کتاب امانتی در چهل سالگی نشر چشمه رونمایی شد

آریاک سفر

در شبی که بسیاری از نویسندگان و مترجمان به‌نام ایران دورهم جمع شده بودند تا چهل‌سالگی نشر چشمه را پاس بدارند، از کتاب امانتی که داستان 40 سال تلاش حسن کیائیان، بنیانگذار این انتشارات است، رونمایی شد.

به گزارش کاماپرس، این کتاب خواننده را با 74 سال زندگی حسن کیائیان همراه می‌کند؛ خواننده به کوچه‌های بابل و دوران محمدرضا پهلوی می‌رود و از آنجا تا خیابان کریم‌خان و خیابان انقلاب تهران، گام به گام با نویسنده پیش می‌آید. این کتاب با اصرار فرزندان حسن کیائیان، خلق شده است. آن‌ها سال‌ها به پدر اصرار می‌کنند تا روایت خود از تاسیس چشمه را به رشته تحریر درآورد اما اصرارهای آن‌ها هربار با پاسخ منفی مواجه می‌شده است؛ تا اینکه بروز برخی تنگ‌نظری‌ها نسبت به نظر چشمه، اصرارها را موثر می‌کند و کیائیانِ بزرگ رضایت می‌دهد تا کتابی درباره تاریخ چشمه نوشته شود. این کتاب حاصل گفتگوهای طولانی سینا دادخواه را موسس چشمه است. یکی از ویژگی‌های کتاب، تصاویر جذاب و گیرای آن است. اولین عکس کتاب، یک عکس خانوادگی دسته‌جمعی است از همسر حسن کیائیان و سه پسرش که همگی در چرخیدن چرخ چشمه نقش داشته و دارند.

 

کیائیان در این کتاب، علاوه بر نشر چشمه درباره چالش‌ها و فراز و فرودهای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز مطالب خواندنی و ناگفته‌ای را بیان کرده است. 40 سال فعالیت مستمر در عرصه فرهنگ و نشر، به راوی این امکان را داده تا تجربه‌هایش از اکثر دولت‌ها  و وزرا و مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با جزئیات روایت کند. در امانتی، خواننده با سردی و گرمی وزارت فرهنگ در دوران وزارت سیدمحمد خاتمی، میرسلیم، مهاجرانی، مسجد جامعی، صفار هرندی، صالحی امیری و… آشنا می‌شود.

دریان سفر امید

کیائیان در بخش‌های پایانی کتاب، ماجرای سه سال تعلیق نشر چشمه را روایت می‌کند. وی بیان می‌کند که چطور به بهانه کتابی که هرگز چاپ نشد، فعالیت‌های چشمه را متوقف کردند و در نهایت چگونه با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، زینک کتاب‌های چشمه یکی پس از دیگری روی ماشین‌های چاپ بسته شد. یکی از نکات جالب چشمه در سال‌های توقف فعالیت، به قلم حسن کیائیان این بود که «خوشبختانه با این که هزینه مادی و معنوی این دو سه سال تعلیق خیلی سنگین بود و عملا زمین‌گیرمان کرد، در آن مدت هیچ‌یک از همکاران‌مان را در نشر چشمه تعدیل نکردیم و تا جایی که توانستیم سعی کردیم با سیلی صورت‌مان را سرخ نگه داریم و شرافت انسانی‌مان را حفظ کنیم».

 

شیوه روایت کیائیان در کتاب امانتی، هم امیدآفرین است و هم تلخ. خواننده با واقعیت‌ها و سختی‌های غیرقابل انکار و غیرقابل‌باور کار فرهنگی در این جامعه آشنا می‌شود. یکی از کلیدواژه‌هایی که مو را به تن خواننده سیخ می‌کند «تنهایی» است. کیائیان که با وسواس و هنرمندی وقایع تاریخی چهار دهه گذشته را روایت می‌کند، در بخشی از کتاب به ماجراهای کانون نویسندگان و البته قتل جعفر پوینده و محمد مختاری اشاره می‌کند. او پس از روایت برخی چالش‌هایی که درباره فعالیت‌های کانون داشته، به نقل از محمد مختاری می‌نویسد: تازه امروز فهمیدم که ما در این مملکت چقدر تنهاییم.

امانتی در 328 صفحه توسط نشر چشمه به چاپ رسید و در جشن چهل‌سالگی این انتشارات رونمایی شد. در این مراسم از نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان، ویراستاران و تعدادی از فعالان فرهنگی که در 4 دهه گذشته همراه و هم‌مسیر چشمه بودند تقدیر شد. محمود دولت‌آبادی، ژاله آموزگار، محمد شمس لنگرودی، گلی امامی، پیمان خاکسار، مصطفی مستور، عادل فردوسی‌پور، ناهید طباطبایی، حسن میرعابدینی، پیمان هوشمندزاده، پروین علی‌پور، فرمهر منجزی و ابوالقاسم اسماعیل‌پور از جمله افرادی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

انتهای پیام

مرتبط با : نشر چشمه
سفریار آریا
ژیوار
فروشگاه اینترنتی فرنا
آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “کتاب امانتی در چهل سالگی نشر چشمه رونمایی شد

  1. بهرام گفته:

    یک کتاب خواندنی درباره کاری سخت در ایران است؛ کار فرهنگی مستقل و منتقدانه در ایران بسیار سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان