گزارش مرور حساب ها چیست؟

محاسب پرداز-کاماپرس
ژیوار

اطلاع داشتن از دانش و اصطلاحات حسابداری، به افراد و کسب و کارهای مختلف در مدیریت کارها کمک شایانی می‌کند. گزارش مرور حساب‌ها یکی از قابلیت‌های نرم‌افزارها و برنامه‌های حسابداری است که به کاربران امکان می­دهد همه حساب‌ها و ارتباط آن‌ها را در یک ساختار درختی و پلکانی جست‌وجو و بررسی ‌کنند. ساختار این گزارش شبیه به تراز آزمایشی است و تا حدی شبیه به آن عمل می‌کند. این قابلیت، بررسی گردش حساب‌های بدهکاران و بستانکاران تجاری را ساده‌تر می‌کند و چشم‌انداز کلی به افراد می‌دهد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی بیشتر گزارش مرور حساب ‌ها پرداخته است.

منظور از بدهکار و بستانکار تجاری چیست؟

به تامین‌کنندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدمات که در ازای آن پولی دریافت نمی‌کنند، بستانکار تجاری گفته می‌شود. به عبارتی این اشخاص حقیقی یا حقوقی به صورت اعتباری فعالیت می­کنند. بدهکار تجاری به اشخاص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که هنگام ثبت عملیات مالی، در مقابل فروش یا درآمد قرار می‌گیرند و برای معاملات تجاری به شکل اعتباری شناخته می‌شوند. این دو از پرتکرارترین اصطلاحات حسابداری هستند که در اموری مانند ثبت معامله‌های شکل‌گرفته کاربرد دارند.

گزارش حسابداری-کاماپرس

گزارش تراز آزمایشی چیست؟

تراز آزمایشی، اغلب در پایان هر ماه تهیه می‌شود و شامل فهرستی از نام و مانده حساب‌های دفتر کل می‌شود. این تراز با هدف توازن مانده حساب‌های دفتر کل تهیه می‌شود و آزمون می‌شود. بعد از تهیه تراز آزمایشی با خیال راحت می‌توان از حساب‌های دفتر کل برای تهیه صورت‌های مالی استفاده کرد. اگر تراز آزمایشی نشان دهد که بین مانده‌ حساب‌های سطح کل توازن وجود ندارد، نمی‌توان صورت‌های مالی دقیقی را به دست آورد. البته لازم به ذکر است که بین تراز آزمایشی و ترازنامه تفاوت وجود دارد. هدف از ایجاد تراز آزمایشی، بررسی مانده‌ حساب‌های دائم و موقت است، ولی در ترازنامه، صرفا مانده حساب‌های دائمی گزارش می‌شود.

دریان سفر امید

گزارش ترازها به انواع مختلف دو ستونی، چهار ستونی، شش ستونی و هشت ستونی نوشته می‌شود. گزارش تراز دو ستونی فقط مانده حساب بدهکاران و بستانکاران تجاری را نشان می‌دهد. در گزارش تراز چهار ستونی علاوه بر این موارد، ستون بدهکار طی دوره و بستانکار طی دوره نیز قابل مشاهده و بررسی است. گزارش‌های شش ستونی نیز علاوه بر این موارد، شامل ستون‌های اول بدهکار و بستانکار است. گزارش تراز هشت ستونی، به اضافه موارد ذکر شد، دو ستون بستانکار تا کنون و دو ستون بدهکار تا کنون را نشان می‌دهد.

گزارش مرور حساب ها چه کاربردی دارد؟

واکاوی حساب‌ها  و آگاهی از وضعیت گردش حساب‌ها به کمک گزارش مرور حساب‌ ها به دست می‌آید. یکی از ویژگی‌های مهم گزارش مرور حساب‌ ها این است که امکان انتخاب ارتباط حساب‌ها با یکدیگر را برای کاربران فراهم می‌کند. این ویژگی گزارش مرور حساب‌ ها باعث می‌شود که افراد بتوانند وضعیت گردش و مانده کلیه حساب‌های تعریف‌شده در سیستم حسابداری را در یک نگاه اجمالی بررسی کنند. همچنین امکان بررسی حساب‌های زیرمجموعه، طرف حساب‌ها، مراکز هزینه و پروژه‌های مرتبط با آن نیز برای افراد فراهم می‌شود. هیچ محدودیتی در انتخاب حساب‌ها به طور صعودی یا نزولی وجود ندارد و دسترسی آسان به حساب‌ها نیز از سایر مزیت‌های استفاده از گزارش مرور حساب‌ ها محسوب می‌شود.

گزارش تراز-کاماپرس

چرا باید گزارش حسابداری تهیه کرد؟

گزارش حرفه‌ای حسابداری، دید بسیار کلی و دقیقی از وضعیت مالی یک شرکت یا کسب و کار در یک دوره زمانی را نشان می‌دهد. همچنین جزئیات معاملات و عملیات تجاری را می‌توان به تفصیل در گزارش حرفه‌ای حسابداری مشاهده کرد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گزارش حرفه‌ای حسابداری برای صاحبان کسب و کار به شدت ضروری است و آنان می‌توانند از طریق این گزارش‌ها از عملکردها و مدیریت صحیح مطلع شده و بتوانند برای ادامه مسیر شغلی خود تصمیم‌های درستی بگیرند. لازم به ذکر است که تهیه گزارش‌های مالی حرفه‌ای به حفظ بودجه و اطمینان از استراتژی‌های به‌کارگرفته ‌شده، کمک می‌کند.

استفاده از خدمات گزارش مرور حساب ها

شرکت “محاسب پرداز حکمت” با بیش از 25 سال سابقه در زمینه IT و فروش و پشتیبانی نرم‌افزارهای حسابداری به عنوان نمایندگی منتخب از شرکت طرفه‌ نگار انتخاب شده و به فعالیت می‌پردازد. این شرکت تاییده بیش از 3000 بنگاه اقتصادی را داشته و تاکنون 700 پروژه موفق در کارنامه فعالیت خود به ثبت رسانده است. صاحبان شرکت‌ها  و کسب و کارها برای دریافت خدمات حسابداری آنلاین، می‌توانند به این مجموعه مراجعه کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانند به وبسایت /https://mohasebpardaz.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : محاسب پرداز
نهال گشت
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
آریاپی
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز