کاهش ارزش لیر ترکیه به زودی متوقف می‌شود؟!

ژیوار

لیر ترکیه در پایان سال 2021 کاهش ارزش شدیدی را تجربه کرد و قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی این کشور بالا رفت. حال اقتصاددانان پیش بینی کرده‌اند که بعد از جلسه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه در روز پنج شنبه، این بار نرخ بهره در سطح 14 درصد باقی بماند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، 17 اقتصاددان در نظرسنجی فورکس هابر شرکت کرده و درباره ثبات نرخ بهره ترکیه طی سه ماه آینده نظر داده‌اند. این در حالی است که نزدیک به نیمی از این اقتصاددانان در پیش بینی نرخ سیاست پایان سال شرکت نداشتند و از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کردند. نظرات درباره سیاست کاهش نرخ بهره و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد، تفاوت دارد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

دریان سفر امید

ترکیه در حال حاضر طرح جدید سپرده گذاری وابسته به ارز دولتی را اجرایی کرده اما سرمایه گذاران نسبت به این طرح مطمئن نیستند. طبق این طرح، پس انداز کنندگان می‌توانند برای هر کاهش ارزشی غرامت دریافت کنند. این طرح به منظور جذب بیشتر افراد برای سرمایه گذاری ارز ملی تبیین شده تا از ذخیره ثروت به صورت دلار دور شوند.

هفته اخیر، دولت ترکیه شرکت‌هایی را هم به طرح سپرده گذاری اضافه کرد و ضمن ارائه معافیت‌های مالیاتی بر عایدی سرمایه، شرایط  مناسب را برای ملحق شدن شرکت‌های بیشتر به این طرح فراهم آورد.

سیاست‌های دولت ترکیه برای توقف کاهش ارزش لیر و پیامدهای آن

اورلم دریچی سنگول، شریک موسس گروه مشاوره اقتصادی اسپین کانسولتینگ، اعلام کرده که نرخ‌های بهره باید به میزان قابل توجهی بالا رود تا تورم را مهار کند. اما بانک مرکزی ترکیه برعکس عمل کرده و کاهش نرخ‌ها را پس از سه ماهه اول امسال از سر خواهد گرفت. سنگول پیش بینی کرده تا پایان سال نرخ بهره ترکیه به 9 درصد خواهد رسید.

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز