چگونه بهترین قهوه ترک را انتخاب کنیم؟

قهوه ترک - کاماپرس
ژیوار

داستان از روزی شروع می‌شود که تصمیم گرفتم یک فنجان قهوه ترک عالی را تجربه کنم. همیشه درباره این قهوه معروف چیزهای زیادی شنیده بودم؛ از عطر و طعم غنی آن گرفته تا مراسم خاصی که برای تهیه‌اش در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و بالکان انجام می‌شود. اما سوال اینجا بود: چگونه می‌توان بهترین قهوه ترک را انتخاب کرد؟

نخستین تجربه با قهوه ترک

چند سال پیش، یکی از دوستانم که به تازگی از سفر به ترکیه برگشته بود، مرا به کافه‌ای دعوت کرد که به گفته او، قهوه ترک‌های فوق‌العاده‌ای سرو می‌کرد. با اشتیاق فراوان به کافه رفتیم. قهوه ترک سفارش دادیم و من با دقت به روش تهیه آن نگاه کردم. وقتی قهوه را به دست گرفتم، از بوی قوی و خوشایندش لذت بردم. اما اولین جرعه را که نوشیدم، احساس کردم چیزی کم است؛ آنچه در فنجان بود با تصوری که از بهترین قهوه ترک داشتم، فاصله زیادی داشت.

پس از این تجربه، تصمیم گرفتم خودم عمیق‌تر به موضوع نگاه کنم و بفهمم چگونه می‌توان بهترین قهوه ترک را تهیه کرد. اولین چیزی که متوجه شدم این بود که انتخاب دانه‌های قهوه اهمیت زیادی دارد. قهوه ترک از دانه‌های عربیکا یا روبوستا تهیه می‌شود، اما کیفیت و منشا این دانه‌ها می‌تواند تفاوت زیادی در طعم نهایی قهوه ایجاد کند. موارد مهم دیگری هم مثل نحوه آسیاب دانه‌ها و روش دم کردن قهوه ترک تاثیر زیادی در طعم قهوه دارند. بعد از مدتی توانستم اطلاعات زیادی درباره انواع قهوه ترک و روش‌های تشخیص یک قهوه ترک باکیفیت کسب کنم. می‌خواهم در اینجا این اطلاعات را به اشتراک بگذارم تا اگر برای شما هم درباره این موضوع سوالاتی بوجود آمد، بتوانید با استفاده از این اطلاعات جواب آن‌ها را پیدا کنید.

چگونه بهترین قهوه ترک را انتخاب کنیم؟

امروز، پس از تجربه‌های متعدد و آموختن از افراد خبره، می‌توانم بگویم که انتخاب و تهیه قهوه ترک، بیش از آنکه یک فرآیند ساده باشد، یک هنر است. هنری که در آن دقت به جزئیات، انتخاب مواد با‌کیفیت و احترام به سنت‌ها، نقش اساسی دارند. اگر می‌خواهید خرید بهترین قهوه ترک را تجربه کنید، باید به همه این نکات توجه کنید و از هر جرعه‌ای که می‌نوشید، لذت ببرید.

اگر می‌خواهید قهوه ترک باکیفیت و مرغوب را تهیه کنید، پیشنهاد من مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است. قهوه ترک نوعی نوشیدنی است که کیفیت آن به شدت به نوع دان استفاده شده تازگی آن‌ها و فرآیندهای رست و آسیاب بستگی دارد. پس بهتر است خرید قهوه ترک خود را از فروشگاه‌ها و وبسایت‌هایی انجام دهید که استانداردهای بالایی داشته و همواره به کیفیت محصولات خود اهمیت می‌دهند.

دریان سفر امید

انواع قهوه ترک

قهوه ترک دیبک

قهوه ترک دیبک از آسیاب دانه‌های قهوه در یک هاون چوبی یا سنگی به نام دیبک حاصل شده و نام خود را از همین هاون گرفته است. این قهوه دارای طعم ملایم و تلخی کمی است.

قهوه ترک مننگیچ

برای تهیه قهوه ترک مننگیچ به جای دان قهوه از میوه‌های درخت پسته وحشی (درخت مننگیچ) استفاده می‌شود که در منطقه آنتپ در ترکیه رشد می‌کند.

قهوه ترک میرا

در دم قهوه ترک میرا از هیچگونه شکری استفاده نشده و نیز پروسه دم چندین بار انجام می‌گیرد. در نتیجه این قهوه دارای طعم بسیار تلخی است که باعث سرو آن در فنجان‌های بسیار کوچک شده است.

قهوه ترک با سقز کوهی

این قهوه همانطور که از نامش پیداست از ترکیب پودر قهوه ترک با سقز طبیعی کوهی حاصل شده و با نوشیدن آن می‌توان به راحتی طعم آدامس یا سقز را احساس کرد.

قهوه ترک کاروان سرا

در تهیه قهوه ترک کاروانسرا از 7 نوع ماده مختلف شامل پودر قهوه ترک، خامه، شکلات، قهوه مننگیچ، خرنوب، ثعلب و سقز کوهی استفاده می‌شود.

قهوه ترک تاتار

برای تهیه قهوه ترک تاتار باید بعد از دم قهوه ترک کلاسیک 2 قاشق چای خوری خامه به آن اضافه کرد. این نوع قهوه ترک معمولا قبل از غذا نوشیدن می‌شود.

قهوه ترک هاتای

دان‌های مورد استفاده برای تهیه قهوه ترک هاتای 2 بار برشته می‌شوند که باعث می‌شود این قهوه تلخی تند و تیزی داشته باشد.

قهوه ترک جیلولی

در تهیه قهوه ترک جیلولی باید قهوه ترک کلاسیک را به روش معمول دم کرده و سپس بادام‌های برشته شده را روی نوشیدنی ریخت.

قهوه ترک - کاماپرس

قهوه ترک دِوِه باتماز

این قهوه فوم بسیار زیاد و قوام بالایی دارد. در تهیه آن باید جذوه را چندین بار از روی حرارت برداشته و هر بار بعد از خالی کردن فوم آن در فنجان، مجدد روی حرارت گذاشت.

قهوه ترک سوواری

تفاوت قهوه ترک سوواری با نوع کلاسیک آن در نحوه سرو است. این قهوه در فنجان چای سرو شده و فرهنگی به جای مانده از دوران عثمانی است.

قهوه ترک آدانا گار

این نوع قهوه ترک دارای طعمی تلخ همراه با نوت‌های طعمی شکلاتی است و به آن قهوه اسپرسو با سبک ترکیه نیز گفته می‌شود.

قهوه ترک ذغالی

در تهیه این نوع قهوه ترک از ذغال به عنوان منبع حرارت استفاده می‌شود که باعث توزیع یکنواخت دما در تمامی قسمت‌های جذوه و عصاره‌گیری بهینه قهوه می‌شود.

انواع قهوه ترک بر اساس درجه رست

قهوه ترک‌ها دارای 3 درجه کلی رست یا برشته شدن هستند و بر این اساس نیز 3 نوع قهوه ترک وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. قهوه ترک رست مدیوم

یکی از پرطرفدارترین انواع قهوه ترک است و با درجه مدیوم رست می‌شود که باعث شده این قهوه، کافئین متوسط به بالا و اسیدیته متوسط به پایینی داشته باشد. فوم قهوه ترک مدیوم هم زیاد است که یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است.

  1. قهوه ترک رست دارک

این نوع قهوه ترک با درجه رست دارک برشته می‌شود و به همین دلیل رنگ قهوه‌ای تیره و طعم بسیار تلخ‌تری نسبت به قهوه‌های ترک دیگر دارد و مناسب افرادی است به طعم تلخ قهوه علاقه زیادی دارند. کافئین قهوه ترک دارک متوسط و اسیدیته آن کم بوده و نیز فوم متوسطی دارد.

  1. قهوه ترک رست لایت

این نوع قهوه ترک همانطور که از اسمش مشخص است با درجه لایت رست می‌شود و به همین دلیل رنگ قهوه‌ای روشن و طعم تلخی ملایمی دارد. همچنین درجه رست لایت این قهوه باعث شده که میزان کافئین زیادی داشته باشد. اسیدیته قهوه ترک لایت زیاد و فوم آن متوسط است.

قهوه ترک با ادویه‌جات

در تهیه برخی قهوه ترک‌ها از ادویه‌جات خاصی استفاده می‌شود که این ادویه‌ها عطر و آرومای خاصی به قهوه می‌بخشند. از جمله محبوب‌ترین قهوه ترک‌های معطر می‌توان به قهوه ترک هندی و یونانی اشاره کرد.

  1. قهوه ترک یونانی

با نوشیدن قهوه ترک یونانی، می‌توانید عطر هل را از آن احساس کنید که برای بسیاری از افراد دلنشین است. ویژگی‌های دیگر این نوع قهوه ترک، درجه رست مدیوم، کافئین متوسط به بالا، اسیدیته متوسط و فوم زیاد آن است.

  1. پودر قهوه هندی

قهوه هندی، قهوه ترکی با طعم خاص و متفاوت است، چون در ترکیبات آن 14 نوع ادویه متفاوت استفاده شده است که باعث طبع گرم قهوه ترک هندی شده است. قهوه ترک هندی باعث هضم بهتر غذا شده و برای رژیم لاغری مناسب است. این قهوه، رست مدیوم، کافئین متوسط به بالا، اسیدیته متوسط به پایین و فوم زیادی دارد.

قهوه ترک - کاماپرس

ویژگی‌های قهوه ترک با‌کیفیت

  1. رنگ یکنواخت پودر قهوه ترک

پودر قهوه ترک با‌کیفیت رنگی یکسان و یکنواخت دارد. چند رنگ بودن و وجود ذراتی با رنگ‌های روشن و تیره به صورت مخلوط، می‌تواند نشانی از کیفیت پایین دانه‌های آسیاب شده و پودر قهوه ترک باشد.

  1. آسیاب کاملا نرم و ریز

آسیاب پودر قهوه ترک باید بسیار ریز و مانند آرد نرم باشد که این باعث می‌شود در حین دم قهوه ترک عصاره‌گیری به بهترین نحو انجام گیرد. همچنین باید اندازه ذرات پودر قهوه ترک کاملا یکدست باشد و ذرات درشت در آن وجود نداشته باشد.

  1. عطر و بوی قوی و تازه

قهوه ترک مرغوب باید بوی قوی و دلپذیری داشته باشد. بوی کهنگی که نشان از گذر زمان زیاد از تولید قهوه ترک و اکسید شدن آن است، به این معنی است که پودر قهوه ترک تازه نیست و کیفیت بالایی ندارد.

  1. فوم ضخیم و ماندگار

یک فنجان قهوه ترک که با استفاده از پودر قهوه ترک باکیفیت دم شده، دارای یک فوم ضخیم و ماندگار است. قهوه‌ای که فوم خوبی ندارد و یا فوم آن به زودی از بین می‌رود، کیفیت چندان خوبی ندارد.

انتهای پیام

مرتبط با : بسیط
نهال گشت
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز