چرا چین جای ایران را در بازار خودروی روسیه گرفت؟

آریاک سفر

با اوج گیری تحریم‌ها علیه روسیه و خارج شدن خودرو سازان خارجی از روسیه، فرصتی ایجاد شد تا ایران بتواند وارد این عرصه شود اما آنطور که انتظار می‌رفت نتوانست بازار خودرویی روسیه را در دست بگیرد. طبق اطلاعات موجود، بیشتر بازار قطعات و تبادل خودرو روسیه را چین قبضه کرده است.

به گزارش کاماپرس، افزایش تحریم‌ها علیه روسیه و خروج خودروسازان اروپایی و آمریکایی از این کشور، فرصتی را برای حضور فعالان صنعت خودرو و قطعه ایرانی رقم زد. به همین دلیل طی چند سال گذشته 12 تفاهم نامه به مبلغ 700 میلیون یورو در زمینه صادرات قطعات ایرانی به روسیه و 300 میلیون یورو هم با خودروسازان کشور منعقد شد. اما طبق آمار گمرک در شش ماهه نخست سال جاری تنها 5.6 میلیون دلار صادرات قطعات خودرویی به روسیه اتفاق افتاد.

اما چین در بازار خودروی روسیه فعالانه حضور پیدا کرد و توانست با انعقاد قرارداد 1 میلیارد دلاری بخش عمده بازار خودرویی این کشور را در دست بگیرد.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

علت عدم تمایل صادرکنندگان قطعات خودرویی ایران به روسیه چیست؟

به گزارش دنیای اقتصاد و به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور و مدیر پروژه روسیه، یکی از مهم‌ترین موانع اجرا شدن تفاهم نامه‌ها، تحریم‌های بانکی علیه ایران و روسیه بود. چون تحریم‌های بانکی علیه کشور ما و روسیه وجود دارد، مبادلات با دو نرخ ارز روبل و ریال انجام می‌شود. یعنی وقتی قطعه ساز محصول خود را به روسیه صادر می‌کند در قبال آن محصولات و قطعات خودرویی دیگر یا روبل دریافت می‌کنند.

اگر صادرکنندگان با خود قطعات خودرویی بیاورد، چندان کاربردی ندارد و امکان فروش آن وجود نخواهد داشت. به همین دلیل تمایل برای صادرات قطعات به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما دولت چین چنین مشکلی را ندارد و به پشتوانه دیپلماسی و حمایت‌های دولتی توانسته بازار خودروی روسیه را در دست بگیرد.

انتهای پیام

ژیوار
سلام پرواز ایرانیان
فروشگاه اینترنتی فرنا
سفریار آریا
آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان