چگونه خرابی‌ های رایج گیربکس دستی را تشخیص دهیم؟

شاخص-کاماپرس
ژیوار

در خودروهایی نظیر پراید، کوئیک، سمند، ال نود و دیگر خودروهای ایرانی و حتی خارجی استفاده از گیربکس دستی امری رایج است. این گیربکس‌ها وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌های خودرو را برعهده دارند. این فرآیند در گیربکس‌های دستی با استفاده از پدال کلاچ و دنده اتفاق می‌افتد. در واقع گیربکس‌ دستی در سرعت‌های مختلف توسط راننده هدایت و تنظیم می‌شود و این اتفاق کنترل عملکرد خودرو را به صورت دستی در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ هرگونه اختلال در گیربکس دستی نیز می‌تواند کنترل خودرو را با چالش روبرو کند.

کاماپرس در این گزارش به معرفی نحوه تعمیر گیربکس دستی و مشکلات رایج در مواجهه با آن خواهد پرداخت.

نکاتی جهت جلوگیری از آسیب به گیربکس دستی

نظارت مستمر بر عملکرد قطعات مختلف خودرو می‌تواند از ایجاد آسیب و صدمات جدی‌تر به قطعات مختلف خودرو جلوگیری کند. یکی از نکات کلیدی در حفظ و نگهداری گیربکس، بررسی مداوم میزان روغن آن است. روغن گیربکس‌های باکیفیت معمولا از ایجاد سایش و فرسایش قطعات داخلی گیربکس جلوگیری می‌کنند. در بازدید دوره‌ای خودرو نیز بهتر است سطح روغن موتور، مخزن روغن و قطعات جزئی بازرسی شود و در صورت وجود مشکل در همان مراحل اولیه رفع شود؛ عدم توجه به این مسئله می‌تواند موجب آسیب جدی به گیربکس دستی و تعویض کلی آن شود و تعمیر گیربکس دستی را با چالش روبرو کند.

نکاتی جهت جلوگیری از آسیب به گیربکس دستی-کاماپرس

مشکلات رایج و آسیب به گیربکس دستی

اولین و شایع‌ترین مشکل در گیربکس دستی، ایجاد سایش دنده‌هاست؛ معمولا این اتفاق طی دو حالت رخ می‌دهد : انجام نادرست تعویض دنده و عدم توجه و رسیدگی به‌موقع به تعویض روغن گیربکس. در صورت وجود هرگونه مشکل در گیربکس دستی، معمولا هنگام تغییر دنده، صدایی ناخوشایند ایجاد می‌شود.

دریان سفر امید

همچنین خرابی بلبرینگ نیز می‌تواند در سرعت‌های بالا موجب ایجاد لرزش در دسته دنده شود. این مشکل نیز معمولا بر اثر انتخاب روغن گیربکس بی‌کیفیت رخ می‌دهد. البته در صورت استفاده از روغن گیربکس مرغوب نیز، باز هم احتمال نشتی روغن وجود دارد. بنابراین برای تعمیر گیربکس دستی، در صورت ایجاد هرگونه مشکل می‌توان به دنبال منبع نشتی روغن نیز گشت. هنگام بروز چنین مشکلاتی، مراجعه به تعمیرگاه و یا دریافت مشاوره تلفنی از مجموعه‌های آنلاین جهت تعمیر گیربکس دستی بهترین راهکار است.

مشکلات رایج و آسیب به گیربکس دستی-کاماپرس

مراحل تعمیر گیربکس دستی

پیش از هر چیز، ابتدا باید علت خرابی و یا عملکرد نامناسب دنده‌ها بررسی شود. تشخیص این امر و تعمیر گیربکس دستی، معمولا نیازمند تخصص است. در برخی موارد، شاید نیاز باشد کل گیربکس تعویض شود. بنابراین تعمیر توسط خود راننده و یا افراد غیرمتخصص به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

چنانچه مشکل جزئی و در حد نشتی روغن باشد، می‌بایست محل نشتی شناسایی و تعمیر شود. معمولا تعویض واشرها و آب‌بندی مجدد مخزن روغن می‌تواند این مشکل را برطرف کند. اگر سایش دنده‌ها نیز زیاد باشد، معمولا نیاز به تعویض قطعات است. در برخی موارد نیز، امکان دارد منشا مشکل دیسک کلاچ و بلبرینگ باشد که تعویض آن نیز می‌تواند مشکل گیربکس را برطرف کند.

در تعمیر گیربکس دستی، استفاده از قطعات اصل و باکیفیت ضروری است. عدم توجه به این موضوع می‌تواند موجب ایجاد مشکلات جدی‌تر شود. بنابراین هنگام تهیه قطعات مورد نیاز جهت تعمیر گیربکس دستی، بهتر است به استانداردهای سازنده خودرو نیز توجه داشت تا عملکرد و دوام گیربکس در بالاترین سطح ممکن باقی‌ بماند.

مراحل تعمیر گیربکس دستی

تعمیر گیربکس دستی از طریق «الو گیربکس»

مجموعه الو گیربکس به عنوان تعمیرگاه تخصصی گیربکس دستی و اتوماتیک مشغول فعالیت است. کلیه مراحل تشخیص و عیب‌یابی و همچنین تعمیر گیربکس پس از مشاوره‌‌های تخصصی با کارشناسان این مجموعه قابل انجام است. الو گیربکس خدمات آنلاین خود را 24 ساعته به صورت اینترنتی و تلفنی ارائه می‌دهد؛ لازم به ذکر است که تمامی خدمات این مجموع مشمول گارانتی و پشتیبانی است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت این مجموعه به نشانی  https://alogearbox.com مراجعه کنند یا با شماره‌ تماس 09122541178 ارتباط بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : الو گیربکس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز