چند نکته مهم که پیش از خرید خودرو باید بدانید + نحوه استعلام سند

استعلام سند خودرو-کاماپرس
ژیوار

اولین کاری که پیش از خرید خودرو باید انجام دهیم، استعلام سند آن است. اگر شما خودرو صفر خریده باشید که تکلیف آن مشخص است و سند در کارخانه به نام شما صادر می‌شود. اما اگر قصد دارید خودرو دست دوم بخریدحتما مطمئن شوید که سند خودرو به نام همان فردیست که در حال بستن قرارداد با او هستید.

به گزارش کاماپرس، موارد بسیاری دیده شده که با ناآگاهی خریدار، کلاهبرداران توانسته‌اند در معامله مشکلاتی به وجود بیاورند. به همین دلیل است که کارشناسان تاکید می‌کنند پیش از هر چیز سند خودرو را استعلام کنید.

در این گزارش به این موضوع می‌پردازیم که چطور باید سند خودرویی که می‌خواهیم خریداری کنیم را استعلام بگیریم.

چرا استعلام سند خودرو لازم است؟

پیش از هرچیز به این مسئله بپردازیم که اصلا چرا باید سند خودرو را پیش از خرید استعلام کنیم. همیشه افرادی بوده‌اند که با کلاهبرداری قصد فروش یک خودرو به چندین نفر را داشته‌اند یا ممکن است خودرو در رهن بوده باشد و خریدار این را به شما نگفته باشد. گاهی هم پیش می‌آید که سند خودرو دارای مشکل است. همچنین با استعلام سند متوجه می‌شوید که خودرو شما چند بار خرید و فروش شده است.

استعلام سند خودرو-کاماپرس

دریان سفر امید

مراحل استعلام سند خودرو

استعلام خودرو از طریق کد ملی: برای اینکه بتوانید از طریق کدملی سند خودرو را استعلام بگیرید باید به صورت حضوری به سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. در این سازمان با ارائه کارت ملی مشخص می‌شود که سند خودوریی به نام شما خورده است یا نه. البته اگر بخواهید بدانید خودرو دست دوم به نام شما ثبت شده یا نه لازم است ابتدا در دفترخانه ثبت شده باشد و پس از آن می‌توانید از طریق کارت ملی، سند خودرو را رویت کنید. البته باید بگویمم که در این روش شما تنها می‌توانید از خودرویی که به نام شماست مطلع شوید و اطلاعات حتی نزدیک‌ترین فرد زندگی‌تان هم به شما داده نمی‌شود، مگر با حکم قضایی.

استعلام از طریق دفاتر اسناد رسمی: راه دیگری که می‌توانید از طریق آن سند مالکیت یک خودرو را مشاهده کنید، دفاتر اسناد رسمی است. در این دفاتر به خوبی مشخص می‌شود که خودرو به نام چه کسی است؟ یا در رهن است یا مورد دیگری دارد.

شما با این روش می‌توانید به صورت آنلاین و غیرحضوری استعلام سند بگیرید. فقط کافی است وارد سایت www.ssaa.ir شوید که متعلق به سازمان ثبت احوال است. ابتدا در نوار بالایی و روی گزنیه «ثبت من» کلیک کنید و پس از آن روی گزینه «اسناد رسمی»، و بعد وارد «تصدیق اصالت سند» شوید.

در بخش استعلام سند مالکیت خودرو، دو رقم نوشته شده روی قسمت راست سند خودرو را در کادر مربوط به شناسه سند و دو رقم سمت چپ را در کادر مخصوص رمز تصدیق وارد کنید.

در مرحله بعدی اطلاعات موجود در سازمان ثبت برای شما نمایش داده خواهد شد. اگر اطلاعات داخل سایت با اطلاعات شما همخوانی نداشت وقت اطلاع دادن به مراجع قانونی است.

بیشتر بخوانید:

سوالات رایج درباره استعلام خودرو

برای بسیاری از ما ممکن است سوالاتی در این زمینه پیش بیاید که در اینجا به برخی از این سوالات پاسخ داده می‌شود.

با شماره پلاک می‌توانیم استعلام سند خودرو بگیریم؟ باید بگوییم که این مورد امکان پذیر نیست چرا که پلاک خودرو قابلیت جابه‌جایی دارد و هرکس می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

استعلام سند خودرو با شاسی امکان پذیر است؟ خیر. شما نمی‌توانید با  شماره شاسی سند خودرو را استعلام بگیرید اما با شماره شاسی می‌توانید خلافی خودرو را دریافت کنید.

می‌توانیم با کدVIN  سند خودرو را استعلام کنیم؟ کد VIN یک کد 17 کاراکتری است که عموما در پشت یا روی کارت خودرو شما ثبت شده است. با این کد می‌توانید اطلاعاتی از جمله عوارض شهرداری یا میزان خلافی خودرو را مشاهده کنید. پس جواب سوال این است که نمی‌توان با کد VIN استعلام سند خودرو را گرفت.

چطور از رهن بودن خودرو مطلع شویم؟

همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد، ممکن است برخی از خودروها در رهن باشند. برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم خودروی مورد نظر ما در رهن است یا خیر باید به سایت شرکت فروشنده مراجعه کنید و در قسمت رهن سند خودرو، مشخصات را وارد و از آزاد بودن یا در گرو بودن خودرو اطمینان حاصل کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : کرمان موتورگروه بهمن
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز