هرآنچه باید درباره پایتخت سفال ایران بدانید

لالجین_کاماپرس
ژیوار

لالجین همدان معروف به شهر گل و سفال از جذابیت‌های دیدنی این شهر است. ثبت هنر سفالگری لالجین همدان در فهرست شهرهای جهانی صنایع‌دستی باعث شهرت این شهر و جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شود. چه علاقه‌مند به هنر سفالگری باشید و چه به بازدید از دیدنی‌های همدان علاقه داشته باشید، پیشنهاد می‌شود سفر به این مقصد را در برنامه‌های گردشی خود بگنجانید.

کاماپرس در این گزارش جذابیت‌ها و مسیر دسترسی به لالجین همدان را معرفی می‌کند.

معرفی لالجین همدان

لالجین همدان به نام «پایتخت سفال ایران» و حتی «پایتخت سفال خاورمیانه و جهان» معروف است و بیشتر از ۸۰۰ سال قدمت دارد. لالجین همچنین به دلیل هوای خنکی که دارد مقصدی عالی برای فرار از گرمای تابستان است. علاوه بر سفال، دیزی‌های خوش‌مزه لالجین نیز شهرت زیادی دارند.

بیشتر بخوانید:

لالجین همدان کجاست؟

لالجین در ۲۵ کیلومتری همدان و شهرستان بهار واقع‌شده است. برای بازدید از جاهای دیدنی لالجین باید به ۱۰ کیلومتری شهرستان بهار بروید.

دریان سفر امید

لالجین_کاماپرس

مسیرهای دسترسی به لالجین

سفر به لالجین همدان با خودرو شخصی و اتوبوس و قطار مقدور است. اگر از تهران حرکت کنید تا همدان با قطار حدود ۵ ساعت و با ماشین حدود ۴ ساعت راه در پیش دارید. نزدیک‌ترین مسیر از طریق جاده ساوه به سمت همدان است. اگر مبدأ سفرتان از شهرهای جنوب شرقی یا مشهد باشد باید اول به گرمسار بروید و از بزرگراه گرمسار-قم وارد مسیر ساوه شوید.

اگر از شهرهای شمالی و شمال شرقی سفر می‌کنید، بهترین مسیر از تهران است. برای افرادی که مبدأ سفرشان شهرهای غربی و شمال غربی ایران است، راحت‌ترین راه سفر با خودرو شخصی است. اگر ساکن شهرهای جنوبی هستید، باید بدانید که فاصله زیادی تا همدان است و سفر با ماشین شخصی ممکن نیست. مگر اینکه در یکی از شهرهای بین راه شب راه بمانید و استراحت کنید.

فاصله لالجین تا همدان

نزدیک‌ترین مسیر از همدان تا لالجین حدود ۲۳ کیلومتر است و نیم ساعت زمان می‌برد. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، باید جاده همدان بیجار را به سمت بلوار آیت‌الله بهاری رفته و بعد به سمت آیت‌الله خمینی بروید.

بهترین زمان سفر به لالجین همدان

آب‌وهوای لالجین سرد و کوهستانی است و در فصل‌های پاییز و زمستان ممکن است گشت‌وگذار در این منطقه سخت و سرد باشد. به‌خصوص زمستان‌ها که همیشه مملو از برف هست.

بهترین زمان سفر به لالجین همدان فصل‌های بهار و تابستان است. تعطیلات نوروز در لالجین هوا هنوز سرد است ولی جمعیت زیادی از گردشگران به همدان سفر می‌کنند. به همین دلیل اواسط اردیبهشت و خرداد و البته فصل تابستان به دلیل خنکی هوا انتخاب خوبی برای سفر به این منطقه محسوب می‌شود.

لالجین_کاماپرس

صنایع‌دستی لالجین همدان

برای خرید سوغات از همدان انواع ظروف سفالی با طرح و رنگ‌های مختلف انتخاب جالبی است. سفال لالجین با مرغوب‌ترین خاک رس و با استفاده از چرخ سفالگری تهیه می‌شود. از انواع ظروف تزیینی و گلدان گرفته تا ظروف مصرف روزانه و هر چیز سفالی که فکرش را کنید، با لعاب‌های رنگی و نقاشی‌های زیبا در اینجا قابل تهیه است.

کارگاه‌های سفال لالجین به ۴ دسته تقسیم می‌شود:

  • کارخانه‌های کاشی
  • کارگاه‌های سنتی
  • تولیدات خانگی
  • تولیدات مدرن

ساعت کار بازار لالجین همدان

برای خرید از بازار لالجین بهترین ساعت ۱۰ صبح تا قبل از ظهر و بعدازظهرها از ساعت ۴ تا غروب است. بعضی از سفال‌فروشی‌ها و کارگاه‌ها هم به‌صورت تمام‌وقت از صبح تا شب باز هستند. البته باتوجه‌به اینکه سفر و گردشگری در این منطقه به‌صورت فصلی است، در روزهایی که گردشگران زیادند از صبح تا شب مغازه‌ها یکسره باز است. ساعات کار بازار لالجین همدان متغیر بوده و بستگی به تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان دارد. مثلاً در فصل زمستان چون گردشگران زیادی به اینجا سفر نمی‌کنند، ساعت کاری بازار سفال لالجین همدان کمتر می‌شود.

اگر دوست داشته باشید وقت بیشتری را در لالجین بگذرانید، بهتر است یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی لالجین همدان را انتخاب و رزرو کنید. این اقامتگاه‌ها تجربه زندگی به سبک سنتی و روستایی را به شما نشان می‌دهد. ظرفیت این اقامتگاه‌ها محدود است و باید پیش‌تر رزرو خود را انجام دهید.

اقامتگاه بوم‌گردی آقبلاغ، اقامتگاه بوم‌گردی خاطره، اقامتگاه بوم‌گردی دولت‌سرا و هتل‌ آپارتمان سینا برخی از اقامتگاه‌های بومگردی لالجین همدان هستند.

انتهای پیام

مرتبط با : اقامت 24الی‌ گشتجاجیگا
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز