ۲۳ ۷۹۹ دلاری سامسونگ به‌صرفه‌تر است. پیکسل ۷ در بازار ایران با حافظه ۱۲۸ و رم ۸ گیگابایتی در بازه قیمتی ۳۳ میلیون تومانی و با حافظه ۲۵۸ و رم ۸ گیگی در بازه ۳۸ میلیون تومانی قرار دارد.  باوجود عدم واردات رسمی گلکسی اس ۲۳، برخی فروشندگان این گوشی را با حافظه ۲۵۶ و رم ۸ گیگابایتی با قیمت ۵۰ میلیون تومان و وضعیت رجیستری نامشخص به فروش می‌رسانند. برای قیمت اصلی این گوشی باید منتظر واردات رسمی و رجیستر شدن آن ماند.

درهرصورت، پیکسل ۷ گوگل با امکانات مذکور و قیمت پایین‌تر، پول خوبی را ذخیره خواهد کرد؛ اما اس ۲۳ هم با ویژگی‌های خاص خود آن ۲۰۰ دلار را جبران می‌کند.

برنده نهایی: سامسونگ گلکسی اس ۲۳

گوشی‌های سامسونگ به دلایل مشخصی محبوب هستند. این شرکت یک ماشین پیشرفته ساخته است که کاری را انجام می‌دهد که هرکسی از یک گوشی هوشمند انتظار دارد. مجموعه بزرگ قاب‌ها و لوازم جانبی سامسونگ به این معنی است که گوشی کاربر می‌تواند بیشتر مطابق با سلیقه او طراحی شود و اکوسیستم به‌روز سامسونگ تضمین می‌کند که نیازی به حسادت به دوستانی که آیفون دارند نیست. ممکن است گلکسی اس ۲۳ گران باشد و ممکن است به‌روزرسانی‌های کندتر از پیکسل دریافت کند، اما مناسب لقب «آیفون اندرویدی» است.

پیکسل ۷ گوگل با قیمت به‌صرفه‌تر، به‌هیچ‌عنوان گوشی بدی نیست. ولی وقتی حرف از مقایسه این دو گوشی به میان می‌آید، اس ۲۳ کهکشانی سامسونگ در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

نویسنده: مهدی‌یار بلدزاده

انتهای پیام

مرتبط با : سامسونگگوگل
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز